سطح زیر کشت گندم در خراسان رضوی ۱۱۴ هزار هکتار کاهش داشته است

  • ۲ سال قبل
  • 0

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط نامناسب اقلیمی به دلیل کاهش بارندگی‌ها، کشاورزان تصمیماتی جدیدی را متناسب با شرایط اتخاذ کرده‌اند. بر همین اساس سطح زیر کشت گندم در ۲۰ سال گذشته در استان حدود ۱۱۴ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است و تولیدات به سمت محصولاتی با مقیاس نسبی همچون پسته، زعفران و ‌… رفته است.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تولید گندم در خراسان رضوی اظهارکرد: سطح زیر کشت گندم در خراسان رضوی طی سال جاری ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و ۸۳ هزار هکتار گندم دیم است که خوشبختانه با توجه به بهبود وضعیت بارندگی در اردیبهشت ماه پیش بینی می‌کنیم که از این سطح قابل برداشت، ۴۷۰ هزار تن گندم تولید شود.

وی با تاکید بر روند افزایشی خرید تضمینی گندم و رشد ۱۲۱ درصدی آن در سال زراعی جاری افزود: ما در سال ۹۸، ۵۰۲ هرار تن در سال ۹۹، ۴۵۶ هزار تن و در سال ۱۴۰۰،  ۱۰۷ هزار تن که سخت ترین سال در ۵۲ سال گذشته بوده است، خرید تضمینی داشته‌ایم. اما امسال تا به امروز ۱۲۳ هزار تن گندم خریداری شده است که نسبت به سال زراعی گذشته رشد فوق العاده‌ای داشته است. این برداشت گندم از اقلیم‌های معتدل شروع شده و اکنون به سمت اقلیم‌های سرد از جمله فریمان، تربت حیدریه، چناران، قوچان و بخشی‌هایی از جوین و جغتای رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: هر مقدار که گندم در استان تولید شود، دولت آماده است آن را خریداری کند . نیاز خراسان رضوی به گندم بالغ بر ۸۰۰ هزار تن است، که متاسفانه بخشی از تولید در استان و بخشی از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

ساربان اظهار کرد: با توجه به شرایط نامناسب اقلیمی به دلیل کاهش بارندگی‌ها، کشاورزان تصمیماتی جدیدی را متناسب با شرایط موجود اتخاذ کرده‌اند.بر همین اساس سطح زیر کشت گندم در ۲۰ سال گذشته در استان حدود ۱۱۴ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است و تولیدات به سمت محصولاتی با مقیاس نسبی همچون پسته، زعفران و ‌… رفته و بخشی از آب‌های ذخیره شده برای کشت باغات، میوه جات سردسیری و گیاهان دارویی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اگر دولت همان هزینه‌ای را که برای واردات از خارج انجام می‌دهد را به تولید داخلی اختصاص می داد شاید اکنون شاهد وضعیت تولید بهتری بودیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و ضرورت رضایتمندی کشاورزان تصریح کرد: اگر قیمت گندم قبل از کشت‌ و متناسب با قیمت‌های جهانی تعریف و در زمان خرید پول به موقع پرداخت شود قطعا انگیزه ای برای کشاورزان خواهد بود، تا با کشت محصولاتی از جمله گندم، پنبه و چغندرقند از دولت در جهت پیشبرد برنامه‌های مدیریتی حمایت کرده و اجازه ندهند تا دولت ارز خود را با واردات گندم از دست بدهد.

ساربان ضمن تاکید بر اقدامات صورت گرفته از سمت جهاد کشاورزی در خصوص خرید تضمینی گندم  در  سال جاری گفت: در سال جاری کشاورزی قراردادی در مورد گندم آغاز شده است، تا بتوانیم نهاده را در اختیار کشاورز قرار دهیم. این مساله موجب ایجاد انگیزه برای کشاورزان شده تا کشت خود را در اسرع وقت انجام دهند.یکی از اهداف اصلی کشاورزی قراردادی افزایش بهره وری است

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *