یکپارچه سازی ۵۴ کتابخانه در سطح کشور

  • ۵ سال قبل
  • 0

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در سال جدید ۵۴ کتابخانه وابسته به این سازمان در سطح کشور و مشهد را از طریق نرم افزار یکپارچه سازی و مرتبط می شوند.

حجت الاسلام سید جلال حسینی در نشستی مطبوعاتی اظهار کرد: سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با همکاری مجموعه های آموزشی و ترویجی وابسته، زنجیره وار به هم پیوسته اند و این مجموعه را به یک قطب فرهنگی تبدیل کرده‌اند

حسینی تصریح کرد: یکی از اقدامات در مسیر تحول آستان قدس استفاده از نیروهای متخصص و متعهد در حوزه های استراتژیک از جمله حوزه های مرمت نسخ خطی و فهرست نگاری است.

وی با اشاره به اقدامات آستان قدس افزود: راه اندازی باشگاه اندیشه ورزان در حوزه کتابخانه را در کتابخانه دیجیتال و ایجاد تسهیل در روند دستیابی در منابع کتابخانه ای در گستره بین المللی، افزایش حداکثری در جذب آثار از طریق وقف و اهدا با زمینه شبکه سازی و توسعه همکاری ها با معتبرترین مراکز موزه‌ای، اسنادی، تحقیقاتی و پژوهشی در سطح بین الملل از اقدامات این سازمان است.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: بسیج ظرفیت های ملی و فراملی نهادهای دولتی و خصوصی، محققان و بینشگران عرصه کتابخانه و موزه، ذیل پرچم رضوی با هدف شبکه سازی، هماهنگی و هم افزایی در انجام عملیات فراگیر از جمله رویکردهای این سازمان است.

وی اضافه داشت: برای تسهیل دسترسی محققان به منابع کتابخانه ها، درهای مخازن و گنجینه های آستان قدس رضوی به روی محققان و پژوهشگران یکصد کشور و ۳۰ استان کشور گشوده خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد و راه اندازی موزه مجازی افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان راه اندازی موزه مجازی است که زمینه بازدید از اشیاء این موزه که بیش از ۸ هزار شیء ارزشمند است را از طریق فضای مجازی برای علاقه مندان میسر شود..

حسینی اذعان داشت: در سال جدید ۵۴ کتابخانه وابسته به این سازمان در سطح کشور و مشهد را از طریق نرم افزار یکپارچه سازی و مرتبط می شوند و در سال ۹۸ دیجیتال سازی منابع کتابخانه ها به اتمام می رسد و خدمات دسترسی به منابع در بستر تلفن همراه فراهم خواهد شد

وی اظهار کرد: در کتابخانه مرکزی حدود ۷۱ هزار نسخ خطی منحصر به فرد و ۵۴ هزار نسخه چاپ سنگی وجود دارد که این تعداد با احتساب کتابخانه های وابسته در مشهد و شهرستان ها به ۱۰۲ هزار نسخه خطی و ۶۰ هزار نسخه چاپ سنگی و ۱۴ میلیون برگ سند می رسد.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد این سازمان در ادامه گفت: از این تعداد حدود ۷ هزار نسخه فهرست نشده باقی مانده که تا پایان سال نیز این فهرست نگاری به پایان خواهد رسید و ۱۰ جلد از منابع فهرست شده در سال جدید منتشر خواهد شد.

حسینی بیان کرد: در خصوص مخازن آستان قدس محدودیت داریم و در تلاشیم در ۶ ماه اول سال ۹۸  مخازن جدید را به بهره برداری برسانیم و با این اتفاق تمامی اشیاء ارزشمند این سازمان به مخازن جدید منتقل شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه