اتمام گازکشی روستاهای خراسان رضوی تا سال آینده

  • ۱۰ ماه قبل
  • 0

استاندار خراسان رضوی گفت: تقریبا همه روستاها جز مواردی خاص تا سال آینده گاز کشی‌شان تمام خواهد شد.

یعقوب‌علی نظری عصر روز ۱۳ تیر در همایش دهیاران، با بیان اینکه اهمیت روستا بر همه ما مشخص است، اظهار کرد: محور اقدام در روستا در طرح تحول روستایی، دهیاران هستند. قدرت هر حرکتی در درون آن وجود دارد؛ اگر بناست ما روستا را به حرکت درآوریم حتما در خود روستا استعداد و ظرفیت وجود دارد، مهم این است که توسط کسی یا کسانی ظرفیت شناسایی شود و با قدرت بسیج کنندگی خود این حرکت را ایجاد کند و البته هر حرکت و اقدامی یک پیشتاز می‌خواهد. پس مهمترین عنصر برای تحول، فکر تحول است. بنابراین حتما نگاه‌، اندیشه و اقدام تحولی لازمه این حرکت است.

وی ادامه داد: برای احیا و یا تثبیت جمعیت در روستاها جز اینکه دهیاران یک هسته پیشتاز تشکیل دهند راهی نداریم. ما در روستا نیاز به گروه جهادی مقیم داریم که مسائل را می‌شناسند، با افراد ارتباط دائمی و مستمر دارند و نسبت به ظرفیت‌ها آگاهی دارند. همچنین به علت اینکه توسط مردم انتخاب شده‌اند، سرمایه اجتماعی قوی دارند که همگی عوامل معنوی بسیار ارزشمندی برای این حرکت است.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر ساماندهی هسته‌های مسئله شناسی، ظرفیت شناسی و بسیج‌کنندگی و پیشرو در روستا با محوریت خود دهیاران، اضافه کرد: بقیه نقش حمایتی و کمک کنندگی دارند و از نظر حرکت در روستا اصالتی ندارند در واقع این اصالت با خود روستاییان است که این زمینه‌ها و ظرفیت‌ها در حال فراهم شدن است. شروع این زمینه‌ها از سال گذشته و با توجه به مسائلی بود که در روستاها در خصوص ساخت و ساز و اشتراک‌ آب، برق و گاز متمرکز می‌شد و اجازه خانه سازی و اشتراک‌های آب و برق و گاز داده نمی‌شد.

نظری با اشاره به اینکه در واقع مسئله طرح هادی بود، اضافه کرد: قرار شد روستاهایی که در قالب این طرح گذاشته شدند بازنگری کامل یا موضعی شوند. از نظر ما نباید هیچ روستایی با مشکل طرح هادی وجود داشته باشد و بر اساس این مشکلات، کسی که خانه‌ای دارد و در قالب طرح هم آورده شده، مشکل انشعاب یا زمین داشته باشد. بنابراین طرح هادی از نظر ما گردنه اصلی را رد کرده و زمینه لازم را برای ساخت و ساز و مباحث دیگر فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در موضوعات چندگانه طرح تحول موضوع اشتغال بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: اگر روستاییان در روستاها نتوانند معیشت خود را تامین کنند ما جاده چهار بانده هم بکشیم و آب و برق را به وفور در اختیارشان قرار دهیم فایده‌ای ندارد. اشتغال روستاییان در اولویت است منتهی بیکاران در روستا چه کسانی هستند و چه شغل‌هایی می‌تواند در روستا ایجاد شود که ماندگاری داشته باشد؟ شما دهیاران هم بیکاران، هم ظرفیت‌ها و هم علایق را می‌شناسید و باید شروع کنید و به این مسائل بپردازید.

استاندار خراسان رضوی در رابطه با زیرساخت‌ها در قالب طرح تحول، گفت: تقریبا همه روستاها جز تعدادی خاص تا سال آینده گاز کشی‌شان تمام خواهد شد. در خصوص جاده نیز توافقاتی صورت گرفته است. ما بسیار امیدواریم که با پیگیری‌ها و تلاش‌های شما وقتی زیرسازی‌های روستا تمام می‌شود در نهایت این مناطق آسفالت شود.

نظری ادامه داد: بنابراین ما در قرارگاه طرح تحول روستایی که نیروهای مردمی هم در آن فعالیت خواهند کرد و ساماندهی آن را بر عهده دارند، این مسائل را پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بخش‌ها وظیفه نظارت و پشتیبانی میدانی قرارگاه‌های روستایی خواهند بود، گفت: در فرمانداری‌ها قرارگاه پشتیبانی انجام خواهد شد. آنچه لازم است به صورت متمرکز در اختیار قرارگاه‌های روستایی قرار بگیرد در فرمانداری‌ها جذب، هماهنگ و آماده می‌شود و با توجه به هدایت و نظارت میدانی که بخشداران در مناطق مختلف دارند پشتیبانی خواهد شد. این‌نگاه کلی ماست.

وی با اشاره به نقش گروه‌های جهادی معین، خاطرنشان کرد: گروه‌های جهادی معین، گروه‌های جهادی مقیم در روستا را پشتیبانی می‌کند که باید در این خصوص ارتباط گیری داشته باشیم. بسیار امیدوار هستیم که با برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های صورت گرفته بتوانیم در حدود ۲۶۰۰ روستای بالای ۲۰خانوار در استان و حدود ۳۷۵ روستایی که در اطراف مشهد داریم به خصوص در روستاهای اطراف مشهد که جمعیت زیادی دارند، یک حرکت هماهنگ در همه روستاها با محوریت دهیاران و هسته‌های اجرایی و عملیاتی که در روستاها ساماندهی خواهیم کرد؛ در موضوعات مختلف به مشکلات آنها خصوصا در بخش مسکن بپردازیم.

استاندار خراسان رضوی در پایان با بیان اینکه دهیاران باید سطح توقعات خود را مدیریت کنند، افزود: گاهی توقعات زیادی موجب توقف خواهد شد. بدیهی است که هر فردی اگر در جایگاه مربوطه وظایف خود را به احسن وجه انجام دهد حتما مشکلات کاهش خواهد یافت. بسیار امیدوار هستیم با توجه توافقات و هماهنگی‌هایی که اتفاق افتاده یک حرکت جهادی و مطمئن و با سرعت خوب را در سطح استان به ویژه در اطراف مشهد و سطح استان ایجاد کنیم و حتما این اتفاق خواهد افتاد که دهیاران زمینه‌های مهاجرت معکوس را فراهم خواهند کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *