اولین شیرخوارگاه بدون فرزند کشور با اجرای طرح “بهسرا” در مشهد

  • ۱۰ ماه قبل
  • 0

معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۵ مشهد با اشاره به جزئیات طرح «بهسرا»، گفت: اجرای این طرح باعث شد تا شیرخوارگاه حضرت علی اصغر که تا ۲۰۰ نوزاد را هم پذیرش می‌کرد اکنون خالی شود و صرفا به محلی برای گذر از اقامت اولیه و ورود به محیط خانواده جدید باشد.

نیره عابدین زاده در رابطه با اجرای طرح “بهسرا” اظهار کرد: این رویداد با توجه به تعامل سه گروه قضایی، دولتی و یک موسسه مردم نهاد برگزار می‌شود. وقتی کودکی چه بدسرپرست چه بی سرپرست وارد مراکز بهزیستی می‌شد فرآیند بازگشتش به جامعه طولانی بود و معمولا از یاد هم می‌رفت و زمانی که در فرآیند فرزندخواندگی قرار می‌گرفت سن طلایی خود را از دست داده بود و در نتیجه این فرآیند انجام نمی‌شد و تا انتهای دوران نوجوانی مجبور به اقامت در مراکز بهزیستی بود.

وی افزود: در وضعیت فعلی تصمیم گرفتیم با تفسیر به نفع حقوق اطفال و نوجوانان نسبت به مواد قانونی مصلحت کودک را در نظر بگیریم. نمی‌گوییم مراکز نگهداری بهزیستی بد هستند، اما خب این مراکز به مانند نهاد خانواده نخواهد بود؛ چراکه یک کودک در مراکز بهزیستی با توجه به حضور مربیان مختلف با چند روش تربیتی آموزش دیده می‌شود. نگهداری کودکان تنها تامین غذا و مکان نیست بلکه علاوه بر این‌ها تامین امنیت روحی و مصلحت کودک هم بسیار مهم است، به همین خاطر تلاش کردیم در فرآیند امین موقت مسائل رشد کودک را در امنیت روحی هم ببینیم.

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۵ مشهد تاکید کرد: در این طرح کودکان زیر سه سال بی سرپرست یا بدسرپرست شناسایی می‌شوند. این کودک بعد از ارزیابی اولیه در مراکز نگهداری با خانواده‌ای که توسط موسسه مردم نهاد شناسایی شده پیوند می‌خورد و در نهایت پس از ارزیابی، گزارش‌های اولیه بهزیستی و موسسه مردم نهاد به دادسرا ارسال می‌شود و در آنجا با بررسی کارشناسان قضایی دستور موقت نگهداری کودک توسط خانواده به بهزیستی صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح باعث شد تا شیرخوارگاه حضرت علی اصغر که تا ۲۰۰ نوزاد را هم پذیرش می‌کرد اکنون خالی شود و صرفا به محلی برای گذر از اقامت اولیه و ورود به محیط خانواده جدید باشد.

عابدین زاده گفت: این طرح را از زمان کرونا آغاز کردیم و در شرایطی که تعداد کمی پرستار برای مراقبت از این نوزادان در شیرخوارگاه حضرت علی اصغر وجود داشت تصمیم گرفتیم بستری را فراهم کنیم که هر یک از نوزادان گرما بخش زندگی خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی شوند.

منبع :شهرآرا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *