تکذیب وتایید گرانی برنج خارجی!

  • ۲ سال قبل
  • 0

با وجود تکذیب قطعی افزایش قیمت برنج خارجی توسط مدیرکل غله استان، دیروز قیمت جدید برنج هندی و پاکستانی رسانه ای شد.
 در روزهای گذشته روزنامه خراسان رضوی گزارشی در خصوص گرانی برنج ایرانی در بازار مشهد منتشرکرد، در پی انتشار این گزارش تعدادی از عمده فروشان و فعالان حوزه بازار برنج در استان طی تماس تلفنی با روزنامه خراسان رضوی مدعی شدند که شرکت غله استان بدون هیچ گونه مجوزی از ستاد تنظیم بازار کشور قصد بالا بردن قیمت برنج پاکستانی در هر کیلو به میزان پنج هزار تومان را دارد. یکی از عمده فروشان برنج استان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: در یکی از شهرستان های استان به توزیع برنج در حجم عمده می پردازم، قبل از اعلام قیمت جدید برنج، مباشر را معرفی و پول هم واریز کرده بودیم اما متأسفانه برنج را با قیمت جدید محاسبه کرده و برنج هندی را تحویل داده اند. هر قدر پیگیری کردیم به نتیجه ای نرسیدیم. یک منبع آگاه هم  که نخواست نامش فاش شود در این زمینه به «خراسان رضوی» گفت: حسب شنیده ها درباره این که برنج فروش قبلی را به قیمت جدید به کلی فروش ها تحویل می دهند، در جلسه کمیسیون تنظیم بازار مشهد که با حضور فرماندار تشکیل شده بود، موضوع مطرح شد و فرماندار مشهد به تعزیرات حکومتی تاکید کرد که به این موضوع ورود کند و اجازه این تخلف را ندهد اما مسئله بغرنجی که در هفته های آینده اتفاق می افتد و زمزمه های آن شنیده می شود، موضوع  بالابردن قیمت برنج خارجی توسط شرکت غله استان است که قصد دارد برنج هندی و پاکستانی را  در هر کیلو پنج هزار تومان گران کند. همین شایعات باعث شده است برخی فروشندگان در بازار برای اعمال گرانی برنجی که در گذشته خریده اند، خیز بردارند و از فروش برنج موجود در انبارها تا زمان اعمال قیمت جدید خودداری کنند و برنج هندی و پاکستانی به همین راحتی پنج هزار تومان در هر کیلو گران می شود.

دروغ می گویند تا بازار را متشنج کنند
با وجود این، مدیرکل غله خراسان رضوی در پاسخ به ادعاهای مطرح شده مبنی بر این که شرکت غله مبالغی را از برخی عمده فروشان گرفته و محموله این افراد را به دلیل احتمال گرانی این کالا تا چند هفته آینده تحویل نمی دهد و قصد دارد در هفته های آینده و با قیمت جدید برنج های خریداری شده را تحویل دهد، به «خراسان رضوی» گفت: ما بر اساس پرداختی هایی که در پیش فاکتور درج شده است، کالا را تحویل می دهیم، بعضی از افراد احساس زرنگی می کنند و قبل از گرفتن حواله و پیش فاکتور مبالغی را به حساب می ریزند، این افراد با توسل به این روش قصد سودجویی هایی را دارند تا دولت را در عمل انجام شده قرار دهند اما طبق قانون برای جلوگیری از این قبیل تخلفات ما به این افراد برنج تحویل نمی دهیم و تنها افرادی که پیش فاکتور تهیه کرده اند برنج تحویل می گیرند. نوری افزود: متاسفانه این افراد دروغگویانی هستند که با هدف ایجاد تشنج در بازار و با جوسازی عملکرد دولت را زیر سوال می برند.
تکذیب احتمال گرانی برنج خارجی
وی در پاسخ به این ادعا که در هفته های آینده قرار بر گرانی برنج پاکستانی و هندی تا مبلغ پنج هزار تومان در هر کیلو است، گفت: در هفته های آینده هیچ افزایش قیمتی را نداریم، برای افزایش قیمت، ستاد تنظیم بازار کشور باید قیمت را اعلام کند و غله استان بدون این مجوز اجازه هیچ گونه افزایش قیمت را ندارد، خیالتان راحت باشد در اسفند و عید نوروز ما هیچ افزایش قیمتی در برنج نخواهیم داشت، در خصوص برنج پاکستانی و هندی نیز هیچ افزایش قیمتی نداریم و نخواهیم داشت.
اعلام قیمت های جدید برنج خارجی توسط شرکت بازرگانی
با وجود تکذیب صریح مدیرکل غله خراسان رضوی مبنی بر هرگونه افزایش قیمت برنج خارجی تا نوروز، روز گذشته اما قیمت های جدید برنج هندی و پاکستانی رسانه ای شد. به گزارش تسنیم، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی گفت: قیمت مصرف کننده برنج هندی ۱۱۲۱، کیلویی ۲۴۰ هزار ریال و قیمت برنج پاکستانی به ۲۵۰ هزار ریال افزایش یافت. حسن حنان عضو هیئت مدیره، قائم مقام مدیرعامل و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی در نامه‌ای  به ادارات غله استان های کشور از افزایش رسمی قیمت برنج‌های وارداتی توسط دولت و در اجرای دستور وزیر جهاد کشاورزی خبر داد. در متن این نامه با موضوع نرخ فروش برنج هندی و پاکستانی که در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ منتشرشده، آمده است: حسب تصمیمات متخذه در جلسه قرارگاه امنیت غذایی و در اجرای دستور مقام عالی وزارت نرخ فروش اقلام برنج هندی ۱۱۲۱ و پاکستانی ذخایر راهبردی اصلاح و از تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ اجرایی شده است. بر اساس این نامه شرکت بازرگانی دولتی ایران قیمت مصرف کننده برنج هندی ۱۱۲۱ را به کیلویی ۲۴۰ هزار ریال و قیمت برنج پاکستانی را به ۲۵۰ هزار ریال افزایش داده است. پیش از این قیمت برنج هندی ١٨ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت برنج پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

منبع :خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *