قرارداد «ثابت» برای طرق

  • ۵ سال قبل
  • 0

با مصوبه شورای شهر مشهد سرمایه‌گذاری برای بازپیرایی پارک طرق به مدت ٢٠‌سال واگذار شد

موضوع احیا و جان‌دادن به درختان سبز پارک جنگلی طرق، شاه‌بیت مصوبات روز گذشته نمایندگان پارلمان شهری مشهد بود.

دیروز ١۴‌عضو حاضر در صحن علنی شورای شهر مشهد با رأی قاطع خود، سرمایه‌گذاری برای بازپیرایی این پارک را به شرکت ثابت واگذار کردند؛ سرمایه‌گذاری‌ای که به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد و نیز معاون اقتصادی شهردار فارغ از نگاه اقتصادی، منفعت مردم را در‌ اولویت قرار داده است.

مصوبه‌ای برای بازپیرایی طرقz

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد درباره این دستور جلسه بیان کرد: بخش عمده این قرارداد، تجهیز، بازپیرایی و بهره‌برداری از پارک ٨٨‌هکتاری طرق است؛ به‌عبارتی با بازپیرایی این پارک، فضا برای استفاده عموم مردم فراهم خواهد شد.

احمد نوروزی افزود: این لایحه شهرداری به‌دنبال مصوبه‌ای که شورای شهر مشهد در چهارمین روز اردیبهشت٩٧ به تصویب رساند، ارائه شد.بر‌اساس آن ثابت، مقرر شد برای پارک ١٢‌هکتاری طرق از‌سوی شرکت، سرمایه‌گذاری شود. همچنین حقوق شهرداری مشهد ١٣۶میلیارد‌تومان

در نظر گرفته شد که بر‌اساس مصوبه شورای شهر قرار شد این حقوق به‌صورت نقد و اقساط وصول شود.

وی ادامه داد: موضوع ایجاد تصفیه‌خانه محلی طرق برای بازیافت آب فضای سبز، نیز یکی دیگر از موارد بود که گفته شد در حال حاضر ٧٠‌درصد پیشرفت دارد.

این عضو شورای شهر مشهد تأکید کرد: درباره باز‌پیرایی و تجهیز پارک ٨٨‌هکتاری طرق باید به این نکته اشاره کنم که مدیریت این موضوع بر‌عهده سازمان پارک‌هاست و سرمایه‌گذاری آن توسط شرکت ثابت صورت می‌گیرد. به‌منظور اجرای این موضوع، سرمایه‌گذاری ٢١۶‌میلیارد‌تومانی صورت می‌گیرد. مدت قرارداد ٢٠‌سال در‌نظر گرفته شده که سه سال و نیم آن مربوط به احداث است. مدت بهره‌برداری سرمایه‌گذار ١٩‌سال است که از سال دوم شروع می‌شود.

نوروزی به موضوع نرخ بازده این سرمایه‌گذاری اشاره کرد. به گفته او این نرخ یکی از نکات خوب متن این لایحه است. او بیان کرد: در متن لایحه نرخ بازده ٠٩/١۴ در نظر گرفته شده که نرخ مناسبی است.

٢ میلیاردی که از دوش شهرداری برداشته شد

آن‌طور‌که این عضو شورای شهر مشهد اشاره کرد، سهم طرفین با‌توجه‌به آنکه بخش عمده سرمایه‌گذاری صرف بازپیرایی می‌شود،‌ ١٠‌درصد شهرداری و ٩٠‌درصد سرمایه‌گذار است. به‌همین‌ترتیب در حوزه هزینه‌ها نیز هزینه‌های نگهداری بر‌عهده سرمایه‌گذار است؛ تا‌جایی‌که برآورد شده اکنون هزینه نگهداری این پارک دو میلیارد تومان در سال است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد به آنالیز اقتصادی کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذار برای این بازپیرایی نیز اشاره کرد که به گفته او در تبصره‌های این لایحه به آن توجه شده است. یکی از مواردی که نوروزی به آن اشاره کرد، موضوع تغییرات قیمت بلیت بود. او افزود: در‌کنار اینکه آنالیز اقتصادی سرمایه‌گذار را قبول کردیم، به این موضوع نیز اشاره و تأکید کردیم که اگر تغییراتی در قیمت بلیت توسط سرمایه‌گذار اعمال شود ٣٠‌‌‌درصد سهم شهرداری و ٧٠‌درصد متعلق به سرمایه‌گذار است. البته برای تأکید دوباره باید بگویم این مورد با فرض پذیرش این موضوع است که هر نوع تغییرات هزینه‌ای متوجه سرمایه‌گذار است.

نوروزی با اشاره به اینکه تمام این موارد، تلفیقی از نظرات کمیسیون‌های شورای شهر مشهد است، افزود: قیمت‌ها توسط کارشناس رسمی، سرمایه‌گذار و شهرداری ارزیابی می‌شود. علاوه‌بر‌این حسابرس تمام مفاد را کنترل می‌کند؛ بنابراین تمام اهرم‌های کنترلی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.

نگاه سرمایه‌گذار اقتصادی نبودz

در ادامه بررسی این دستور کار، معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد با ارائه توضیحاتی به دلایل ارائه این لایحه از‌سوی شهرداری اشاره کرد. رضا خواجه‌نائینی تصریح کرد: کلیات این سرمایه‌گذاری در مصوبه قبلی به تصویب اعضای شورای شهر مشهد رسید. در‌این‌باره اعضای شورای شهر مشهد تأکید کردند که مستندات نهایی این سرمایه‌گذاری به شورا ارائه شود که بر این اساس این موارد به شورا ارائه شد.

خواجه‌‌نائینی نرخ قرار‌داد را یکی از موارد مهم این سرمایه‌گذاری برشمرد و گفت: معمولا در قراردادهای سرمایه‌گذاری نرخ، بالای ٢٣‌درصد است، اما سرمایه‌گذار این قرارداد نگاه اقتصادی ندارد و این نرخ را قبول کردند و امیدواریم با این سرعتی که دارند، پارک طرق سریع‌تر احیا شود.

حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورای شهر، با طرح سؤالی بیان کرد: سال‌٩٧ شورای شهر تکلیف کرد شهرداری قرارداد تصفیه‌خانه برای شهرک طرق و تجهیز و بهره‌برداری طرق را ظرف ۶‌ماه در آن مصوبه لحاظ کند. با این مقدمه درآمد پروژه به‌صورت ناخالص ١٠‌درصد سهم شهرداری است؛ مبنای این درصد چگونه است؟

نوروزی در پاسخ به این سؤال گفت: ٨٨‌هکتار بازپیرایی می‌شود که برای عموم قابل‌بهره‌برداری خواهد بود. تأکید شده که محدودیتی برای مردم ایجاد نشود؛ پس هزینه‌ای این‌چنینی انجام می‌دهد. هزینه جاری برعهده سرمایه‌گذار است؛ پس این موارد منفعت شهرداری است.

خواجه‌نائینی، معاون اقتصادی شهرداری، نیز در ادامه بیان کرد: در سرمایه‌گذاری این پروژه، شهرداری در دوران بهره‌برداری درآمد دارد که این اتفاق خوبی است؛ جدا از آن نرخ در‌نظرگرفته‌شده نیز رقم کاملا مناسبی است.

در‌نهایت کلیات و جزئیات به رأی گذاشته شد که تمام ١۴‌عضو حاضر رأی مثبت دادند.

۴ تذکر به شهردار توسط ٢ عضو شوراz

رئیس شورای شهر مشهد در جلسه علنی روز گذشته، چهار تذکر اعضای شورای شهر به شهردار را قرائت کرد.

محمدرضا حیدری بیان کرد: چهار تذکر توسط اعضای شورای شهر وصول شد. حسب آیین‌نامه داخلی شورا و نیز طبق ماده‌٧۴ شورا چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر درباره عملکرد شهرداری اعتراض یا ایراداتی داشته باشند، تذکرات آنان به شهردار مشهد اعلام

می‌شود.

وی ادامه داد: هفته گذشته چهار تذکر از اعضای شورای شهر دریافت کردیم. این تذکرات طبق آیین‌نامه به شهردار ارائه شد. همچنین بنا به آیین‌نامه شورای شهر این موارد باید در نخستین جلسه علنی شورای شهر قرائت شود.

حیدری به قرائت چهار تذکر اعضای شورای پرداخت. بر این اساس شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر، تذکری مبنی‌بر مطابقت‌نداشتن احکام صادره مدیران کل و رؤسای ادارات معاونت حمل‌و‌نقل و عمرانی با چارت تشکیلاتی سازمان شهرداری مشهد، مصوب سال‌٩٧ وزارت کشور داشت.

رمارم در تذکری دیگر به موضوع مشکلات و خسارت ناشی از مسدود‌شدن خیابان حر منتهی به شهرک شهید باهنر و بازگشایی این خیابان اشاره کرد.

مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر مشهد، دیگر عضو شورای شهر بود که تذکراتی به شهرداری داده بود.

این عضو شورای شهر درباره موضوع تعیین تکلیف‌نشدن مدیریت نمایشگاه بین‌المللی مشهد و نیز اجرا‌نشدن ادامه خط٣ بی‌آرتی تذکر داد.

منبع: شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *