افزایش قیمت ماکارونی، اجتناب‌ناپذیر بود

  • ۵ سال قبل
  • 0

 

دیروز در نشست خبری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵، انتظار شنیدن هر چیزی را داشتیم، جز حمایت از افزایش ٧۵ درصدی قیمت ماکارونی. هر چند حمیدرضا نوری و سازمان متبوع او که استان های خراسان را شامل می شود، در پیوستن ماکارونی به دومینوی گرانی دخالتی ندارند، با وجود این دفاع وی از آنچه رخ داده است، جای تأمل دارد.
او ابتدا از افزایش بارش های امسال گفت که موجب افزایش پیش بینی برداشت گندم و به تبع آن، افزایش تولید آرد حتی در استان های درگیر سیل شده است. با این تفاصیل دلیل افزایش قیمت ماکارونی چه می تواند باشد؟ نوری در پاسخ به این سؤال، بر افزایش قیمت آرد اصناف و صنایع از ٩٠٠ تومان به ١٨۵٠ تومان دست گذاشت. به زعم او، تصمیم یادشده منطقی بوده است، چون تولیدکننده ها، با استفاده از آردی که دولت برای آن یارانه پرداخت می کند، ماکارونی را تولید و صادر اما ارز حاصل از صادرات را با نرخ آزاد به بازار عرضه می کردند. اگر دلیل، همان چیزی باشد که این مقام مسئول اعلام کرد، راه های کارشناسانه بهتری هم وجود داشت، مثل الزام صادرکننده به پرداخت ما به التفاوت نرخ آرد آزاد و یارانه ای برای ماکارونی های صادراتی، همچنین تنگ کردن فضا برای پرداخت تعهدات ارزی صادرکنندگان متخلف، موضوعی که بارها از سوی کارشناسان مطرح شده است و با اجرای آن می شد از افزایش یکباره قیمت ماکارونی به عنوان عضو مهم در سبد غذایی قشرهای کم برخوردار جلوگیری کرد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵ معتقد است افزایش قیمت سالانه ۵ درصد برای نان و دیگر کالاهای اساسی، ناگزیر است و اگر مسئولان به اجرای آن تن دهند، کمتر شاهد افزیش ناگهانی قیمت ها خواهیم بود. نوری در مورد شکر که قیمت و فراوانی آن نیز پس از چند هفته، به ثبات نسبی رسیده است این طور آمار داد: در طرح ضیافت رمضان، ٢٠ هزار تن شکر را با عاملیت خراسان رضوی میان استان های خراسان، سیستان و بلوچستان، تهران، اردبیل و… توزیع کردیم. ٨٠٠٠ تن آماده تحویل داریم و ٢٢ هزار تن شکر تصفیه نشده نیز در ٧ کارخانه فعال استان های خراسان در حال تصفیه است. این ها یعنی کمبودی در تأمین شکر نداریم. از او دلیل نوسانات اخیر را در بازار شکر پرسیدیم. نوری با یادآوری اینکه دستگاه متبوعش فقط وظیفه تأمین شکر را دارد و توزیع آن با سازمان صمت است، ادامه داد: ایراد در شبکه توزیع بود. برخی از کسانی که حواله های شکر را گرفته بودند، به دلیل کافی نبودن نقدینگی آن را نزد خود نگه داشته بودند. برخی دیگر هم آن را به دیگران فروخته بودند. با ورود دستگاه های نظارتی و تلاش سازمان صمت، این ایرادها رفع و قیمت شکر از ٨٠٠٠ تومان به ۵٢٠٠ تومان رسیده است. نوری سهمیه برنج استان در طرح ضیافت رمضان را ٢۴١۵ تن از نوع هندی ١١٢١ اعلام کرد و با بیان اینکه توزیع، تازه آغاز شده است، گفت: قیمت آن ٧٠٠٠ تومان است و چون از بنادر، مستقیم به مقصد خراسان رضوی بارگیری می شود، از خالص بودن آن اطمینان داریم. مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵ تأکید کرد: در مورد ذخایر کنونیِ برنج، شکر، آرد و روغن اطمینان خاطر داریم که نیازهای استان تا پایان سال را جواب می دهد.
افزایش بارش ها و پیش بینی افزایش ۵٠ درصدی خرید تضمینی گندم به میزان ۵٠٠ هزار تن خبر دیگری بود که نوری اعلام کرد و افزود: پارسال، کشت دیم نداشتیم اما امسال ١۴٢ هزار هکتار گندم‌زار دیم به ١٣٠ هزار هکتار گندم‌زار آبی اضافه شده است. این افزایشِ کاشت و برداشت حتی در استان های درگیر سیل مثل خوزستان نیز مشاهده می شود و با اطمینان می شود گفت امسال هم از واردات گندم بی نیاز هستیم. وی اضافه کرد: اعتبار لازم برای خرید گندم نیز از ۴۴١ میلیارد تومان در سال ٩٧ به ٩٠٠ میلیارد تومان در سال ٩٨ افزایش داشته است. نوری با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در استان از ۴ خرداد و ادامه آن تا پایان مهر امسال گفت که امیدوار است روند ٧٢ ساعته تسویه حساب با کشاورزان استان های جنوبی، در مورد خراسان رضوی هم اتفاق بیفتد. رشد ۵۴ درصدی تعداد مراکز خرید تضمینی گندم، توصیه به کشاورزان برای توجه نکردن به شایعات دلالان، لزوم ثبت نام و اطلاعات گندم کاران در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی، نیز افزایش قیمت خرید تضمینی گندم با احتساب هزینه حمل و نقل تا کیلویی ٢٠٠٠ تومان از دیگر نکات صحبت های نوری بود.
او با اشاره به ٨٢ سال زندان و مجازات های نقدی برای فرد متخلفی که ٢ سال پیش در یکی از استان ها گندم را به خاک آلوده کرده بود، از تسری آن به خراسان رضوی و بقیه استان ها گلایه کرد و گفت: تاکنون هیچ مستندی دال بر تکرار این تخلف در استان و دیگر نقاط کشور ارائه نشده است. شاخص ها گواهی می دهند که گندم خراسان رضوی کیفیتی عالی دارد.
به گفته نوری امسال برای کشت کلزا هم پربار و با افزایش ١٠ درصدی همراه خواهد بود، به طوری که پیش بینی می شود از ٧٨١۵ هکتار سطح زیرکشت، ٨٠٠٠ تن کلزا برداشت و با نرخ تضمینی ٣۴ هزار و ٣٩٨ ریال از کشاورزان خریداری شود.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه