• صفحه خانگی
  • >
  • اجتماعی
  • >
  • اعتبار ایجاد جنگل دست‌کاشت خراسان رضوی در سفر اخیر رییس جمهور حدود ۳ برابر شد

اعتبار ایجاد جنگل دست‌کاشت خراسان رضوی در سفر اخیر رییس جمهور حدود ۳ برابر شد

  • ۲ سال قبل
  • 0

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: اعتبارات مربوط به ایجاد جنگل دست‌کاشت بیابانی در استان ۴۰ میلیارد تومان بود که طی سفر اخیر رییس جمهور مبلغی معادل ۷۰ میلیارد تومان به آن اضافه و حدود سه برابر شد.

علی شکاری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که خراسان رضوی در ایجاد جنگل دست کاشت بیابانی در کشور رتبه برتر را دارد افزود: اعتبارات این بخش سنواتی است و هر سال از زمان راه اندازی صندوق توسعه ملی به صورت میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان تخصیص داریم.

وی ادامه داد:از مجموع ۵۷۰ هزار هکتار جنگلهای بیابانی استان خراسان رضوی ۲۷۰ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی طبیعی و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت است که با گونه‌هایی همچون تاغ، قره داغ، اسکنبیل، اشنیان و آتریپلکس ایجاد شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت:کارکنان این اداره از سال ۱۳۴۰ تاکنون این جنگلها را کاشته، حفاظت و مراقبت کرده اند.

خراسان رضوی منطقه‌ای خشک و نیمه‌ خشک است و  ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمینهای این استان در مناطق بیابانی است که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت استان و متاثر از ۳۰ کانون فرسایش بادی در ۲۲ شهرستان است.

همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی ۶ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۹ هکتار معادل ۵۶ درصد از کل مساحت استان است. مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه‌زارها، درختچه‌ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی ۸.۵ درصد از کل وسعت استان است.

بلندترین نقطه خراسان رضوی قله سه هزار و ۶۱۵ متری بینالود و پست‌ترین نقطه آن در دشت سرخس با ارتفاع ۲۹۹ متر کمتر از سطح دریاست.

خراسان رضوی با ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع  (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) وسعت، معادل هفت درصد مساحت کل کشور را در بر گرفته است.

این استان شامل ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستاست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *