با رسانه‌‌ها شفاف هستیم

  • ۵ سال قبل
  • 0

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: من با رسانه‌ها بسیار شفاف هستم، با این وجود در مواردی که چهار نفر پشت خط من هستند باید اولویت‌بندی انجام شود.

علی شایانفر در کارگاه آموزشی نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران همراه با آسیب‌شناسی عملکرد جراید و رسانه‌ها در سیل اخیر که در آمفی‌تئاتر شهدای امدادگر جمعیت هلال احمر استان برگزار شد، اظهار کرد: باید افرادی وجود داشته باشند که در کنار مدیرکل مدیریت بحران به‌عنوان روابط عمومی مدیریت بحران مصاحبه با رسانه‌ها را انجام دهند. متأسفانه مدیریت بحران روابط عمومی ندارد و در استانداری رئیس روابط عمومی مربوط به استاندار است نه مدیریت بحران.

شایانفر تصریح کرد: اگر من به عنوان مدیرکل مدیریت بحران خیلی به رسانه‌ها توجه کنم از مدیریت بحران می‌مانم و اگر تمام توجهم به مدیریت بحران باشد از رسانه‌ها می‌مانم.

وی با بیان اینکه «در طول این مدت ۳۲ مصاحبه با رسانه‌های مختلف انجام دادم»، گفت: متأسفانه آفتی که در مدیران ما به وجود آمده است که مدیران باید به سر صحنه بروند. برخی از مواردی که بنده به‌عنوان مدیرکل مدیریت بحران از رسانه‌ها جا می‌مانم به دلیل این است که باید به سر صحنه بروم از دسترس خارج می‌شوم، در غیر این صورت در ۲۴ ساعت شبانه روز -مگر اینکه پشت خط باشد- جواب تلفن بنده همه را می‌دهم؛ چراکه کار ما این است که شفاف باشیم. بر این اساس دستورالعمل اطلاع رسانی در مدیریت بحران استانداری وجود دارد.

وی در خصوص سردرگمی در اطلاع رسانی در هنگام مدیریت بحران گفت: بنده از سوی ستاد مدیریت بحران به عنوان سخنگوی مدیریت بحران نیز انتخاب شده‌ام، به همین دلیل نیز برخی خبرهای مهم را تا من تایید نکنم صداوسیما آن را پخش نمی‌کند، اما برخی دیگر از رسانه‌ها این اخبار را پخش می‌کنند که در مواردی مشکل‌ساز می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: مصوبه‌ای در خصوص اطلاع رسانی در مدیریت بحران وجود دارد و بر این اساس پبش از انتشار خبر بابد تایید آن به بنده برسد. لذا انتشار بدون تأیید خبر در مواردی مشکلاتی ایجاد می‌کند، برای نمونه در مواردی کشته‌هایی اعلام می‌شود در صورتی که جسد آن فرد وجود ندارد.

وی افزود: طبق قانون مسئول اعلام تعداد کشته‌ها پزشکی قانونی است، اما در مواردی برای نمونه یک مسئول محلی یا دستگاهی دیگر تعداد کشته‌ها را اعلام می‌کند که درست نیست. طبق دستورالعمل موجود هر دستگاه باید متناسب با فعالیت و حوزه کاری خود اطلاع‌رسانی انجام دهد. همچنین در مدیریت بحران باید اطلاعات سرجمع شده و سپس اطلاع رسانی صورت بگیرد.

شایانفر ادامه داد: در خصوص اعلام  کشته‌ها بارها اعلام کردم که نباید در اعلام تعداد کشته‌ها عجله کرد، چراکه تا زمانی که معلوم نشود این افراد به چه دلیل کشته شده اند نباید آن را اعلام کرد.

وی اضافه کرد: زلزله‌های زیر ۴ ریشتر را رسانه‌ای نمی‌کنیم و دستگاهی هم که داریم تا زیر چهار رشته آن آژیر نمی‌زند؛ در مواقعی که برای زلزله سه ریشتری تماس‌های متعددی با ما گرفته می شود که صحیح نیست.

منبع: ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *