مشکلات رستوران‌های مشهد

  • ۲ سال قبل
  • 0

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد گفت: در حال حاضر هزینه‌های تولید غذا حدود ۳۰ درصد افزایش داشته و اگر کاهش فروش رستوران‌ها ادامه پیدا کند، باید منتظر باطل شدن پروانه‌ کسب حدود ۵۰ درصد از رستوران‌داران باشیم چرا که ارائه خدمات به این شکل غیر از ضرر چیز دیگری برای آنان به دنبال ندارد.

حسن امیریان در گفت‌وگو با ایسنا در مورد میزان و نحوه نظارت بر قیمت منوی رستوران‌ها اظهار کرد: علاوه بر نظارت اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی نیز در این بررسی‌ها سهیم هستند. نرخ‌های قبلی ما زمانی تعیین شد که هر کیلوگرم برنج حدود ۱۱۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر قیمت برنج به کیلویی ۱۴۵ هزار تومان رسیده است. این موضوع و افزایش قیمت منوها باعث جریمه شدن رستوران‌ها شده است؛ در حالی که افزایش پیدا نکردن قیمت‌ منوها نیز باعث ضرر و ورشکستگی‌شان می‌شود.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد در پاسخ به این سوال که آیا امکان دریافت کالاهای اساسی با قیمت پایین‌تر توسط رستوران‌داران وجود دارد یا خیر، بیان کرد: در قانون نظام صنفی گفته شده تبدیل یک فرآوری به فرآوری دیگر تولید محسوب می‌شود اما سازمان صنعت، معدن و تجارت تولیدکننده بودن ما را قبول ندارد و ما توزیع‌کننده محسوب می‌شویم. به همین دلیل زمانی که می‌خواهیم وارد سامانه‌ تجارت شده و درخواست کالایی مثل روغن کنیم، این کالا به ما تعلق نمی‌گیرد. در نتیجه ناچاریم کالای مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه کنیم. از طرف دیگر اجازه‌ افزایش نرخ به ما داده نمی‌شود و در نهایت ضرر می‌کنیم.

امیریان در خصوص تاثیر گرانی کالاهای اساسی بر کیفیت یا کمیت غذاها خاطرنشان کرد: در حال حاضر افزایش قیمت‌ مواد اولیه بر کیفیت غذا تاثیری نداشته چرا که مبلغ مورد نیاز برای ارائه‌ غذای با کیفیت از پس‌انداز رستوران‌دارها کسر می‌شود. اگر بنا باشد همچنان سهمیه‌ای به  صنف ما تعلق نگیرد و یا به نرخ‌ها افزوده نشود، حدودا ۳۰ الی ۴۰ درصد از اعضا باید به دلیل ورشکستگی از کار کناره‌گیری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که با شروع فصل تابستان و افزایش میزان حضور زائران در مشهد آیا شرایط رستوران‌داران بهتر خواهد شد، گفت: با توجه به حضور زائران در مشهد اگر نرخ‌های جدید منوها اعلام شود، وضعیت رستوران‌ها بهتر خواهد شد؛ در غیر این صورت رستوران‌داران به ازای هر سرویسی که به یک مشتری ارائه می‌دهند، ضرر می‌کنند.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد گفت: در حال حاضر شاهد کاهش ۳۰ درصدی فروش رستوران‌ها هستیم. اگر بنا به سرویس‌دهی تحت شرایط کنونی باشد، میزان پخت غذا را کمتر می‌کنیم تا حداقل واحدهای صنفی اتحادیه فعال بمانند و بتوانیم حقوق کارگرها را بپردازیم.

امیریان گفت: از ۱۵ فروردین تا اول تیر امسال حدود ۳۵ رستوران در مشهد اخطار دریافت کرده‌ و ۱۲ رستوران هم به دلیل نداشتن پروانه‌ کسب پلمب شده‌اند. همچنین در این مدت حدود ۱۲ رستوران به دلیل کاهش فروش پروانه کسب خود را باطل کرده‌اند.

وی افزود: قرار بود تا در یک بازه‌ ۲۰ روزه نرخ‌های جدید اعلام شود اما تاکنون نرخی دریافت نکرده‌ایم. با توجه به وضعیت کنونی رستوران‌ها به دلیل اتمام پس‌اندازهای‌شان نهایتا ۲ ماه دیگر بتوانند با قیمت‌های گذشته به کارشان ادامه دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه