مورد مشکوکی از تب کریمه کنگو در خراسان رضوی مشاهده نشده است

  • ۲ سال قبل
  • 0

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بیماری در دام‌ها علائم قابل توجهی ندارد اما مستقیما بر انسان‌ها تاثیر گذاشته و متاسفانه خطر ابتلای بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و میزان کشندگی آن در انسان بسیار بالاست. در حال حاضر مورد مشکوکی از این بیماری در استان دیده نشده است.

جواد اعلمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو سم‌پاشی و محافظت از دام‌ها باید به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. همچنین دامداران نیز در تماس با دام‌ها باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا بیماری‌ از طریق دام‌ها وارد بدن‌شان نشود.

وی افزود: تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون و ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده از راه‌های انتقال بیماری به انسان بوده و از دامداران درخواست می‌شود در نگهداری دام‌ها و تماس با آن‌ها نکات بهداشتی را رعایت کنند. به مردم نیز توصیه می‌کنیم از خرید گوشت‌های خارج از کشتارگاه، دست‌فروش‌ها و… اکیدا خودداری و برای تامین گوشت مورد نیازشان به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری شامل ذبح دام در کشتارگاه‌های مجاز، استفاده از وسایل ایمنی مانند کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش‌بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شستشوی آن‌، عدم جداسازی کنه با دست بدون دستکش از بدن دام و سم‌پاشی دوره‌ای علیه انگل‌های خارجی دام است. در حال حاضر جهت پیشگیری از شیوع گسترده این انگل برنامه‌هایی از جمله توزیع سم در استان در دست اقدام است.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *