• صفحه خانگی
  • >
  • اجتماعی
  • >
  • نگاهی به وضعیت بازار روغن در خراسان رضوی و توضیحات جهاد کشاورزی استان

نگاهی به وضعیت بازار روغن در خراسان رضوی و توضیحات جهاد کشاورزی استان

  • ۲ سال قبل
  • 0

بیش از ۲ هفته است که وضعیت بازار روغن در خراسان رضوی دچار کمبودهایی شده و مردم به ناچار به خرید کره و روغن‌هایی مانند ذرت، زیتون و کنجد با قیمت‌هایی بالا روی آورده‌اند. این در حالی است که سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی حدود ۲ هفته پیش در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود که پس از اعلام و توزیع روغن سهمیه فروردین مشکلات حل خواهد شد.

اما بررسی وضعیت خرید و فروش روغن در فروشگاه‌ها نشان می‌دهد هنوز کمبودها ملموس است.

فروشنده یک فروشگاه واقع در بولوار جلال آل احمد در خصوص وضعیت روغن در بازار اظهار می‌کند: در حال حاضر تنها روغنی که پخش‌کننده‌ها در اختیار دارند، روغن ذرت است. به‌ دلیل گران بودن روغن ذرت به ندرت کسی آن را خریداری می‌کند و عموما شهروندان دنبال روغن‌های ارزان‌تر هستند. در حال حاضر قیمت روغن و تقاضا برای آن افزایش یافته است. روغنی که در حال حاضر در این مغازه موجود است، روغن ۱.۸ لیتری ذرت بوده که قیمت آن ۱۸۹ هزار تومان است.

وی ادامه می‌دهد: تقریبا ۲ هفته است که این وضعیت در بازار روغن اتفاق شکل گرفته است. شرکت‌ها درخواست روغن کرده‌اند اما ظاهرا روغن موجود نیست و اگر شرکتی هم روغن داشته باشد، آن را به زور همراه با اجناس دیگر خود به فروش می‌رساند؛ مثلا اگر شرکتی یک کارتن روغن به ما بدهد، یک کارتن از کالاهای دیگر مانند تن ماهی و کیک را هم باید از وی خریداری کنیم.

فروشنده دیگری در بلوار سید رضی با بیان اینکه حدود ۲ یا سه هفته پیش آخرین مرتبه‌ای بوده که توانسته روغن دریافت کند، می‌گوید: آخرین مرتبه حدود سه کارتن روغن خریداری کردیم که به سرعت هم فروخته شد. در حال حاضر تقاضا برای روغن بالاست اما روغن پیدا نمی‌شود.

به چهارراه میدان بار و مصلی مراجعه کردیم اما آنجا نیز همین وضعیت حاکم است. کسی هم پاسخ دقیقی برای دلیل کمبود روغن به ما نمی‌دهند. اکثر فروشنده‌ها اظهار دارند مواد اولیه از اوکراین می‌آمده اما در حال حاضر این مواد اولیه موجود نیست. در حال حاضر روغن‌هایی مانند روغن زیتون موجود است که گران است و وسع همه به خرید آن نمی‌رسد.

فروشنده دیگری در بلوار شاهد مشهد در این خصوص عنوان کرد: روغنی که در حال حاضر در بازار موجود است، روغن یک لیتری است که آن را به صورت آزاد هر کدام به قیمت ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت روی این روغن‌ها نیز پاک شده و ما می‌توانیم آن را نهایتا ۲۰ هزار تومان بفروشیم. کسانی هم که روغن دارند، آن را به صورت آزاد و بدون  فاکتور می‌فروشند. حدود ۲ هفته است که این کمبود وجود دارد؛ امروز در مصلی روغن دسته‌دار ۱.۸ لیتری را با قیمت ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسید؛ در حالی‌ که قیمت روی آن ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان است. مشخص نیست این روغن‌ها را چه کسی احتکار می‌کند. سال گذشته نیز دقیقا همین اتفاق افتاد. روغن هست اما آن را پنهان می‌کنند.

تاخیر در توزیع سهمیه و سوءاستفاده برخی فروشگاه‌ها عامل کمبود روغن است

اما ناصر شعربافیان، سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: به‌ دلیل تاخیر در اعلام سهمیه اسفند ماه روند تحویل روغن به کارخانه‌های تصفیه روغن و متعاقبا تولید روغن خانوار کاهش یافت. با وجود کاهش تولید نباید روغن کمیاب می‌شد زیرا ذخیره روغن به قدر کافی در استان وجود داشت اما برخی فروشگاه‌ها از این موضوع سوءاستفاده کرده و موجب به وجود آمدن شرایط فعلی در بازار شدند.

وی افزود: طی روزهای اخیر توزیع روغن خام به کارخانه‌ها در استان شروع شده و کارخانه‌ها برای تحویل سریع محصول تعهد داده‌اند. طی ۲ روز گذشته روغن به فروشگاه‌های سطح استان تخصیص یافته و بین آن‌ها توزیع شده است. فروشگاه‌ها وظیفه دارند روغن را در برابر دید عموم و مشتریان قرار داده و با قیمت مصوب آن را به فروش برسانند.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: سهیمه روغن خانوار استان از کارخانه‌های داخل و خارج استان به ترتیب ۲۶۵۰ و حدود ۵۷۰۰ تن است که در حال پیگیری آن هستیم. در حال حاضر سهمیه اردیبهشت ماه استان اعلام نشده و ما در حال پیگیری دریافت سهمیه اسفند و فروردین هستیم.

شعربافیان عنوان کرد: امیدواریم طی روزهای آتی مشکل کمبود روغن در بازار حل شود. طی ۴۸ ساعت گذشته ۷۰۰ تن روغن از بخش‌های مختلف مربوط به سهمیه استان و غیر از آن از سراسر کشور جذب شده و در استان در حال توزیع است.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره وضعیت کمبود روغن صنف و صنعت در استان نیز گفت: در صنف و صنعت از روغن خاصی استفاده می‌شود که این نوع از روغن داخل استان تولید نمی‌شود. مشکل روغن در این بخش هنوز مرتفع نشده است. البته سهمیه اسفند و فروردین روغن صنف و صنعت استان نیز اعلام شده و در حال جذب شدن است.

وی تصریح کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را به ما اعلام کنند تا با متخلفان به شدت برخورد شود.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *