مشهد بر مدار گفتگو

  • ۵ سال قبل
  • 0

ضیافت شهرداران جهان اسلام و پارسی زبان به میزبانی مدیریت شهری برگزار شد

مشهد به واسطه میلاد باسعادت امام مهربانی‌ها، این روزها به کانون توجه شیعیان و دوست‌داران حضرتش تبدیل شده و از این رهگذر رخدادهای فرهنگی مختلفی را میزبانی می‌کند. گردهمایی شهرداران شهرهای اسلامی و پارسی‌زبان با عنوان «گفت‌وگوی شهرها» نیز یکی از این ویژه‌برنامه‌هاست که به همت شهرداری مشهد برگزار شده و باب گفت‌وگو و تبادل نظر در حوزه‌های شهری را بین مشهد و برخی از شهرهای جهان اسلام به وجود آورده است. در همین راستا و در اصلی‌ترین برنامه مربوط به این گردهمایی، سکانداران برخی از شهرهای اسلامی به همراه سفیران کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان میهمان ضیافت شهردار مشهد در باغ گیاه‌شناسی این شهر بودند تا از مشترکات و وجوه همکاری بین‌المللی خود سخن بگویند.
شهردار مشهد در این نشست با تأکید بر اهمیت گفت‌وگو برای حل و فصل مشکلات گفت: مشهد، شهر گفت‌وگو میان شهرهای مسلمان و فارسی‌زبان است و اهمیت ارتباط میان شهرها و مردمی که دارای پیوندهای اجتماعی، دینی و اقتصادی هستند در زندگی امروز کتمان شدنی نیست.
محمدرضا کلائی با بیان اینکه این موضوع اهمیت و ضرورت گفت‌وگو میان شهرهای مسلمان را بیشتر می‌کند، یادآور شد: بسیاری از مشکلات مردم از طریق دولت‌ها قابل حل و فصل نیست و فقط از راه گفت‌وگو میان شهرها حل می‌شود. بر این اساس معتقدیم ارتباط و گفت‌وگو میان شهرها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.وی مشهد را به دلیل وجود مرقد مطهر حضرت رضا(ع) مفتخر به شهر گفت‌وگو دانست و بیان کرد: ظرفیت‌های این شهر آغازکننده مسیر گفت‌وگو بوده است و امیدواریم همه از این گفت‌وگوها بهره‌مند شوند.
همچنین شهردار مشهد در حاشیه این نشست به نقش گردهمایی گفت‌وگوی شهرها برای توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این گردهمایی می‌تواند ره‌آوردهای خوبی را در حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه در شرایط تحریم داشته باشد.کلائی افزود: شهرهای اسلامی و پارسی‌زبان وجوه اشتراک زیادی دارند و به همین دلیل باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده شود.وی افزود: تفاهم‌نامه‌های گذشته در این نشست بررسی شده است و تفاهم‌نامه‌های بعدی نیز در نشست شهرداران جهان اسلام که پاییز امسال به میزبانی کشور لبنان برگزار خواهد شد، به امضا می‌رسد.

ظرفیت‌های مشهد برای سرمایه‌گذاری
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه این شهر ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران دارد که باید به‌خوبی معرفی شود، گفت: به همین منظور یکی از مهم‌ترین محورهایی که می‌تواند محور گفت‌وگو در این گردهمایی قرار بگیرد، موضوع سرمایه‌گذاری و استقبال از سرمایه‌گذاران در مشهد است.محمدرضا حیدری، باغ گیاه‌شناسی مشهد را نمونه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در این شهر دانست و ادامه داد: این باغ در مشارکت با یکی از سرمایه‌گذاران مسلمان منطقه تغییرات زیادی را به خود دیده است و به همین واسطه توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که امکان گردشگری برای مردم عزیز ایجاد شود.وی یادآور شد: با توجه به آثار توسعه نظم نوین جهانی که در راستای یکسان‌سازی فرهنگی تمام دنیا قدم برمی‌دارد، ما برای حفظ مرزهای هویتی خود و اصرار بر عناصر دینی‌مان باید در کنار هم باشیم و با هم گفت‌وگو کنیم.رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با ابراز خرسندی از حضور شهرداران برخی از شهرهای اسلامی در مشهد برای دومین‌بار پس از انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: به اعتقاد شورای اسلامی شهر مشهد در حوزه دیپلماسی شهری در زمینه‌های مربوط به گردشگری، انتقال تجربیات شهری و صدور خدمات فنی و مهندسی، ظرفیت‌های بسیارخوبی در زمینه گفت‌وگوی دوجانبه و چندجانبه و همچنین اعزام هیئت‌های کارشناسی وجود دارد که می‌توان در راستای افزایش وحدت و همدلی استفاده کرد.
معاون نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال‌شرق کشور نیز در این نشست با تأکید بر اینکه گردهمایی شهرداران با هدف تعامل و گفت‌وگو درباره مشکلات شهری به میزبانی شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد برنامه‌ریزی شده است، گفت: در این نشست سفیران کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق در ایران و شهرداران و معاونان شهرداری‌های نجف، بیروت، کربلا و بعلبک لبنان حضور دارند.
محمود صادقی اظهار کرد: چند روز قبل نیز مشهد میزبان سروزیر ایالت سند پاکستان بود که توافقات خوبی با وی داشتیم.سفیر پاکستان در ایران نیز گفت: در کشورهای جهان اسلام مشکلات اقتصادی و امنیتی وجود دارد، ولی با افزایش روابط و تعاملات در حوزه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی می‌توان بر این مشکلات چیره شد.
رفعت مسعود افزود: بین ۲ شهر مشهد و کراچی پاکستان روابط فرهنگی و اقتصادی وجود دارد که باید تقویت شود و در حد تفاهم‌نامه روی کاغذ باقی نماند.
سفیر عراق نیز در این نشست با تأکید بر افزایش گفت‌وگو بین شهرهای اسلامی، گفت: ۴ شهر بزرگ کربلا، نجف، کاظمین و کربلا در کشور عراق بستر بزرگی برای گفت‌وگو با شهرداری‌ها و تبادل تجربیات در حوزه مدیریت‌شهری است.
سعد جواد قندیل افزود: هر سال در ایام محرم و صفر پذیرای ۳ میلیون زائر ایرانی و در دیگر ایام سال پذیرای حدود ۲ میلیون زائر ایرانی هستیم. از شهرهای عراق نیز سالانه حدود ۴ میلیون نفر به مشهد سفر می‌کنند و تبادل ۹‌میلیون زائر در سال ظرفیت بی‌نظیری در جهان اسلام است.سفیر کشور افغانستان در ایران نیز در این نشست گفت: گفت‌وگوی شهرهای جهان اسلام آغازگر گفت‌وگوی مدنیت‌هاست و شروع آن از مشهد آغاز خوبی است.عبدالغفور لیوال افزود: ۲ کشور ایران و افغانستان روی خط ایدئولوژیک مشترک قرار دارند؛ لذا جدا از مرزهای سیاسی باید مرزها و اشتراکات فرهنگی خود را نیز حفظ کنیم.نبیل عبدالحسین، شهردار نجف اشرف نیز در این نشست گفت: شهر نجف به دلیل موقعیت خاص از سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف استقبال می‌کند. مشهد ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه گردشگری دارد و هرسال پذیرای جمعیت میلیونی زائران و گردشگران است.
محمد درغام، رئیس اتحادیه شهرداران ضاحیه بیروت، نیز گفت: مشهد از شهرهای بسیار قدیمی، ریشه‌دار و اصیل منطقه است و این موضوع از زیرساخت‌ها، جاده‌ها و خیابان‌های آن مشخص است. همچنین این شهر به‌واسطه وجود بارگاه منور رضوی نقش مهمی در گسترش و تقویت روابط شهرهای جهان اسلام دارد.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *