خشکسالی خشک شویی ها با موج گرانی

  • ۵ سال قبل
  • 0

دستگاه های غول پیکر لباس شویی و رخت آویزهای پر از لباس ویژگی ظاهری این صنف است که از گذشته تاکنون نیز همین شکل و شمایل را حفظ کرده است. با وجود سابقه طولانی این صنف، تعداد واحدهای فعال این صنف آن قدر زیاد نیست که به وفور یافت شوند. برای «با اصناف» این شماره، به سراغ صنف اتوشویی در مشهد می رویم تا از مشکلات این صنف بیشتر بدانیم.

گرانی قبض های آب و برق و گاز
فاطمی که متصدی یکی از خشک شویی های خیابان جانباز است، مغازه نسبتا بزرگی دارد، به گونه ای که برای گفت وگو با او باید از میان پتوها و پارچه های شسته شده و آویزان عبور کنم. او در پاسخ به سؤال ما در خصوص مشکلات موجود در صنفش می گوید: مشکلات زیاد است و از مهم ترین آن ها هم گرانی آب و برق و گاز و قبوض سنگینی است که هر ماه باید پرداخت شود.
وی می گوید: به خاطر مصرف بالای آب در صنف ما هزینه ها به صورت تصاعدی محاسبه می شود و گاهی به بیش از یک میلیون تومان به ازای هر دوره می رسد؛ مبالغی که برای ما نجومی شده و دیگر توان پرداخت آن را نداریم.
همکار او نیز وارد صحبت می شود و بیان می کند: همین گرانی های آب باعث شده است بسیاری از همکاران ما مغازه شان را تعطیل کنند و به شغل دیگری رو بیاورند. به اتحادیه هم که مراجعه می کنیم، ما را به شرکت آب حواله می دهند و هیچ امتیاز خاصی از سوی اتحادیه به ما تعلق نمی گیرد.
فاطمی در ادامه صحبت هایش اظهار می کند: شست وشوی البسه در خشک شویی ها مصرف آب را تا حد زیادی نسبت به شست وشوهای خانگی کاهش می دهد و همچنین بر روی کیفیت لباس ها نیز تأثیر مطلوب بسیاری خواهد داشت.
به منطقه دیگری می رویم و حسینی که در منطقه الهیه یک واحد اتوشویی دارد، به ما می گوید: مدت هاست نرخ نامه ما تغییری نکرده و ما با همان نرخ نامه های سابق فعالیت می کنیم، هر چند تغییر نرخ نامه هم نمی تواند از بار مشکلات ما کم کند و ما با توجه به توان اقتصادی مردم مجبوریم قیمت ها را کمتر از مبلغ واقعی اعلام کنیم.

افزایش قیمت تجهیزات و مواد اولیه
وی می افزاید: پایین بودن نرخ های ما از یک سو و گرانی ها از سوی دیگر شرایط را سخت کرده است. قیمت کوچک ترین و معمولی ترین تجهیزات چند برابر شده است و به عنوان مثال برای خرید یک فنر کوچک دستگاه باید چند برابر بیشتر از سال گذشته پول پرداخت کنیم.
در مسیر و به دنبال پیدا کردن فعالان این صنف به کوچه حسین باشی در ابتدای خیابان آیت ا… عبادی می رویم و با پیرمردی که به گفته خودش ۵۰‌سال در این شغل فعال است، هم کلام می شویم. او می گوید: همه چیز گران تر شده و قبض چهارصدهزار تومانی آب هم اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است. پودر شست وشوی دو هزار تومانی هم به ۶۰۰۰ تومان رسیده است.
چند خیابان آن طرف تر به سراغ یکی دیگر از خشک شویی ها می رویم و حسینی مقدم که مدت زمان زیادی از حضورش در این شغل نمی گذرد به ما می گوید: به تازگی مجوز خشک شویی گرفته ام و همان طور که به من گفته اند تا توانسته ام با مشتری هایم مدارا کرده ام.
وی ادامه می دهد: در شروع کار که مواد اولیه ام را با نرخ دلار ارزان تری خریده بودم وضعیت کمی بهتر بود اما هر چه می گذرد هزینه ها کمرشکن می شوند و اگر دیگران با ما مدارا نکنند، ما نیز نمی توانیم با مردم مدارا کنیم.

تفاوت خشک شویی و اتوشویی
او بیان می کند: حتی نمی توانم بر مبنای نرخ نامه هزینه خدمات را دریافت کنم چر اکه امکان ندارد مبلغ بیشتری از مردم دریافت کنیم، اما متأسفانه هزینه قبوض روز به روز گران تر می شود.
وی ادامه می دهد: برای احداث خشک شویی هزینه های زیادی می شود و بین خشک شویی و اتوشویی تفاوت وجود دارد اما نرخ نامه یکسان است و ما همان مبالغ را از مشتریان دریافت می کنیم.
همکار وی نیز بیان می کند: گرمای دستگاه ها شرایط کار را در تابستان سخت می کند اما درآمد کم و نداشتن توان مالی حتی برای بیمه کارگران، شرایط را سخت تر می کند.
حسینی مقدم ادامه می دهد: باوجود دستگاه خشک شویی و مواد لازم آن که برای خریدشان نیز بسیار هزینه کرده ایم، مراجعه برای انجام خشک شویی کم است و بسیاری تفاوت آن را با روش های دیگر نمی دانند، ما هم نمی توانیم برای یک یا ۲ مورد، دستگاه و مواد گران قیمت را استفاده و تک شویی کنیم، چرا که در این صورت مشتری باید هزینه زیادی متقبل شود و همین مسئله باعث نارضایتی خواهد شد.شریعت که این شغل را از پدر به ارث برده و سال هاست در یکی از کوچه های خیابان سنایی به این صنف اشتغال دارد، از شرکت تعاونی نام می برد و می گوید: این شرکت تعاونی در گذشته برای تهیه برخی مواد مصرفی به صنف ما کمک می کرده است اما اکنون این شرکت دیگر وجود خارجی ندارد.وی بیان می کند: مواد اولیه مورد استفاده برای خشک شویی (پرکلواتیلن) وارداتی است و متأسفانه مشابه داخلی ندارد، از این بابت تمام تحولات روی قیمت این مواد تأثیرگذار است، به عنوان مثال یک بشکه پرکلواتیلن را که در گذشته به مبلغ ۲ میلیون تومان خریداری می کردیم هم اکنون بیش از ۶ میلیون تومان است.شریعت ادامه می دهد: فرسودگی دستگاه ها باعث مصرف بیشتر این مواد می شود و این مسئله هم ضرر و زیان ما را بیشتر می کند.
وی می افزاید: افزایش حقوق نیروهای شاغل در کارگاه نیز جزو هزینه هاست و ما به عنوان کارفرما مجبوریم به تنهایی با همه این مسائل مواجه شویم و هیچ حمایتی هم نمی شویم.
شریعت برچسب هایی را که برای شناسایی البسه بعد از شست وشو به لباس وصل می شود به ما نشان می دهد و می گوید: قیمت این پارچه ها که (تای بک) نام دارد و بعد از شست وشو هم پاک نمی شود، تا ۲ سال قبل کمی بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود اما اکنون به بیشتر از ۵ برابر افزایش یافته است و باوجود گرانی، کیفیت سابق را هم ندارد.

راه حل، افزایش ظرفیت محاسبه قبوض
برای پیگیری مشکلات مطرح شده فعالان صنف خشک شویی و اتوشویی با رئیس این اتحادیه تماس می گیریم.
امیرکاشفی به خبرنگار ما می گوید: گرانی آب مسئله ای است که اعضای صنف ما را درگیر کرده است؛ ما نیز بارها پیگیری کرده ایم و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است اما تاکنون به جایی نرسیده ایم.وی ادامه می دهد: تنها راهی که می تواند اندکی هزینه ها را تعدیل کند افزایش ظرفیت محاسبه قبوض، برای جلوگیری از تصاعدی شدن قیمت آب بهاست که آن هم حاشیه های بسیاری دارد.
کاشفی می افزاید: تقریبا هیچ مالکی حاضر نمی شود مبلغی را که برای این کار لازم است پرداخت کند تا مبالغ قبوض مستأجر او کمتر شود، اما این اقدام با تغییر خاصی در کنتور همراه نیست و این امتیاز فقط بر روی قبض درج می شود.
کاشفی با اذعان به گرانی و افزایش چند برابری مواد اولیه شست وشو اظهار می کند: این مواد وارداتی بوده است و طبعا وضعیت روز بر روی قیمت ها اثر خواهد گذاشت. همه این ها در کنار گرانی تجهیزاتی که اغلب فرسوده نیز هستند باعث می شود سود آن چنانی برای شاغلان این صنف وجود نداشته باشد.
وی در خصوص افزایش نرخ نامه های موجود بیان می کند: در سال گذشته اعلام شد هر واحد صنفی خود امکان ارائه مبالغ دلخواه را دارد، اما این تصمیم باعث آشفتگی می شد و ما با تعیین یک بازه قیمتی سعی می کنیم این مسئله را مدیریت کنیم.

امکان افزایش نرخ نداریم
کاشفی ادامه می دهد: با رد مصوبه نرخ نامه سال ۱۳۹۲ هم اکنون هیچ مصوبه قطعی ای وجود ندارد و تلاش ما بر این است که حداقل همان نرخ نامه را مجددا تصویب کنیم. شغل ما به گونه ای است که با افزایش هزینه های زندگی، بسیاری از مراجعان به این صنف، دیگر مشتری ما نخواهند بود، به همین دلیل در شرایط کنونی امکان افزایش مبالغ را هم نداریم، افزایشی که می تواند بیش از ۵۰۰۰ نفر شاغل در این صنف را بیکار کند و این صنف را به نابودی بکشاند.
وی در مورد افزایش دستمزدها و بیمه کارگران نیز بیان می کند: برای پیگیری مشکلات مطرح شده در حوزه گرانی قبوض، ماه گذشته نامه ای به اتاق اصناف ارسال شده که هم اکنون به سازمان صنعت و معدن ارجاع داده شده است.

پیشنهاد خرید کنتور مجزا
برای پیگیری وضعیت این نامه، با دبیر اتاق اصناف تماس می گیریم . عبدا… افشاری می گوید: مسئله گرانی آب بین تمامی واحدهای تجاری مشترک است اما این گرانی در رابطه با شغل خشک شویی ها شایان توجه است.
وی ادامه می دهد: سازمان آب در این خصوص پیشنهاد خرید کنتور مجزا را به واحد های صنفی می دهد که اغلب به دلیل استیجاری بودن واحد تجاری این امر میسر نیست و خود ایجاد مشکل می کند.افشاری اظهار می کند: پیگیری هایی از طریق اتاق اصناف و با همراهی سازمان صنعت و معدن و تجارت و طرح این مسئله در شورای گفت وگو در حال انجام است و اتاق اصناف از طریق مجاری قانونی و استفاده از قوانینی همچون قانون رفع موانع تولید و تسهیل کسب و کار به دنبال رفع و حل آن از طرق قانونی است که این امر تا رسیدن به نتیجه نیازمند زمان است.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *