• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار مهم
  • >
  • شهرداری مشهد» بیشترین اوراق مشارکت را جذب کرد | اتصال قطار شهری مشهد به حرم مطهر رضوی تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳

شهرداری مشهد» بیشترین اوراق مشارکت را جذب کرد | اتصال قطار شهری مشهد به حرم مطهر رضوی تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳

  • ۹ ماه قبل
  • 0

اوراق مشارکت در علم اقتصاد نوعی از اوراق بهادار (اوراق اسلامی) است که توسط دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی برای تأمین مالی طرح‌های عمرانی یا زیرساختی منتشر می‌شود.

تهیه دستورالعمل اجرایی و مقررات ناظر بر انتشار اوراق برعهده بانک مرکزی است، این اوراق نشان دهنده مشارکت سرمایه‌گذاران در اجرای یک طرح است و به دارندگان آن طی بازه‌های زمانی مشخص سود علی‌الحساب معینی تعلق می‌گیرد و در پایان دوره قرارداد، اصل به علاوه سود مازاد پرداخت می‌شود. معاملات ثانویه این اوراق در بورس صورت می‌گیرد. طی روز‌های گذشته فرایند انتشار ۱۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت مربوط به طرح‌های قطار شهری، اتوبوسرانی و بافت فرسوده شهر‌های تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز، کرج و قم به اتمام رسید، در این میان بیشترین میزان انتشار اوراق مشارکت حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال توسط شهرداری مشهد انجام شد.

در همین زمینه به سراغ شهردار مشهد مقدس، رئیس شورای اسلامی شهرمشهد، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهدو همچنین رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک و روسای کمیسیون‌های مرتبط شورا رفتیم تا در این باره بیشتر جویا شویم.

مشهد رتبه اول جذب اوراق مشارکت

شهردار مشهد مقدس درباره اوراق مشارکت شهرداری اظهارکرد: باتوجه به این که منابع اوراق مشارکت در کشور محدود بوده همچنین تعداد متقاضیان این اوراق بسیار زیاد است، دریافت مجوز و انتشار اوراق مشارکت، فرایند بسیار پیچیده و دشواری دارد. با وجود این شهرداری مشهد توانست مجوز انتشار ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان را دریافت کند.

وی افزود: با تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران ما در مجموعه مدیریت شهری به خصوص معاونت اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی سرانجام موفق به انتشار و فروش اوراق مشارکت شدیم.
محمدرضا قلندر شریف ادامه داد: در ۳۱ تیرماه امسال حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های ۸ کلان شهر کشور از طریق انتشار اوراق مشارکت تأمین مالی شد، تا پایان سال گذشته باید طرح‌ها و پیشنهاد‌ها به وزارت کشور و بانک مرکزی برای تعیین بانک عامل و انتشار اولیه اوراق ارائه می‌شد. سپس تا پایان تیرماه امسال برای ادامه فرایند و تکمیل تأمین مالی فرصت باقی بود که اغلب این امر به روز‌های پایانی موکول می‌شود. شهردار مشهد ضمن بیان این که شهرداری مشهد مقدس توانست بیشترین میزان اوراق مشارکت را در بین دیگر کلان شهر‌های کشور به فروش برساند، افزود: شهرداری مشهد با جذب ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بیشترین اوراق را جذب کرد و پس از مشهد، تهران با ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رتبه دوم و شیراز با ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان که هزار میلیارد آن مربوط به بافت فرسوده است، رتبه سوم را دارند.

وی ضمن تشکر از مجموعه‌هایی که در این مهم شهرداری مشهد را یاری کردند، بیان کرد: باتوجه به همکاری و تلاش مدیریت بانک‌های عامل در ابتدا قرار بر این بود تا کل ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان توسط بانک شهر عاملیت و ضمانت آن انجام شود، اما به دلیل تکمیل سقف بانک شهر برای ضمانت اوراق مشارکت باتوجه به این که ۷ کلان شهر دیگر هم عاملیت و ضمانت اوراق مشارکت را به بانک شهر سپرده بودند، هزار و ۵۰ میلیارد تومان از حجم اوراق مشارکت مشهد را نپذیرفت. با عنایت علی بن موسی الرضا (ع) و با رایزنی‌هایی که در روز‌های پایانی سال گذشته انجام شد، عاملیت و ضمانت این میزان بر عهده بانک تجارت قرار گرفت.

شهردار مشهد مقدس در پایان ضمن تشکر از تمامی ارکان این اقدام شامل شورای اسلامی شهر مشهد، استانداری خراسان رضوی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک‌های عامل (تجارت و شهر) به خصوص مدیران عامل بانک‌های مذکور و همه مدیران و کارشناسان مربوط، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اداره کل اعتبارات بانک مرکزی، شرکت و سازمان بورس، شرکت‌های تامین سرمایه مشارکت کننده در طرح‌ها و دیگر شرکت‌ها و سازمان‌های ذی ربط گفت: اعتماد این سازمان‌ها، سبب کارآفرینی، احیای بافت‌های فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و در نهایت رشد و بالندگی شهر مشهد خواهد شد.

 

کار بزرگ مدیریت شهری

حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان این که کار بسیار ویژه‌ای در مجموعه مدیریت شهری انجام شد، افزود: اختلاف میزان اوراق منتشر شده با دیگر کلان شهر‌های کشور حاکی از آن است که کار بسیار ویژه‌ای در مجموعه مدیریت شهری انجام شده و همه این‌ها از الطاف و حضور علی بن موسی الرضا (ع) است.

وی ادامه داد: انتشار این رقم اوراق مشارکت برای نخستین بار در شهرداری مشهد رخ داده، این در حالی است که سال گذشته رقم انتشار تنها هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده و امسال بیشترین درصد اخذ انتشار اوراق مشارکت در میان کلان شهر‌های کشور با فاصله بسیاری به مشهد اختصاص یافته است.

موحدیان بیان کرد: این اتفاق و جذب این میزان اوراق برای دیگر کلان شهر‌ها بسیار حیرت انگیز و تعجب آور بود که شهرداری مشهد چگونه توانسته ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان را مجوز انتشار بگیرد و چگونه توانسته برای آن نقدینگی پیدا کند. اوراق مشارکت یکی از مدل‌های اوراق مالی اسلامی است، همچنین یکی از شیوه‌های تأمین مالی مدرن به شمار می‌رود. این طرح هم از هر جهت برای مردم سود آور است.

جذب اوراق مشارکت فراتر از پیش‌بینی‌ها

سیدابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع‌انسانی شورای اسلامی شهر با بیان این که در بودجه امسال تنها ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد اوراق پیش‌بینی شده بود افزود: باتوجه به این که در بودجه سال ۱۴۰۲ تنها ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تأمین مالی از محل انتشار اوراق مشارکت پیش‌بینی شده بود جذب حدود ۴ هزار میلیارد تومانی این اوراق باعث افزایش سرعت در پروژه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد:البته باید جوانب مختلف را بسنجیم به عنوان مثال اگر به یک باره هزار میلیارد تومان در اطراف حرم هزینه شود تورمی ایجاد می‌کند که باعث پس زدن طرح‌ها می‌شود، یا اگر ۲۵۰ میلیارد تومان در بافت فرسوده آبکوه هزینه شود قیمت ملک را به صورت کاذب افزایش می‌دهد یا شرایط مشابه برای بافت‌های فرسوده. اما این بودجه در زمان برنامه‌ریزی شده توسط مدیریت شهری به درستی هزینه خواهد شد که امیدواریم باعث تحقق طرح‌ها شود.

قطار شهری به حرم می‌رسد

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر از اتصال قطار شهری مشهد به حرم مطهر رضوی تا پایان نیمه اول سال آینده خبر داد: از ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده ۱۸۵۰ میلیارد تومان جهت تکمیل خط ۲ و ساخت خط ۳ قطار شهری برای ایجاد رضایت زائران و مجاوران مضجع شریف رضوی و سهولت در دسترسی و زیارت حرم مطهر هزینه خواهد شد. وی ادامه داد:سهم بافت‌های فرسوده ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان است که از این رقم ۲۵۰ میلیارد تومان برای به سازی بافت فرسوده عامل، ۳۰۰ میلیارد تومان برای به سازی بافت فرسوده آبکوه و ۵۰۰ میلیارد تومان برای به سازی بافت فرسوده وکیل آباد است.

ایمان فرهمندی افزود: همچنین هزار میلیارد تومان از اوراق مشارکت جذب شده جهت به سازی و نوسازی بافت فرسوده پیرامونی حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده است.

دست مدیریت شهری باز است

مجید دبیریان نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: تلاش کردیم به سهم خودمان در حوزه‌های نوین از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم و دست مدیریت شهری و همکاران‌مان در سازمان اقتصادی را باز بگذاریم تا این اتفاق را رقم بزنند، از این رو استفاده از روش‌های نوین برای تامین مالی کلان پروژه‌های شهری در دستور کار قرار گرفت و در دوره مدیریت شهری ششم مجموعه شهرداری مشهد مقدس این ابزار‌ها را که بخشی از آن انتشار انواع اوراق مشارکت مالی اسلامی بوده، انجام داده است.

یادگار دوره ششم مدیریت شهری

مجید طهوریان عسکری رئیس کمیسیون سامان دهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: سامان دهی بافت‌های فرسوده می‌تواند یادگار دوره ششم مدیریت شهری باشد، باعنایت به سیاست‌های مدیریت ششم در سامان دهی بافت‌های فرسوده حوزه معاونت اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، شهرداری مشهد مقدس، تأمین‌مالی برای اجرای طرح‌های شهری در این بافت‌ها را در دستور کار خود قرارداده و جذب اوراق مشارکت می‌تواند نقش بسزایی در تسریع اجرا و به سازی بافت‌های فرسوده ایفا کند.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته می‌توان انتظار داشت در دوره فعلی مدیریت شهری، توسعه حمل‌ونقل درون شهری همچنین بازسازی و به سازی بافت‌های فرسوده مشهد به خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی سرعت بیشتری بگیرد و در آینده شاهد اقدامات بیشتری از این دست باشیم و برخی از این بافت‌ها تعیین تکلیف نهایی شود.

منبع: خراسان

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *