پایگاههای انتقال خون در مشهد با کمبود بودجه مواجهند

  • ۵ سال قبل
  • 0

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: برخی پایگاههای انتقال خون در مشهد به دلیل کمبود بودجه در معرض تعطیلی قرار دارند.

حمید رضا اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: پایگاه اهدای خون ‘مهر’ در بولوار ابوطالب مشهد به همین دلیل طی روزهای اخیر تعطیل شد.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر فعالیت پایگاه اهدای خون ‘ثامن’ که یکی از بهترین پایگاههای اهدای خون در کشور است و با همکاری آستان قدس رضوی در مجاورت حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) قرار دارد با چالش مواجه شده است.

وی گفت: هنوز یک سال از فعالیت این پایگاه نگذشته است که آستان قدس رضوی با ارسال نامه ای تهدید به تعطیلی این مکان به ‌علت پرداخت‌ نشدن اجاره‌ بهای ۱۲۰ میلیون ریالی آن کرده است، در حالی که چنین قراری نداشته ایم.

اسلامی تعداد پایگاههای انتقال خون در مشهد را ۶ پایگاه عنوان کرد و افزود: با تعطیل شدن پایگاه مهر اکنون پنج پایگاه اهدای خون در مشهد دایر است که در صورت ادامه این روند تامین خون بیمارستان های مشهد با مشکل مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: بودجه ملی انتقال خون خراسان رضوی بر خلاف بودجه استانی در سال گذشته از کاهش چشمگیر برخوردار بود بطوریکه کمتر از نصف بودجه سال گذشته را شامل می شد.

وی گفت: کارکنان این نهاد که ۲۵۰ نفر هستند به علت کمبود بودجه از اسفند ماه پارسال حقوق دریافت نکرده بودند که امروز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از ۲ ماه معوقات خود را دریافت کردند.

اسلامی افزود: این در حالی است که تعداد کارکنان مورد نیاز اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر برآورد می شود و در شرایط کنونی به دلیل کمبود نیرو فشار کاری بر کارکنان وارد شده و کمبود نیرو با اضافه کار اجباری کارکنان جبران می شود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۱۹۵ هزار نفر برای اهدای خون به پایگاههای انتقال خون در این استان مراجعه کردند که بیش از ۱۵۱ هزار نفر آنان شرایط اهدا را داشته و خونگیری از آنان انجام شد.

وی گفت: تعداد داوطلبان مراجعه کننده به پایگاههای انتقال خون خراسان رضوی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۶ درصد و میزان خونگیری از آنان هفت درصد افزایش داشت.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه ۵۴ درصد اهدا کنندگان خون در خراسان رضوی مستمر هستند، افزود: اهدا کنندگان مستمر که دستکم سه بار در سال خون خود را اهدا می کنند، بهترین اهدا کنندگان از نظر سلامت خون به شمار می روند که تعداد آنان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد افزایش داشت.

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: اهدای خون برای روزه ‌داران هیچ مشکلی ایجاد نمی ‌کند و تمام پایگاهها و مراکز انتقال خون استان از ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه تا یک و ۱۵ دقیقه بامداد فعال هستند.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *