ملخ های مهاجر به خراسان رضوی نمی رسند

  • ۵ سال قبل
  • 0

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ملخهای مهاجر به خراسان رضوی نمی رسند و دیگر نگران این مساله نیستیم.

 

نجفقلی صالحی افزود: ملخ‌های بومی اما همچنان جز نگرانی‌ها هستند که تلاش می‌شود با برنامه ریزی مبارزه با آن به موقع انجام شود.

 

وی ادامه داد: ملخ از انواع آفات بومی خراسان رضوی است و هر سال در این مقطع زمانی مبارزه با آن در این استان انجام می‌شود و به طور معمول سالانه مبارزه با این آفت در ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان رضوی ثبت می‌شود و امسال نیز تاکنون سطح مبارزه با آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی استان به هفت هزار هکتار رسیده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کانون‌های ملخ شناسایی شده در استان خراسان رضوی تحت نظر است و به محض نیاز به مبارزه شیمیایی اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

صالحی از کشاورزان، دامداران و چوپانان خواست در صورت مشاهده کانون ملخ بلافاصله به اداره‌های جهاد کشاورزی خراسان رضوی اطلاع دهند.

۲۶ کانون ملخ خیز در خراسان رضوی شناسایی شده و تحت کنترل است و در بیش از ۹۵ درصد شهرستان های این استان احتمال مواجهه با آفت ملخ بومی وجود دارد و با توجه به وضعیت آب و هوایی امسال در این زمینه حساسیت‌ها و کنترل های لازم انجام می‌شود.

آفت ملخ به وضعیتی گفته می‌شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل به حالت طغیان درآید.

در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی می‌زنند و با حمله به مزارع، زیان‌های بسیار وارد می‌کنند.

پیش از این مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از هجوم ملخ‌های صحرایی در پی بارندگی‌های اخیر به مناطقی از کشور شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و گفته بود: هجوم ملخ می‌تواند تهدیدی جدی برای زمین های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی باشد.

ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده است می‌تواند روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می‌تواند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند.

دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و ۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *