اجرای پروژه راه‌آهن مشهد زاهدان توسط شرکت مسکن‌ و عمران رضوی

  • ۵ سال قبل
  • 0

مدیر عامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی از معرفی این شرکت به عنوان پیمان‌کار پروژه راه آهن مشهد – زاهدان خبر داد.

محمدرضا رئیسی بیان کرد: حسب جلسه كارگروه مالی پروژه راه‌آهن چابهار–زاهدان-مشهد در سازمان سرمايه‌گذاری و كمك‌های فنی و اقتصادی ايران مقرر شد سرمايه‌گذاری و تأمين فاينانس اين پروژه با محوريت آستان قدس رضوی صورت پذيرفته و اخذ مجوزهای مالی آن شامل مجوز ۲۱۵ و ماده ۶۲ توسط دولت اقدام شود.

وی ادامه داد: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه همكاری مشترك قبلی با شركت كره‌ای آلفاور، در نهایت شركت مسكن و عمران قدس رضوی به عنوان پيمان‌كار ايرانی مورد تایيد برای پروژه به منظور انجام مذاكرات با طرف‌های خارجی معرفی شد.

مدیر عامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی افزود: علاوه بر این، با شركت كره‌ای آلفاور در خصوص ارسال رزومه همكار خارجی و نامه علاقه‌مندی بانك‌( LOI ) تأمين‌كننده ۸۵ درصد اعتبار پروژه مكاتبه شده است.

رئیسی با اشاره به مشخصات این پروژه گفت: طرح راه‌آهن زاهدان‌–‌مشهد به صورت یک خطه با ترافیک مختلط باری‌–‌مسافری و با سرعت طرح ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: طول این مسیر ۷۸۰ کیلومتر بوده و دارای ۳۱ ایستگاه بین راهی و ۵/۱۴ کیلومتر تونل است.

مدیر عامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی درباره مزایای این راه‌آهن گفت: احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن بافق، مشهد به موازات مرزهای شرقی، نه تنها می‌تواند یکی از ارکان اساسی در رشد و شکوفایی و رفع محرومیت منطقه باشد بلکه با توجه به وجود بندر چابهار در جنوب شرقی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیسی ادامه داد: از آن جایی که خراسان جنوبی به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند مرکز ثقل اتصال شرق کشور و مرکز ترانزیت بین‌المللی راه‌آهن در منطقه قرار گیرد، توسعه این محور می‌تواند در کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی مانند قاچاق، تبهکاری، فقر و… نیز موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی در حال حاضر هيچ ارتباط ريلی ندارد، اتصال آن به شبکه سراسری راه‌آهن را امری ضروری واجتناب‌ناپذير دانست.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی ادامه داد: اتصال اين استان به راه‌آهن زاهدان‌-‌چابهار که ارتباط ريلی مشهد‌-‌زاهدان‌–‌چابهار را برقرار می‌کند، موضوعی است که مدت‌ها مطرح بوده و سرانجام پس از پيگيری‌های صورت گرفته، در سفر هيئت دولت به اين استان مصوب شده است.

منبع: آستان نیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *