۵۴ درصد کالاهای مورد آزمون در خراسان رضوی کم فروشی دارند

  • ۲ سال قبل
  • 0

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی گفت: با اجرای طرح بازرسی و نظارت و کنترل پیش بسته‌بندی کالاها در استان مشخص شد، میانگین وزن اندازه گیری شده در ۳۳ مورد از ۶۱ قلم کالا کمتر از وزن اظهار شده بوده است؛ به طور کلی بر اساس آمارها ۵۴ درصد کالاهای آزمون شده در خراسان رضوی کم فروشی داشته است.

جواد کریم پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کم فروشی در برخی از واحدهای تولیدی در استان اظهار کرد: طرح بازرسی و نظارت و کنترل پیش بسته‌بندی کالاها از سال گذشته آغاز و در این طرح وزن واقعی کالاها با میزان وزن اظهار شده  توسط واحد تولیدی سنجیده می‌شود.

وی افزود: هم اکنون مرحله دوم اجرای این طرح در خراسان رضوی در حال انجام است. در این طرح کارشناسان با حضور در واحدهای تولیدی استان از محصول آن واحد از جمله ماست، رب، بیسکویت، کلوچه، قند، شکر،چای و …. نمونه برداری و وزن گیری می‌کنند. در مرحله دوم اجرای طرح بازرسی و نظارت و کنترل پیش بسته‌بندی کالاها در خراسان رضوی ۶۱ فرآورده از سطح کارخانه‌های استان مورد بررسی قرار گرفت.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس استاندارد ملی شماره ۱۶۳۸۱ سازمان ملی استاندارد ایران خطای بسته‌بندی در تولید اقلام مشخص می‌شود. با اجرای طرح بازرسی و نظارت و کنترل پیش بسته‌بندی کالاها در استان مشخص شد، میانگین وزن اندازه گیری شده در ۳۳ مورد از ۶۱ قلم کالا کمتر از وزن اظهار شده بوده است. به طور کلی بر اساس آمارها ۵۴ درصد کالاهای آزمون شده در خراسان رضوی کم فروشی داشته است. تولیدکنندگان باید بدانند که خطای میانگین وزن واقعی نمونه برداری باید صفر یا مثبت به نفع مصرف کننده باشد. میانگین خطای کالاهای تولید کنندگان نباید منفی باشد.

کریم پور درباره  میزان کم فروشی در واحدهای تولیدی بیان کرد: البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت در همه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کم فروشی صورت نمی‌گیرد، بلکه وجود خطا به دلیل عدم کنترل دقیق در زمان تولید کالا و در مواقعی عدم وجود خط تولید خیلی دقیق است. همچنین نباید بسته‌بندی انجام شده برای کالایی توسط واحدهای تولیدی گمراه کننده باشد.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی ضمن تاکید بر کالیبراسیون وسایل سنجش و دستگاه‌های مورد استفاده در تولید و آزمایشگاه‌های کنترل کیفی واحدهای تولیدی در راستای پیشگیری از کم فروشی و نیز دقت در تولید و اندازه گیری کمی فراورده‌ها گفت: انتظار می‌رود صنایع فعال استان و سایر اصناف نسبت به این موضوع حساسیت ویژه داشته باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح بازرسی و نظارت و کنترل پیش بسته‌بندی کالاها در حال انجام است بعد از اتمام طرح نتایج به سازمان ملی استاندارد ارائه و پس از بررسی نتایج با تخلفات برخورد خواهد شد. بر اساس بررسی‌ها در صنایع غلات و بیسکویت و در صنعت تولید رب در استان خطا در وزن نسبت به سایر واحدهای صنعتی بیشتر مشاهده شده است.

منبع “ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *