۹۵۰ هزار دلار صنایع دستی از خراسان رضوی صادر شد

  • ۵ سال قبل
  • 0

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: طی دو ماه گذشته ۹۵۰ هزار دلار صنایع دستی به صورت رسمی و چمدانی از این استان صادر شد، در حالی که کل صادرات این صنایع از استان در سال گذشته ۶۵ میلیون دلار بود.

ابوالفضل مکرمی فر در نشست شورای اداری خراسان رضوی افزود: با توجه به شعار سال و طرح ابتکاری استاندار خراسان رضوی، احیای صنایع دستی در استان مصداق تحقق کامل این طرح و شعار سال است.
وی اظهار داشت: صنایع دستی با کمترین سرمایه گذاری، بیشترین اشتغالزایی را دارد و از مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ جلوگیری می کند.
وی گفت: مواد اولیه و دانش صنایع دستی، بومی است لذا تحریم ها نمی تواند تاثیری روی آن داشته باشد، صنایع دستی بالاترین ارزش افزوده را در بین سایر صنایع دارد و ارز آوری آن  تضمین شده است ضمن اینکه این صنایع در هر شرایط و با هر میزان تحصیلات و سن قابل تولید و گسترش می باشد.
مکرمی فر افزود: از ۴۶۰ رشته صنایع دستی در جهان، ۲۹۵ رشته در ایران فعال است، ایران با برخورداری از هشت شهر و ۲ روستای جهانی  بالاترین میزان ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی را دارد و سومین کشور از نظر صادرات صنایع دستی است.
وی اظهار داشت: روستای بسک از توابع شهرستان تربت حیدریه به عنوان روستای ملی صنایع دستی به ثبت رسید، این در حالی است که فقط در روستای بایگ این شهرستان سالانه یک میلیون و ۹۵۴ هزار تن ابریشم تولید می شود.
وی با اشاره به دیگر ظرفیت های خراسان رضوی در صنایع دستی گفت: خراسان رضوی با تولید سالانه ۵۰ هزار و ۳۷۴ کیلو گرم سنگهای قیمتی، ۸۵ درصد از نیاز کشور به این حوزه را تامین می کند.
مکرمی فر افزود: هشت هزار و ۶۳۴ هنرمند در صنایع دستی خراسان رضوی شناسایی شده اند که از این تعداد چهار هزار و ۲۳۸ نفر زن و بقیه مرد هستند، از کل هنرمندان این عرصه ۲ هزار و ۶۰ نفر زیر پوشش بیمه قرار دارند که امسال هزار و ۱۲۲ هنرمند دیگر بیمه می شوند.
وی با اشاره به اشتغالزایی برای هزار و ۴۷۴ نفر از هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی و اشتغال دائم برای ۶۷۰ نفر در سال گذشته اظهار داشت: در دو ماه امسال ۲۲۹ نفر در زمینه صنایع دستی مشغول فعالیت شدند که براساس پیش بینی های انجام گرفته این میزان تا پایان سال جاری به هزار و ۴۵۰ نفر می رسد.
مدیر کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به دو نظریه جهانی در مورد سلب اعتماد مردم از دولتها گفت: طی یک سال اخیر، وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای بود که رسانه های بیگانه دست به یک هجمه عظیم علیه کشور زدند تا مردم را نسبت به نظام بی اعتماد و جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم در برابر آمریکا کنند.
مهدی زین الدینی افزود: دشمن با راه اندازی جنگ رسانه ای تلاش کرد بین مردم و حکومت فاصله بیاندازد که در نتیجه آن بخشی از سرمایه های مردم به سوی خرید ارز و طلا رفت.
وی اظهار داشت: ضعف رسانه ای در داخل کشور موجب شد رسانه های بیگانه با هجمه علیه کشور، مشکلات اقتصادی را در نظر مردم آنچنان بزرگ جلوه دهند تا آنان را نسبت به نظام ناامید سازند.
وی گفت: در شرایط کنونی بیش از پیش نیاز به تزریق امید به جامعه داریم و باید با همت، تلاش و همیاری و همکاری بتوانیم مشکلات را از پیش پای مردم برداریم.
زین الدینی با اشاره به طرح مثلث توسعه اقتصادی استاندار خراسان رضوی، افزود: در شرایط سخت کنونی، به نظر می رسد تنها صدای پویای رونق و تولید از خراسان رضوی به گوش می رسد و امید است با اجرای کامل این طرح بتوان باری از دوش مردم برداشت.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *