روحانيت در طول تاريخ لحظه‌اي از پاسداري اسلام دست نكشيده است

  • ۱ سال قبل
  • 0

توليت آستان قدس رضوي با اشاره به ايستادگي علما در برابر تمام رنج‌ها و سختي‌ها در طول تاريخ براي دفاع از دين، گفت: روحانيت در طول تاريخ علي‌رغم همه رنج‎ها لحظه‌اي از پاسداري اسلام دست نكشيده است.

به گزارش آستان نيوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمين احمد مروي در ديدار با طلاب مدرسه علميه سليمانيه مشهد، حوزه‌هاي علميه‌ را مجموعه‌هايي مهم و اثرگذار در حفظ اسلام ناب و ارزش‌هاي دين دانست و ابراز كرد: هيچ مجموعه و نهادي توانايي و صلاحيت لازم براي پر كردن جايگاه حوزه علميه را ندارد؛ آن مجموعه‌اي كه تا به امروز اسلام ناب، مكتب و بنيان‌هاي عميق فقه تشيع را حفظ كرده، همين طلاب و حوزه‌هاي علميه بوده‌اند.

وي در ادامه به سختي‌ها و مشقت‌هايي كه طلاب و علما در طول تاريخ براي حفظ مباني اسلام و مكتب تشيع متحمل شده‌اند، اشاره و اظهار كرد: علما و طلاب در طول تاريخ علي‌رغم نبود امنيت اجتماعي و فشار‎هاي روز افزون حكام جور براي به حاشيه راندن دين و به تبع آن حوزه‌هاي علميه و علما، هيچ‌گاه از ايستادگي در مسير دفاع از اصول، ارزش‌ها و احكام دين كوتاه نيامدند و با تقوا محوري ارزش‌هاي ديني و احكام شرعي را به جامعه منتقل و موجب حفظ مكتب شدند.

توليت آستان قدس رضوي افزود: از ابتداي فعاليت حوزه علميه و روحانيت كه پس از غيبت صغري آغاز شد؛ فشارها، محروميت‌ها و تهديدهاي فراواني متوجه حوزه‌ بوده، اما به عنايت امام زمان(عج) حوزه‌هاي علميه مانده است؛ هر مجموعه ديگري اين حجم از هجمه‌ها را متحمل مي‌شد تاكنون از بين رفته بود و اين ماندگاري خود يك معجزه است.

وي خاطرنشان كرد: مطالعه زندگي نامه علما و بزرگان دين گوشه‌اي از محدوديت‌ها، محروميت‌ها و فشارهايي كه آن بزرگواران متحمل شده‌اند را نشان مي‌دهد؛ سلسله طلاب و علما در طول تاريخ براي حفظ دين مجاهدت‌هاي فراوان و شكنجه‌ها، آزارها، مشقت‌ها و محروميت‌هاي بسياري را تحمل كردند و در اين مسير از جان خويش گذشته و شهداي فراواني همچون شهيد اول و شهيد ثاني را نثار پاسداري از اسلام كردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين مروي نقش حوزه و طلاب را بي بديل توصيف و تصريح كرد: روحانيت شيعه در همين سختي‎ها و دشواري‎ها رشد كرده است؛ بناي رضاخان بر نابودي روحانيت و حوزه‌ علميه بود؛ اما از همين حوزه علميه يك روحاني جليل‌القدر برخواست و به فضل الهي و عنايت امام زمان(ع) دودمان پادشاهي را در اين كشور برچيد.

وي با بيان اينكه آستان قدس رضوي نسبت به مسائل حوزه علميه بي‌تفاوت نيست؛ خاطرنشان كرد: حوزه علميه كهن مشهد سابقه‌اي بسيار درخشان دارد و رهبر معظم انقلاب نيز به اين حوزه عنايت ويژه دارند؛ در طول تاريخ حوزه علميه مشهد به بركت مضجع شريف امام رضا(ع) از كثرت علماي بزرگ و مدرسين برجسته برخوردار بوده است؛ حوزه مشهد از چنان جايگاهي برخوردار بوده كه عالم بزرگي چون «علامه بحرالعلوم» براي كسب علم به اين حوزه آمده است.

توليت آستان قدس رضوي با تأكيد بر اينكه بستر شكوفايي هر چه بيشتر استعدادها در حوزه مشهد بايد فراهم شود، گفت: مهاجرت طلاب از مشهد به قم بايد معكوس شود و اين امر ممكن است، حوزه مشهد بايد به جايگاهي برسد كه فضلا از قم و نجف براي كسب علم به مشهد بيايند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين مروي تصريح كرد: مضجع شريف عالم آل محمد(ع) در مشهد است و طلاب و حوزه علميه اين شهر نبايد از اين گنجينه عظيم غفلت كنند؛ حوزه مشهد با الهام گيري از اين روح مقدس و پاك مي‌تواند بلندترين گام‌ها را بردارد؛ بخشي از كلاس‌هاي درس حوزه علميه مي‌تواند در حرم مطهر برگزار شود و طلاب اگر در مسئله علمي دچار مشكل مي‌شوند بايد از حضرت رضا(ع) مدد بجويند

منبع: آستان نیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *