تردد اتباع ترکمنستانی از مرز لطف آباد خراسان رضوی از سر گرفته شد

  • ۲ سال قبل
  • 0

فرماندار درگز گفت: تردد اتباع ترکمنستانی از گذرگاه مرزی لطف آباد این شهرستان پس از ۲ سال ممنوعیت تردد ناشی از کرونا به صورت محدود از سرگیری شد.

محمد کرمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تردد فقط از سوی اتباع ترکمنستان و به صورت محدود صورت گرفته به نحوی که از ابتدای سال تاکنون فقط ۵۰ ترکمنستانی از مرز لطف آباد وارد ایران شده و چهار تبعه دیگر نیز از این گذرگاه مرزی به کشورشان بازگشته اند.

وی ادامه داد: اعلام شده است اتباع ایرانی نیز می توانند در صورت داشتن روادید وارد خاک ترکمنستان شوند اما تاکنون هیچ یک از اتباع ایرانی با روادید از این مرز تردد نکرده اند.

فرماندار درگز گفت: فرایند اخذ روادید برای سفر به ترکمنستان زمان بر است و با توجه به تردد ناوگان ترانزیتی از این مرز، حتی رانندگان ایرانی هم موفق به اخذ آن  نشده اند و فعلا فقط ناوگان و رانندگان کشورهای دیگر از این مرز تردد می کنند.

مطابق اعلام راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی ، مرز باجگیران در شهرستان قوچان فقط برای تردد دیپلماتها و نمایندگان کنسولی ایران و سایر کشورهای جهان در عشق آباد فعال است اما پس از اعمال ممنوعیت های کرونایی، تردد مسافر عادی تاکنون در ۲ مرز سرخس و باجگیران ثبت نشده است.

پایانه مرزی لطف آباد در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان در ۳۰۰ کیلومتری شمال مشهد و ۱۱۰ کیلومتری جنوب عشق آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه ۱۳۹۸ در پی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا تردد مسافری و تجاری در همه مرزهای زمینی و ریلی خراسان رضوی با ترکمنستان بسته شد تا این که پس از مرز سرخس، مرز جاده ای لطف آبادفقط برای عبور ناوگان جاده ای تجاری از ۲۰ آذر ۱۳۹۹ با شرایط خاص بازگشایی شد.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد، باجگیران و اینچه برون با ایران است که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای به ترتیب از طریق سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه