هزینه ۱۸ هزار میلیاردی برای فاز اول خط ۳ مترو مشهد

  • ۲۶ روز قبل
  • 0

شهردار مشهد با بیان اینکه برای اجرا و بهره‌برداری ۶ کیلومتر فاز اول خط سه بیش از ۱۸ هزارمیلیارد تومان از منابع شهرداری و اوراق مشارکت هزینه شده است، گفت: ۱۸ فروردین‌ماه انجام تست گرم فاز یک خط سه مترو مشهد انجام می‌شود.

محمدرضا قلندرشریف امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در کلان‌شهرها بحث حمل‌ و نقل عمومی به‌ویژه توسعه خطوط مترو است؛ مشهد به‌ عنوان یکی از شهرهای پیشرو در حمل‌ونقل ریلی دارای چهار خط مترو است که از این میان خط یک و دو به بهره‌برداری رسیده و ایستگاه‌های آن در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: معتقدیم خط سه به‌عنوان متصل‌کننده شبکه مترو مشهد به حرم مطهر مهم‌ترین خط این کلان‌شهر است، خوشبختانه با تلاش همکارانم در معاونت عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک، شرکت قطار شهری و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) این نوید را به زائران و مجاوران علی بن‌ موسی‌الرضا(ع) می‌دهم که ۱۸ فروردین‌ماه شاهد انجام تست گرم فاز یک خط سه مترو مشهد هستیم.

شهردار مشهد گفت: با انجام تست گرم فاز یک خط سه در ۱۸ فروردین‌ماه که با حضور مقامات استانی و کشوری انجام خواهد شد، قادر خواهیم بود تا امسال فاز اول خط سه را به طول ۶ کیلومتر حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) به بهره‌برداری برسانیم که با بهره‌برداری از این فاز خط یک، دو و سه از طریق ایستگاه باب الجواد(ع) به حرم مطهر متصل خواهد شد.

وی اظهار کرد: در کنار این مهم با بهره‌برداری از فاز اول خط سه مترو دسترسی به حرم مطهر برای زائرانی که از فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری امام رضا(ع) به مشهد وارد می‌شوند نیز فراهم می‌شود. در حال حاضر اجرای هر کیلومتر مترو بیش از ۵۰ میلیون دلار است که با احتساب قیمت دلار که اکنون حدود ۶۰ هزار تومان است اجرای هر کیلومتر مترو مبلغی حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. بر این اساس برای اجرا و بهره‌برداری ۶ کیلومتر فاز اول خط سه بیش از ۱۸ هزارمیلیارد تومان از منابع شهرداری و اوراق مشارکت هزینه شده است.

قلندرشریف افزود: در کنار اقدامات انجام شده برای بهره‌برداری از فاز اول، امسال حفاری باقی‌مانده تونل ۲۸ کیلومتری خط سه نیز به پایان خواهد رسید در کنار اقدامات انجام‌شده برای توسعه خطوط ریلی در بحث نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز امسال قرار است تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود که این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر به توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

وی تأکید کرد: در بحث مترو تمامی روندها از مطالعات، طراحی، نظارت و اجرای خطوط توسط متخصصین داخلی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) انجام‌ شده، در همین راستا یکی از نکات قابل‌توجه در احداث خط سه، استفاده از ریل ایرانی است که توسط ذوب‌آهن اصفهان تولید ‌شده که امیدواریم بتوانیم در آینده با اقداماتی که در حوزه ساخت واگن در کشور در حال انجام است از واگن‌های ایرانی نیز در خطوط مترو کشور بهره‌مند شویم.

بنا بر این گزارش گفتنی است؛ اکنون در حال حرکت به سمتی هستیم تا بتوانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساخت مترو هرچه بیشتر از قطعات و دانش ایرانی استفاده کنیم ،در مجموع امیدواریم با انجام تست گرم امسال ۶ کیلومتر فاز اول خط سه حد فاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) را بهره برداری و مترو  به حرم مطهر متصل شود.

منبع : تسنیم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *