۳ محدودیت برای سیستم‌های خنک کننده اتوبوس‌های شهری

  • ۷ ماه قبل
  • 0

استفاده از اتوبوس های سطح شهر آن هم در وسط ازدحام جمعیت و ترافیک خیابان ها به اندازه کافی سرسام آور است، اما آن‎چه تحمل این شرایط را سخت تر می‎کند، مجهز نبودن برخی از اتوبوس ها به سیستم خنک کننده، آن هم در گرمای سوزان تابستان است؛ وضعیتی که شهروندان زیادی از آن   گلایه می‎کنند. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در اظهارات خود درباره یکی از دلایل این مسئله، به از رده خارج بودن ۵۶ دستگاه از ناوگان اتوبوسرانی اشاره می کند که امکان نصب کولر را ندارند. همچنین بنا به اظهارات این مقام مسئول با توجه به این که مردم حاشیه شهر بیشترین استفاده را از ناوگان اتوبوسرانی می کنند، وضعیت معابر کم عرض حاشیه شهر (با توجه به این که عرض ناوگان اتوبوس بیشتر از برخی از معابر حاشیه شهر است) منجر شده است به این که  گاهی خدمات رسانی به شهروندان این منطقه به وسیله مینی بوس هایی باشد که سیستم سرمایشی ضعیفی دارند. ناگفته نماند که در کنار دلایل مذکور، مطابق با پروتکل های زیست محیطی در برخی از ایستگاه ها، سیستم های خنک کننده ناوگان اتوبوسرانی باید خاموش باشد.
 ۵۶ دستگاه از ناوگان اتوبوسرانی امکان نصب کولر ندارند
 محسن شریعتی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهدمقدس، در پاسخ به این سوال که چه تعداد از ناوگان اتوبوسرانی سیستم سرمایشی ندارند، بیان می کند:  هزار و ۷۱۶  دستگاه مینی بوس و اتوبوس در بخش های خصوصی و سازمانی داریم. میانگین عمر ناوگان ما ۱۰.۶ سال است؛ یعنی ناوگان تقریبا
فرسوده ای داریم. وی می افزاید: ۵۶ دستگاه از ناوگان ما، اتوبوس‌های مدل پایینی هستند که امکان نصب کولر را ندارند؛ یعنی حدود ۲ درصد. روی آن ها نمی توانیم سیستم بگذاریم چون مدل آن ها پایین است و باید از رده خارج شود که به خاطر محدودیت‌ها و بحث تحریم‌ها نتوانستیم. حدود ۹۸ درصد از ناوگان دارای کولر هستند و کولرهایشان با توجه به برنامه زمانبندی که تعمیرگاه مرکزی ما دارد، در ابتدای فروردین ماه شروع شارژ و تعمیر این ها می کند. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خراسان درباره گلایه های مردم از مجهز نبودن برخی از ناوگان اتوبوسرانی به سیستم سرمایشی می گوید: سه موضوع اتفاق می‌افتد که مقداری مردم نسبت به آن گلایه دارند که مشکلات ما نیز هست. متاسفانه چند سال است که ساعت کاری را از ساعت ۶ صبح به ساعت ۵ صبح؛ یعنی یک ساعت، ساعت کاری را جلو آوردند. بالاخره مدت زمان کارکرد ما در طول روز بیشتر شده است. وی ادامه می دهد: یک بازه زمانی طولانی این اتوبوس کار می‌کند که گاهی اوقات با توجه به این که یکسره کار می‌کنند سیستم سرمایشی آن ها از کار می‌افتد یا خراب می‌شود که مواردی که خراب می‌شود عمدتاً حق ادامه سرویس ندارند و برمی‌گردند به تعمیرگاه می‌روند، یا اگر اصطلاحا سیستم جواب کند باید مقداری خاموش بماند که دوباره بتواند کمک کند.
 خاموشی سیستم های خنک کننده اتوبوس ها در برخی ایستگاه ها
 شریعتی در ادامه مشکلات سیستم سرمایشی ناوگان اتوبوسرانی می گوید: این که در بعضی از ایستگاه‌هایمان مشکل داریم، بحث‌های زیست محیطی است. طبق پروتکل های زیست محیطی ما باید در ایستگاه‌هایمان و بعضی از ایستگاه‌های خاص مثل اطراف حرم مطهر، ناوگان را خاموش کنیم؛ یعنی به واسطه بحث آلودگی هوا رانندگان ما موظفند در پایانه‌ها که متوقف می‌شوند ماشین را خاموش کنند. فضای داخلی ماشین‌هایی  که داریم ۱۲ متری، ۱۵ متری یا ۹ متری هستند. این میزان را شما در ارتفاع دو متر و ۷۰ که ضرب کنید، یک فضای چند متر مکعبی خواهید داشت که خنک کردن مجدد آن زمان می‌برد. وی می افزاید: بنابراین تا ماشین روشن شود و سیستم سرمایشی آن راه بیفتد، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که دوباره اتوبوس خنک شود. شریعتی خاطر نشان می کند: اگرچه بر اساس سیاهه آلودگی هوا که طی امسال یا سال گذشته منتشر شد، سهم ناوگان ما در آلوده کردن محیط زیست، سه دهم درصد است که سهم خیلی ناچیزی دارد. ضمن این که هر وقت آلودگی زیاد شود، خودمان را ملزم به خاموش کردن آن می دانیم.
 افزایش ۴۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوسرانی تا پایان سال
 شریعتی در ادامه توضیحات خود درباره مشکلات این موضوع تصریح می کند: از این دوره، شورا قراردادهایی بسته است که از ابتدای سال ناوگان اضافه شده است. خودروسازان تعهد دادند ۴۰۰ دستگاه به سیستم ناوگان تا آخر سال اضافه کنند. بنابراین، این تعداد به ناوگان ما اضافه شود اول این که میانگین عمر ناوگان ما کم می‌شود، اما باز هم پایین نخواهد آمد برای این که از لحاظ کمیت توانستیم ناوگان مان را تامین کنیم. شریعتی اضافه می کند: همچنین یک تا دوسال است که حجم مسافران ما هر روزه در حال افزایش است و باید خدمات بیشتری بدهیم. دیگر این که فضاهایی که خدمات می‌دهیم روستاهایی هست که در اطراف حریم اضافه شده است؛ مسیرهایی که به‎تازگی شورا به واسطه خدمات دهی بهتر به مردم حاشیه شهر اضافه کرده است. یکی از بیشترین استفاده کنندگان ناوگان ما مردم حاشیه شهر هستند. وی خاطر نشان می کند: یک سری محدودیت‌هایی ما در حاشیه داریم؛ با توجه به معابر کم عرض در حاشیه شهر، آن جا نمی‌توانیم اتوبوس ۱۲ متری بفرستیم. اتوبوس‌های ما عمدتاً ۱۲ متری است. بنابراین ناوگان مینی‌بوسی می‌فرستیم که مینی بوس‌ها هم از لحاظ کارکرد موتور سیستم خنک کننده ضعف دارد. بنابراین عمدتاً در حاشیه شهر به خاطر استفاده از مینی بوس در بحث سرمایش این مشکل را داریم.  شریعتی می افزاید: اگر این ۴۰۰ دستگاه هم به ناوگان ما اضافه شود، باز هم ما آن ۵۶ دستگاه را نمی‌توانیم خارج کنیم چون سرفاصله های ما زیاد است و خیلی از مسیرهایی که ما داریم به‎خصوص مسیرهای روستایی که بالاخره باید به آن ها خدمات بدهیم در حریم شهر مشهد هستند. وی در پایان خاطر نشان می کند: مشکل دیگر ما این است که کمبود اتوبوسران ماهر داریم ؛ راننده پایه یک که جزو حرفه های ماهر حساب می شود.
منبع : خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *