معرفی ظرفیت‌های نیشابور در گرو حمایت رسانه‌هاست

  • ۲ سال قبل
  • 0

سیدحسن میرفانی، شهردار نیشابور، سید مومن حسینی، رییس شورای شهر نیشابور و برخی دیگر از اعضای شورای این شهر ۲۹ خرداد با حضور در تحریریه ایسنا نسبت به چالش‌ها و تاثیرات جدی رسانه در نیشابور با دبیران و خبرنگاران این خبرگزاری به بحث و گفت‌وگو نشستند.

سید حسن میرفانی، شهردار نیشابور، در این نشست اظهار کرد: نیشابور در متون تاریخی به ابرشهر معرف است و سابقه‌ای حدود ۷۰۰۰ سال از این شهر در کتب تاریخی ذکر شده است. بارها در این بازه تاریخی نیشابور به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است. بزرگانی چون بی‌بی‌ شطیطه و فضل‌ ابن شاذان‌ در این شهر حضور داشتند که شاگردان برجسته امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) بودند.

وی افزود: هنرمندان این خطه به واسطه حضور امام رضا(ع) در نیشابور و قرائت حدیث مشهور سلسله‌الذهب بیش از ۱۷ هزار قلمدان حدیث امام رضا(ع) را کتابت کردند. با همه این‌ها هیچ موقع نتوانستیم از ظرفیت تاریخی، مذهبی و مقدس نیشابور استفاده و بهره‌برداری کرده و شهر نیشابور را به عنوان قرارگاه امام‌شناسی معرفی کنیم.

شهردار نیشابور عنوان کرد: عزم شورای ششم شهر نیشابور برای بهره‌برداری از این ظرفیت جزم شده تا بخشی از زائران امام رضا(ع) را در نیشابور جذب کرده و به آنان امام شناسی بیاموزیم. شهر نیشابور را در دنیا به دلیل وجود عطار و خیام می‌شناسند اما هیچ موقع از ظرفیت مذهبی نیشابور استفاده نشده است؛ از همین رو نیاز به حمایت رسانه‌هایی همچون ایسنا و ایکنا داریم تا امام رضا(ع) را به جهانیان معرفی کنیم.

بزرگترین حوزه علمیه خواهران باید در نیشابور احداث می‌شد

سید مومن حسینی، رییس شورای شهر نیشابور، در ادامه خاطرنشان کرد: دنیا نیشابور را با خیام و عطار می‌شناسد اما نسبت به فضل‌ ابن‌ شاذان که سه شخصیت از رهبران شیعی را درک کرده و مدفن ایشان در نیشابور قرار دارد، بی توجهی شده است. اگر مسئولان از این موضوع آگاهی داشتند، باید به این جمع‌بندی می‌رسیدند که دانشگاه علم و حدیث در نیشابور احداث می‌شد. مسئولان اگر می‌دانستند که ما شخصیتی مانند بانو بی‌بی شطیطه را در نیشابور داریم، باید بزرگترین دانشگاه و یا حوزه علمیه خواهران را در نیشابور احداث می‌کردند.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۰۰۰ دانشمند تا کنون در نیشابور شناسایی کرده‌ایم که در این شهر زندگی کرده‌اند. در حال حاضر بسیاری از افراد غیربومی در این شهر قلم‌فرسایی کرده و وصیت می‌کنند که در این شهر دفن شوند. مثلا استاد محمدعلی اسلامی ندوشن یک یزدی است اما با افتخار وصیت می‌کند که او را در نیشابور به خاک بسپارند.

رییس شورای شهر نیشابور گفت: در ماه رمضان بیش از ۳۰۰ مجلس قرآنی در نیشابور فعال بوده است. پارک‌های قرآنی در نیشابور با حضور جمعیت انبوهی از مردم برگزار می‌شد. در دوره‌های مختلف برگزاری مسابقات قرآنی نیشابور نشان داده که افرادی در این شهر حضور دارند که می‌توانند با قاریان بین‌المللی رقابت کنند. این موضوع پیشینه تاریخی دارد چرا که اولین و بزرگترین مدارس اسلامی نیز در نیشابور و در مساجد راه‌اندازی شد.

نیشابور به یک منبع اطلاع‌رسانی اخبار رسمی نیاز دارد

محمد کاظم صادقی، نائب رییس شورای شهر نیشابور نیز بیان کرد: اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع نقش مهمی در ارتقای سطح فرهنگ کشور دارد. نمونه این نوع اطلاع‌رسانی‌ها را در مصرف برق، بستن کمربند ایمنی و مدیریت پسماند شهرداری دیده‌ایم. اگر اطلاع‌رسانی‌ها صحیح و به موقع انجام شود، می‌تواند بسیار موثر واقع شود. از همین رو به یک خبرگزاری دارای اسم و رسم معتبر که مردم نسبت به آن اعتماد دارند، نیاز داریم که اخبار نیشابور از یک کانال رسمی منتشر شود.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در نیشابور مغفول واقع شده است

داوود کمیلی‌پور نیز در این جلسه عنوان کرد: آنچه ما را مجاب کرد که پس از ۴۰ سال مدیریت کماکان در صحنه بمانیم و به نیشابور خدمت کنیم، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در تمام عرصه‌های این شهر بود. به عقیده‌ دکتر شفیغی کدکنی نیشابور چکیده و فشرده‌ای از ایران بزرگ است. ما نیز به دیدگاه دکتر شفیعی کدکنی اعتقاد داریم و نیشابور را ابرشهر می‌دانیم.

وی تصریح کرد: نیشابور از تمام ظرفیت‌های یک ابرشهر برخوردار است؛ منتها قصور و کوتاهی‌های ما بوده که نتوانستیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. یکی از راه‌های بهره‌برداری از ظرفیت‌ها استفاده از مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی است که در کشور و شهر ما مغفول واقع شده است. در نیشابور خیری هست که بیش از ۱۰۰ مدرسه احداث کرده است. این خیر پس از احداث این ۱۰۰ مدرسه اعلام کرد که تصور می‌کند نیشابور از این پس کمبود مدرسه نداشته باشد؛ در حالی که اعلام کردند نیشابور حدود ۱۳۰ مدرسه فرسوده دارد. پس از این موضوع مجددا این خیر اعلام آمادگی کرد که اگر وزارت آموزش و پروش نیمی از این پروژه‌ها را اجرایی کند، ۵۰ درصد مدارس باقیمانده را شخصا بهسازی خواهد کرد.

کمیلی‌پور بیان کرد: شعار ما در نیشابور ایجاد تغییر و تحول بوده است. این تغییر و تحول پستی و بلندی‌های خاص خود را دارد که در کنار آن باید عدالت در مدیریت شهری نیز برقرار باشد. در این راستا نیازمند یک اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع هستیم. اطلاع‌رسانی صحیح مکمل برنامه‌های مدیریت شهری است و امیدواریم این موضوع در نیشابور آغاز شود.

نیرآبادی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیشابور هم تصریح کرد: ۲ روز ملی به نام خیام و عطار داریم و امیدواریم در کنار این‌ها سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور هرچه سریع‌تر ثبت ملی شود.

وی تاکید کرد: نباید بگوییم رسانه فضای خوبی در شهر ندارد. شاید ما نتوانسته‌ایم با رسانه‌ها ارتباط خوبی بگیریم. اتفاق بزرگی در نیشابور رقم خورد و ملکی که باید ۲۳ سال قبل بازگشایی می‌شد، به همت شهرداری و شورای شهر انجام شد اما این موضوع بازتاب خبری نداشت.

رسانه می‌تواند ۱۵ درصد در جذب گردشگر به نیشابور موثر باشد

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیشابور با اشاره به اینکه عقب‌ماندگی نیشابور به دلیل فاصله نزدیک آن با مشهد است، خاطرنشان کرد: مردم پس از حضور امام رضا(ع) در نیشابور از ایشان تقاضا کردند که سخنی بگویند تا برای آن‌ها به یادگار بماند. بیش از ۱۷ هزار نفر این حدیث معروف را کتابت کردند. شاید مقداری به حق و حقوق خود در مباحث فرهنگی و گردشگری نرسیده‌ایم. رسانه می‌تواند کمک کند که ۱۰ تا ۱۵ درصد از زائری را که از مرکز نیشابور عبور کرده و به مشهد می‌آید را حفظ کنیم. زائری که برای زیارت به مشهد می‌آید  می‌تواند پس از زیارت به درود، بوژان، عطار و خیام نیشابوری برود. رسانه می‌تواند کمک کند که این اتفاق خوب برای نیشابور رقم بخورد.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *