خیز بلند خراسان رضوی به سمت بازار سرمایه

  • ۸ ماه قبل
  • 0

خیز بلند بخش خصوصی خراسان رضوی به سمت بازار سرمایه و گشودن گره از مشکلات مالی شرکتها با فراهم شدن مقدمات راه اندازی “مرکز تامین مالی” در اتاق بازرگانی استان مهیا شده است.

تفاهمنامه راه اندازی مرکز تامین مالی از بازار سرمایه مهمترین دستاورد برگزاری همایش “سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه” هفته گذشته در اتاق بازرگانی مشهد fود، همایشی که در مشهد برگزار شد و همه مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار به مدت سه روز در آن حضور یافتند و پاسخگوی سوالات و ابهامات شرکتهای بخش خصوصی به بورس و فرابورس شدند.

تامین مالی طی یک سال اخیر به دغدغه جدی شرکتهای بخش خصوصی خراسان رضوی تبدیل شده است، از یک سو بانکها به دلیل حجم بالای تسهیلات تکلیفی و مواجهه با تقاضاهای بیشمار در این حوزه عملا در پاسخ به نیاز بخش خصوصی با مشکل مواجه شده بودند، از سوی دیگر برخی بانکها بنا به گفته حجت الاسلام پژمانفر، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بنگاه داری کرده و شرکتهای دسته اول تا سومی درست کرده اند که اغلب صوری و کاغذی هستند و وام هایی که باید نصیب بخش تولید شود، سهم این شرکتها می شود.

بخش خصوصی خراسان رضوی نیز طی سالهای گذشته به دلایل مختلف از جمله ناآشنایی با بازار سرمایه یا واهمه از شفافیتهای مالی که لازمه ورود به این حوزه است، حضور بسیار کمتری در بورس داشته است در حالی که اگر شرکتی تنوع سازی مناسب در بازارهای مختلف داشته و حاضر به پذیرفتن ریسک‌های کلان باشد براساس تحلیل‌هایی که بیان شده است، سبدی برای سرمایه‌گذار تشکیل داده می‌شود که براساس آنها، معیار و شاخص کلی، بازده مطلوب را داشته باشد.

کلید ورود جدی شرکتهای بخش خصوصی به بازار سرمایه در دولت سیزدهم زده شد، تا آنجا که معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان رضوی در سال جاری از هدف‌گذاری این استان به منظور بورسی کردن اقتصاد آن، ایجاد شفافیت و نظم اقتصادی و بزرگ‌کردن بنگاههای اقتصادی از طریق ایجاد تالار بورس خبر داد و گفت: مقدمات این اقدام از طریق برگزاری همایش “تامین مالی و بازار سرمایه” برای اولین بار با هدف تامین سرمایه از منابع مالی حرفه‌ای در بازارهای سرمایه در مشهد فراهم شد.

ابوالفضل چمندی افزود: سعی ما بر این است که شرکت‌های تامین سرمایه با فضای تولید و فعالان اقتصادی خراسان رضوی آشنا شوند و بتوانیم سهم مشهد را از بازار سرمایه افزایش دهیم. بر اساس برنامه ریزی انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا انتهای امسال حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تامین سرمایه در استان از طریق بازار سرمایه و بورس به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: بر اساس قوانین بازار سرمایه و بورس باید شرکت‌ها فعالیت شفاف داشته باشند و زمانی که شرکت‌ها به صورت حرفه‌ای فعالیت خود را انجام دهند منجر به رشد صنعت و اقتصاد استان خواهد شد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هدف گذاری پارسال استان در قالب قرارگاه تامین مالی برای سرمایه گذاری در بخش بانکی این بود که بانکها ۶۲۵ هزار میلیارد ریال منابع جدید را به عرصه اقتصادی اضافه کنند، اما آنچه بانکها به عنوان تسهیلات جدید بانکی پرداخت کرده اند، ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده است ما معتقدیم سیستم بانکی باید تامین مالی شرکتهای کوچک را انجام دهد تا بتوان در بورس برای شرکتهای بزرگتر بستر استفاده و رشد را فراهم کرد.

چمندی افزود: هم اکنون خراسان رضوی ۴۰ شرکت بخش خصوصی به ارزش ۸۰۰ هزار میلیارد ریال در بورس دارد که باید سهم استان را از این بازار سرمایه افزایش داد و به دنبال این هستیم که در افقی یک ساله ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برای شرکتهای بزرگ استان از طریق بازار سرمایه فراهم کنیم.

مجید عشقی افزود: در کنار این اقدامات، باید بتوان بنگاه‌های اقتصادی را با بازار سرمایه آشنا کرد که به همین منظور مقرر شد به صورت ماهانه کارگاه‌های آموزشی برای تمامی بنگاه‌های اقتصادی طراحی و برگزار شود و فعالان اقتصادی بتوانند با ظرفیت‌های بازار سرمایه به نحو مطلوبی آشنا شوند.

وی درخصوص کارکردهای مرکز تامین مالی از بازار سرمایه در خراسان رضوی گفت: بنگاه‌های اقتصادی چند دسته هستند، یک دسته از بنگاه ها متقاضی ورود به بازار سرمایه هستند که هدایت آنها به سمت بورس یا فرابورس توسط این مرکز تامین مالی انجام می گیرد اما بعضی بنگاه ها می‌توانند ابزارهای بدهی بازار سرمایه را به کار بگیرند و به طرحهای توسعه‌ای خود کمک کنند که در این رابطه، حمایت از همه این بخشها، مدنظر است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران تاکید کرد: پیگیری یکی از برنامه‌های این سازمان که از سال گذشته آغاز شده، افزایش حضور بخش خصوصی در بازار سرمایه است، برای این که بتوان اقتصاد کشور را رونق داد باید از ظرفیت بخش خصوصی نهایت بهره را برد لذا برنامه جدی این سازمان تلاش برای حضور شرکتهای بخش خصوصی با رویکرد موثرتر در بورس است.

پذیرش ماهانه شرکتهای خراسان رضوی در فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران نیز در مشهد در خصوص ورود شرکتهای بخش خصوصی به این بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا گفت: در صورت آمادگی شرکت‌های متقاضی، فرابورس آمادگی این را دارد تا حداقل هر ماه یک شرکت از خراسان رضوی را وارد فرابورس کند.

محمدعلی شیرازی با اشاره به این که از ابتدای سال جاری ۱۰ شرکت را در فرابورس ایران عرضه عمومی کردیم افزود: از این ۱۰ شرکت سه شرکت مربوط به استان خراسان رضوی است که با همکاری آنها این آمادگی وجود دارد تا به زودی سهام‌شان عرضه شود.

وی ادامه داد: فضا برای ورود شرکت‌ها فراهم است و ما حتی قابلیت این را داریم که هر هفته ۲ شرکت را پذیرش کنیم؛ اما مساله‌ای که وجود دارد این است که شرکت‌های متقاضی هم باید این آمادگی را داشته باشند تا توسط فرابورس پذیرش شوند.

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص شروط فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها گفت: وقتی ما شرکتی را پذیرش می‌کنیم، می‌خواهیم آن شرکت برای نسل‌ها در فرابورس حضور داشته باشد بنابراین باید کسب و کار آن مشخص و با ثبات باشد. مساله دیگر، حاکمیت شرکت است، بدین معنا که شرکت باید به لحاظ شفافیت و حفظ منافع ذی نفعان، ساختار مناسبی داشته باشد و در مجموع شرکتی باشد که اعتماد عمومی را جلب کند تا چند میلیون نفر سهام آن را خریداری کنند.

شیرازی افزود: اقتصاد خراسان رضوی پنج درصد اقتصاد کل کشور است و هشت درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند اما کمتر از ۲ درصد ارزش بازار فرابورس مربوط به شرکت‌های این استان است که همین آمار نشان می‌دهد این ظرفیت باید بیشتر از این‌ها باشد.

وی اضافه کرد:در صورتی که شرکتهای خراسان رضوی در فرابورس از طریق فرهنگ‌سازی، برگزاری سمینارها و آشنایی شرکت‌ها با ابزارهای بازار سرمایه، افزایش پیدا کنند می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه این استان را بالفعل کنند.

دغدغه های فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی برای ورود به بورس

انتخاب اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه سرمایه‌گذاری و تامین مالی استان و مرکز منطقه ای تامین مالی کشور، انگیزه خوبی برای سرعت بخشیدن به فرآیند حضور بنگاه‌های اقتصادی استان خواهد بود اما فعالان بخشهای مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، گردشگری و دانش بنیان دغدغه هایی برای ورود به این بازار دارند که این انتظارات و دغدغه ها پس از این همایش از طریق کمیسیونهای مختلف اتاق بازرگانی استان به سازمان بورس اعلام شده است.

از جمله این دغدغه ها می توان به موقوفه بودن زمین‌های واحدهای صنعتی، کم اطلاع بودن شرکتهای بخش خصوصی از ساز و کارهای ورود به بازار سرمایه ، تسهیل در ورود شرکتهای فعال در استان به بورس و فرابورس، تسهیل در تامین مالی شرکتهای فعال در استان از طریق انتشار اوراق بدهی برای شرکت‌های بورسی و شرکت‌های خارج از بورس، اعمال ارزش برند برای شرکت‌های متقاضی پذیرش در بورس با توجه به حسن شهرت، سابقه، تولیدات دانش‌محور و سایر دارایی‌های نامشهود غیرقابل اعمال در صورت‌های مالی شرکت‌ها اشاره کرد.

اعطای مجوز بستر کار (پلتفرم‌) از طریق جمع‌آوری سرمایه به وسیله جمعیت کاربران اینترنت و سرمایه‌گذاران خصوصی (کراد فاندینگ) به شرکت‌های فعال در استان و افزایش سقف انتشار از ۲۵۰ میلیارد ریال به هزار میلیارد ریال، اعطای مجوز تاسیس و فعالیت شرکت تامین سرمایه اختصاصی و سایر نهادهای مالی با مرکزیت استان، تقویت بورس منطقه‌ای از طریق تفویض اختیارات و پیگیری‌های معافیت‌های مالیاتی بر اساس ظرفیتهای قانونی در حوزه بازار سرمایه از دیگر انتظارات صنایع استان است.

صنایع استان همچنین، در حوزه بورس کالا انتظاراتی از بازار سرمایه کشور دارند که از آن جمله می‌توان به تسهیل در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی استان، توسعه ابزارهای مدیریت ریسک نوسانات قیمت، تسهیل در پذیرش کالاهای دارای مزیت خراسان رضوی در بازار اصلی و بازار فیزیکی بورس کالای ایران از طریق معافیت کارمزد پذیرش، ایجاد امکان تامین مالی خرد کشاوران استان در بستر توثیق گواهی سپرده کالایی زعفران و سایر کالاهای دارای مزیت در استان اشاره کرد.

از دیگر مطالبات از سازمان بورس پیگیری می توان به ارائه مشوق به صادرکنندگان زعفران در صورت خرید کالاهای صادراتی از انبارهای پذیرش شده بورس کالای ایران، راه‌اندازی بازار فیزیکی و بازارهای اوراق بهادار مبتنی بر کالا بر روی کالاهای دارای مزیت استان، برگزاری دورهای آموزشی- ترویجی برای فعالان اقتصادی استان با هدف آشنایی و بهره گیری از ظرفیت های بورس کالای ایران، توسعه معاملات زعفران در بورس از طریق تعمیق بازار و ایجاد نماد معاملاتی یکسان برای تمامی انبارهای پذیرش شده و توسعه فعالیت صندوق‌های زعفران اشاره کرد.

در حوزه بورس انرژی نیز صنایع استان انتظاراتی از بازار سرمایه کشور دارند که شامل ارائه راهکارهای مبتنی بر بازار برای خرید مستمر و بدون قطعی برق توسط صنایع استان در بستر بورس انرژی با لحاظ نمودن صرفه و صلاح صنایع، ارائه راهکارهای تامین مالی در حوزه انرژی برای صنایع مرتبط استان و راه‌اندازی و توسعه بازار مشتقات در حوزه حامل‌های انرژی برای ایجاد اطمینان خاطر در صنایع استان برای خرید مستمر و با قیمت مشخص حامل‌های انرژی می شود.

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص انتظارات از سازمان بورس با اشاره به این که رونق حوزه گردشگری استان وابسته به ورودی مسافران خارجی و داخلی است، اعلام کرده است که یکی از بخش‌های حوزه گردشگری، گردشگری سلامت است که پنج درصد گردش مالی را در کشور به خود اختصاص می‌دهد و مشهد در این خصوص به خوبی عمل کرده است اما توسعه این بخش برای ورود به بازار رقابتی بین المللی نیازمند جذب سرمایه قابل توجه با پشتوانه ای قابل اعتماد است که بورس می تواند بستر این جذب سرمایه باشد.

همچنین تدوین سازوکار خرید و فروش مالکیت زمانی اقامت به ویژه در ایام‌ اوج با اعلام نرخ پایه، تشکیل کارگروه تدوین سازوکار عرضه خدمات در بورس و بازار غیرکالایی به ویژه برای تولیدات خانگی و سنتی از دیگر انتظارات فعالان بخش گردشگری از سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شده است که این درخواستها طی همایش “سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه” به سازمان بورس ارایه شد تا پیش درآمد راه اندازی مرکز تامین مالی بازار سرمایه در خراسان رضوی باشد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *