وضعیت قرمز بهداشت در مراکز آبی

  • ۵ سال قبل
  • 0

گزارشی از وضعیت سلامت پارک‌های آبی و استخر‌های شهر در آستانه تابستان ۹۸

 با شروع فصل گرما و تعطیلی مدارس، تب وتاب ورزش و سرگرمی های آبی بیشتر می شود؛ تب وتابی که در شهر مشهد با حضور زائران با افزایش بیشتری رو به رو خواهد شد. به موازات این اشتیاق، بهداشت مراکز آبی یکی از دغدغه های جدی درمیان خانواده هاست؛ دغدغه ای که رابطه ای مستقیم با سلامت جامعه دارد. بدیهی است بسیاری تخلفات همانند پذیرش بیش از حد و چندبرابری ظرفیت، بهداشت نامناسب، تداخل کلاس های آموزشی با زمان حضور مراجعان و… منجر به اعتراض و گلایه هایی می شود، اما آنچه مشخص است، کیفیت نامطلوب بهداشت در بسیاری از این مراکز است.
در همین زمینه برخی شهروندان در تماس با شهرآرا یا ارسال پیامک، گلایه خود را از رعایت نکردن بهداشت در برخی استخرها و پارک ها مطرح کرده اند؛ گلایه هایی که قطعا با آغاز فصل تابستان در چند روز آینده، بیشتر و بیشتر خواهد شد.
ورودی تا ۳ برابر ظرفیت
در اولین قدم برای اطلاع از وضعیت نابسامان بهداشت در برخی پارک های آبی و استخرها، به سراغ یک نجات غریق می رویم که چندسالی است در این مراکز مشغول فعالیت است. او می گوید: همه چیز در ابتدای صبح و روزهای خلوت، تقریبا مناسب و مرتب است. ماموران بهداشت به طور مداوم از اینجا بازدید می کنند و کارکنان میزان کلر آب را کنترل می کنند اما امان از روزهای شلوغ!
وی می افزاید: گاه در شب های تابستان، ورودی ها تا سه برابر بیشتر از ظرفیت استخر است و همه این ها درکنار رطوبت محیط و آلودگی های ناشی از آن، می تواند آسیب های فراوانی را به دنبال داشته باشد.
کلر و ازن، نه برای همه استخرها!
وی ادامه می دهد: بسیاری از استخرهای مشهد، شرایط مساعدی از این نظر ندارند و شاید بتوان چند نمونه انگشت شمار را نام برد که شرایط مناسبی دارند.
او تصریح می کند: در بیشتر استخرها زمانی که تعداد مراجعان زیاد می شود، میزان کلر موجود در آب را برای انگل زدایی افزایش می دهند که این اقدام، ضررهای بسیاری برای مراجعان دارد.
این نجات غریق همچنین می گوید: به دلیل هزینه سنگین تعویض آب استخرها، تنها از ازن و کلر که البته بسیار هم قوی است، برای تصفیه آب استفاده می شود. همین اقدام هم تنها برای چند استخر خاص انجام می شود و در سایر استخرها یا اقدام خاصی انجام نمی شود یا درنهایت به سرریز کردن آب استخر، بسنده می شود.
وی درباره کنترل کردن وضعیت سلامت مراجعان به استخر و مراکز آبی نیز بیان می کند: در روزهای عادی یک پزشک یار با دقت همه موارد را بررسی می کند اما در زمان شلوغی، تقریبا همه افراد به راحتی وارد آب می شوند.
او وضعیت استخرهای روباز را به این دلیل که در معرض باد، گردوخاک، حشرات و آلودگی های بیشتری هستند، نامناسب تر از استخرهای سرپوشیده و پارک های آبی می داند.
یکی از شهروندان نیز با اشاره به شلوغی بیش از حد استخرها و مراکز آبی می گوید: با توجه به بلیت فروشی خارج از قاعده، به طور طبیعی آب استخر آلوده تر می شود و مراقبت های بهداشتی نیز کاهش می یابد و در برخی استخرها از کلر بیشتری استفاده می شود که این امر باعث سوزش شدید چشم ها می شود.
یک استخر و ۲کاربرد
یکی دیگر از شهروندان با انتقاد از اختصاص ندادن فضاهای مناسب برای برگزاری کلاس های آموزشی، به خبرنگار ما می گوید: در یکی از استخرهای معروف مشهد درحال شنا بودم که ناجی استخر با انداختن بندهای مخصوص در آب، فضای استخر را به دو قسمت تقسیم کرد و از ما خواست به قسمت کلاس های آموزشی وارد نشویم.
وی می افزاید: تصور من این بود که با پرداخت مبلغ بلیت که اندک هم نبود، می توانیم از تمام فضای استخر استفاده کنیم نه اینکه تنها نیمی از آن به ما اختصاص داده شود.
از شلوغی استخر تا رعایت نکردن بهداشت
جاوید که از شلوغی یکی از استخرها در منطقه قاسم آباد شاکی است به خبرنگار ما می گوید: متأسفانه در یکی از استخرها آنقدر بلیط فروشی کرده بودند که اصلا حتی جای قدم زدن هم در قسمت کم عمق نبود، چه برسد به اینکه بتوانیم از فضای استخر به خوبی استفاده کرده و شنا کنیم.
خانم محمدی هم از بوی تند کلر در یکی از استخرها در بولوار وکیل آباد شاکی است و می گوید: متأسفانه آقدر کلر آب در این استخر زیاد بود که چشم‌هایم دچار مشکل شد و برای درمان به پزشک مراجعه کردم.
مشاهدات میدانی خبرنگار ما از استخر اول، با اثبات ادعای مذکور، حکایت از شلوغی و ازدحام بیش از حد مراجعان به این مرکز آبی داشت، چنانکه پذیرش مراجعان تا آخرین ساعات کاری همچنان بدون توقف ادامه
داشت.
همین مشاهدات میدانی برای دو پارک آبی نیز بیانگر ازدحام بیش از حد و پذیرش بدون وقفه مراجعان داشت. در همین پارک آبی، بدون هیچ نظارتی بر بهداشت مراجعان، همه مراجعان بدون کوچک ترین کنترل بهداشتی وارد استخر می شدند.
ممنوعیت فعالیت های پزشکی در استخرها
برای پیگیری مشکلات مطرح شده، به سراغ رئیس هیئت پزشکی ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان می رویم. رضا گلدوزیان به خبرنگار ما می گوید: اداره کل ورزش و جوانان به همراه معاونت بهداشتی دانشکده پزشکی و همچنین هیئت شنای استان هرکدام در یک حوزه و به صورت مستمر، وضعیت استخرهای سطح شهر را نظارت و بازرسی می کنند.
وی ادامه می دهد: تمامی استخرها ملزم به پذیرفتن انجام آزمایش های بهداشتی و بررسی توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هستند.
گلدوزیان بیان می کند: درصورتی که هرکدام از استخرها قواعد مربوط را رعایت نکند، با توجه به نوع تخلف، برخوردها از تذکر تا تعطیلی و حتی ارجاع به سیستم قضایی، اعمال خواهد شد.
وی با اشاره به گستردگی نوع تخلفات صورت گرفته در استخرها بیان می کند: اقداماتی همچون برگزاری انواع فعالیت های درمانی در فضای استخرها، کاملا ممنوع است و ارائه خدماتی چون ماساژ نیز با اخذ مجوزهای مربوط، ممکن است.
وی همچنین خاطرنشان می کند: مردم می توانند شکایت های خود را با شماره۱۹۰ در میان بگذارند و نتیجه را پیگیری کنند.
فعالیت ۲۰۰تیم نظارتی در تابستان
مدیر سلامت محیط و کار دانشکده علوم پزشکی نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: در مواقعی مانند تابستان که فصل تعطیلی مدارس و ورود زائران به مشهد است، نظارت بیشتر می شو د و بالغ بر ۲۰۰تیم بازرسی، اقدام به بررسی و نظارت می کنند؛ چراکه فرصت تصفیه آب در زمان شلوغی، کمتر خواهد شد.
علی حسنی می افزاید: در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد که برخی شهرستان های اطراف ازجمله قوچان و سرخس را هم در برمی گیرد، بالغ بر ۱۰۶استخر فعال وجود دارد که همکاران به صورت مرتب و در ابعاد مختلف، اقدام به کنترل و نظارت می کنند.
وی با اشاره به ابعاد مختلف این بازرسی ها ادامه می دهد: کنترل ها شامل بررسی شرایط فیزیکی استخر از لحاظ فضا، امکانات و شرایط گندزدایی آب، نظارت بر شرایط بهداشت، بوفه ها و مواد غذایی به لحاظ بهداشت فردی است.
ثبت ۱۲۲ اخطار بهداشتی
حسنی درباره بازرسی های مرتبط با کیفیت آب استخرها نیز اظهار می کند: کیفیت آب نیز از چند نظر بررسی می شود که شامل کنترل شفافیت و دمای آب و کیفیت میکروبی است که مورد اخیر به تنهایی می تواند باعث انتقال بیماری های پوستی شود.
وی همچنین بررسی مدت زمان آزمایش های شیمیایی و گندزدایی آب را از موارد دیگر بازرسی اعلام و بیان می کند: نحوه برخورد با متخلفان از دادن تذکر تا تعطیلی کل یا قسمتی از استخر متفاوت است، ضمن اینکه در سه ماه پایانی سال۹۷، ۱۱فقره تذکر، ۱۲۲فقره اخطار بهداشتی، ۴فقره ارجاع پرونده به دادگاه و ۴فقره تعطیلی استخر به ثبت رسیده است.
حسنی می گوید: با هدف ایجاد حس رقابت، طرحی به عنوان ارائه خوداظهاری وجود دارد که مدیران هر مجموعه شرایط و کیفیت آب استخر را اعلام می کنند که این اقدام خود باعث کشف نواقص احتمالی می شود.
وی ادامه می دهد: به طور معمول تفاوت چشمگیری بین بررسی های صورت گرفته ما با موارد اعلام شده از سوی خود مجموعه ها وجود ندارد اما درنهایت معیار قضاوت و تصمیم گیری، نتایج اعلام شده از سوی همکاران و بازرسان خودمان است.
حسنی درباره استخرهای روباز و شرایط ویژه آن ها برای جذب آلودگی نیز خاطرنشان می کند: تعداد استخرهای روباز محدود است اما به دلیل وجود آلودگی های محیطی و شرایط خاص آن ها، بازرسی های مذکور به صورت مستمر به منظورحفظ کیفیت آب برای آن ها نیز صورت می گیرد.
وی بیان می کند: معیار ظرفیت استخرها تعداد کمدهای آن هاست که تعداد آن در زمان صدور مجوزهای اولیه تعیین می شود و پذیرش مراجعان هم باید بر همین اساس باشد و اختصاص یک کمد به چند نفر، خلاف و مصداق پذیرش بیشتر از ظرفیت استخر است که آلودگی های بیشتری را از نظر کیفیت آب به دنبال خواهد داشت.
وی در پاسخ به اختصاص فضای استخر به کلاس های آموزشی اظهار می کند: استفاده تفریحی یا آموزشی استخرها به انتخاب خود مدیران استخرهاست و تعداد ظرفیت ورودی نیز بر اساس مجوزهایی است که به هر استخر داده می شود.
با همه این تفاصیل، فضای موجود در بسیاری از استخرها و پارک های آبی مشهد، حاکی از نارضایتی مراجعان از کمبود بهداشت یا رعایت نشدن کامل آن و پذیرش بیش از ظرفیت مراجعان استخرهاست.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *