بزرگ ترین پارک سرپوشیده خاورمیانه در مشهد احداث می شود

  • ۴ سال قبل
  • 0

شهردار مشهد از احداث بزرگترین پارک سرپوشیده خاورمیانه در مشهد خبر داد و گفت: با توجه به جمعیت زائر و مسافری که وارد شهر مشهد می شوند، ایجاد چنین پارکی نیاز شهر به حساب می آید.
محمدرضا کلائی در سومین نشست خبری خود که که در سالن همایش های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، با عنوان اینکه داشتن چنین پارکی در شان و نیاز مشهد مقدس است، تصریح کرد: بزرگ ترین پارک سرپوشیده خاورمیانه در اراضی آبشار دو، در پارک ۳۰ هکتاری میدان تیر ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه تأمین مالی مبتنی‌بر بدهی، احداث شهربازی در مقیاس بین‌المللی در پارک چهل‌بازه، ساخت کارخانه نوآوری، احداث میدان مرکزی میوه و تره‌بار، شهر بدون گرسنه و تکدی و بی‌سواد در دستورکاری قرار دارد، اضافه کرد: از دیگر پروژه‌های ما احداث نمایشگاه دائمی گل و گیاه است و بنا داریم بزرگترین پارک سرپوشیده گل و گیاه در اراضی آبشار در میدان تیر سابق ایجاد کنیم.
کلائی به پروژه نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی هم اشاره کرد و افزود: این پروژه از سال ۱۳۷۲ آغاز شده است و با همکاری استانداری و حمایت دستگاه قضایی مقرر شده‌ است در شورای راهبردی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بخشی از مشکلات پیچیده موجود، بازنگری و با طرح و تامین مالی حل شود. بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی مشکلات بسیاری دارد، در حال حاضر ۲۹۲ پروژه دارای مشکل‌ در این بافت موجود است که امیدواریم بتوان در این شورا بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران را حل کرد.
کلائی در خصوص ساماندهی اراضی بزرگ مقیاس شهری خاطرنشان کرد: منابع و درآمد شهری در دوره گذشته منجر به طراحی طرح‌های غیرکارشناسی نظیر پروژه بهسازی و نوسازی بافت‌های عامل و آبکوه شده‌ است که مشکلات بسیاری ایجاد کرده و پیگیر تعیین تکلیف این موارد هستیم. اراضی بزرگ مقیاس نظیر پلاک ۱۷۶ و اراضی چهل بازه نیز باید با همکاری دستگاه‌های مرتبط و دستگاه قضا تعیین تکلیف شود.
از طرح سوت زنی به جد حمایت می کنیم
وی اظهار کرد: در موضوع مبارزه با فساد زیرساخت‌های الکترونیکی برای نظام‌مند کردن رابطه کارگزاران با شهروندان فراهم شده است و وجود شهرداری الکترونیک در منطقه ۱۲ مصداق بارز این امر است. موضوع شفافیت و مبارزه با فساد از مهم ترین موضوعات، ضروری، قطعی و زمانبر است.
شهردار مشهد با بیان اینکه از طرح سوت زنی به جد حمایت می کنیم، ادامه داد: در زمینه مبارزه با فساد در شهرداری، ۲۷ نفر به هیات تخلفات شهرداری معرفی شده‌اند، ۱۶ نفر جابه‌جا و ۴۹ مورد تذکر، اخطار و تشکیل پرونده صورت گرفته‌ است. برای مبارزه با فساد باید به سراغ شاخه‌های فساد و دلالان در بیرون از مجموعه شهرداری برویم که این مهم نیز در دستور کار است و به زودی اقدامات خوبی در این خصوص انجام خواهد شد.
کلائی افزود: از ۲۰ آذر ماه سال گذشته سروسامان دادن به وضعیت مالی مجموعه در دستور کار قرار گرفت، بدهی‌های بانکی از دغدغه‌هایی بود که در این خصوص اقدامات خوبی برایش صورت گرفت. بسیاری از بدهی‌های بانکی نیز با همراهی ۳۲ دستگاه دولتی و اجرایی استان تسویه شد.
شهردار مشهد با تاکید بر اینکه سروسامان‌دادن به وضعیت مالی شهرداری، طراحی پروژه‌های زیرساختی و راه‌اندازی فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی سه راهبرد اصلی شهرداری در ۶ ماه اول شهرداری من بود، خاطرنشان کرد: محور اول بسته تقاطع‌های غیر هم‌سطح، زیرگذرها و روگذرها بوده است که به زودی آغاز عملیات تقاطع غیرهمسطح مصلی را شاهد خواهیم بود. امتداد این تقاطع به سمت طرق است. با اجرای این پروژه دسترسی جدیدی به محدوده قلعه‌ساختمان ایجاد می‌شود، محور مصلی و نواب صفوی را از بن‌بست‌بودن خارج می‌کند و مسیر دسترسی دومی برای بهشت رضا(ع) نیز به وجود می آورد.
کلائی اضافه کرد: محور دوم ایجاد زیرساخت ترافیکی به منظور کاهش سرعت خودروها و رعایت حق تقدم عابران پیاده است. تأمین منابع پایدار آب و فضای سبز و محور چهارم، راه‌اندازی خط سوم قطارشهری مشهد تا سال ۱۴۰۰ است.
کلائی افزود: محور پنجم نیز تحول جدی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی است. بهبود سیما و منظر شهری به عنوان محور ششم و محور هفتم تحرک‌بخشی به استحصال اراضی بزرگ مقیاس و اراضی شهری است؛ محور هشتم برنامه جامع شفافیت و مبارزه با فساد است که امری مهم اما نیازمند پیگیری و زمان‌بر می باشد؛ محور نهم اجرایی‌کردن منشور حقوق شهرنشینی و شهری برای همگان و محور دهم پروژه توسعه، عمران و برندیگ توس است، همچنین طرح جامع محله‌محوری به عنوان محور یازدهم مطرح است، محور دوازدهم تهیه و تصویب طرح های تفصیلی و بالادستی است و محور سیزدهم پروژه کسب و کارهای شهری است.
وی به محورهای دیگر نیز اشاره کرد و گفت: پروژه ساماندهی کشف‌رود، اصلاح ساختار پرسنلی و منابع انسانی، طرح رفع آبگرفتگی‌ها از دیگر محورهای توسعه است و هم‌اکنون در ۵۲ نقطه عملیات عمرانی برای رفع آبگرفتگی در حال اجرا است.
شهردار مشهد به استفاده از ظرفیت‌های مالی کمک از دولت، تئاتر شهر، باغ کتاب و خانه هنرمندان، شهرداری الکترونیک و بسته فنی‌اجتماعی مُدهای جدید حمل‌ونقل و پیاده‌محوری به عنوان دیگر محورهای توسعه و کاری گریز زد و خاطرنشان کرد: از دیگر محورهای کار ما می‌توان به پایش، ارزیابی و عملکرد داخلی شهرداری، احداث مجموعه ورزشی طبرسی، پروژه اجتماعی حمایت ار ورزش قهرمانی، بازآفرینی شهری، ایجاد خانه‌های فرهنگی و اجتماعی، سلامت مردم و پایدارسازی خانواده اشاره کرد»، گفت: بخش دیگری از این ۵۰ محور شامل کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی، برقی‌سازی تاکسی‌ها، توسعه کمربند سبز جنوب شهر، توسعه و بهسازی مسیرهای تشرف پیاده به حرم مطهر ضوی، استفاده از ظرفیت فایناس با استفاده از گارانتی دولت، توسعه فضای شهری در پایانه‌های مسافربری، دیپلماسی شهری با اولویت شهرهای فارسی‌زبان و زائرپذیر، پروژه توسعه سرزمینی فضاهای شهری، حمایت از توسعه گردشگری سلامت و پروژه تامین پارکینگ است.
شهردار مشهد افزود: محورهای دیگر بهبود مسیرهای اصلی و توسعه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار و توسعه نهادهای مدنی در پروژه‌های اجتماعی است.
اگر بنا باشد به حرف این و آن گوش دهم، نمی توانم کار کنم
شهردار مشهد با تاکید بر اینکه اگر بنا باشد به حرف این و آن گوش دهم، نمی توانم کار کنم، تصریح کرد: سعی کرده ایم کار کنیم و در هنگام کار زمان کم‌تری برای پرداختن به حواشی داشته باشیم، مطمئنا هر اقدامی که به زیان مردم باشد، به آن عمل نمی کنم.
وی در خصوص بازداشت و احضار شهردار منطقه ثامن هم گفت: موضوعات قضایی در شهرداری منطقه ثامن ۲۵ سال سابقه دارد و بسیار پیچیده است. کسی که در این حوزه کار می‌کند، مرتب با دستگاه قضایی جلسه دارد و این جلسات طبیعی است.
کلائی درباره سامانه «چشم شهر» به عنوان سامانه‌ای برای رصد مشکلات شهر و اطلاع رسانی مشکلات شهر از طریق شهروندان اشاره کرد و افزود: مرحله آزمایشی بهره‌برداری از این سامانه به پایان رسیده و هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای این سامانه اعتبار گذاشته شده که تا نیمه دی ماه امسال وارد فاز عملیاتی می‌شود.

برای ساخت هر کیلومتر خط قطار شهری بیش تر ۷ هزار هزینه می شود
کلائی ادامه داد: تکمیل خطوط قطارشهری از دیگر پروژه‌های مهم و هزینه‌بر است و برای ساخت هر کیلومتر آن در مشهد بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌شود اما تلاش داریم فاز اول خط سوم تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح شود، از دولت نیز پیگیر مسائل مالی هستیم.
وی با بیان اینکه در برخی نقاظ شهر سیما و منظر شهری دارای مشکلات جدی است گفت: مسیرهایی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی برای تغییر جدی در سیما و منظر شهر انتخاب شده که بتوانیم با سیماسازی هویتی فضای شهر را از حالت خاکستری خارج کنیم.
کلائی با بیان اینکه ایمنی شهر مشهد پایین است، اظهارکرد: باید آخرین تکنولوژی را در بحران داشته باشیم. حال مشهد به‌طور نسبی خوش است و باید روی تاب‌آوری شهری سرمایه‌گذاری کنیم.
وی با بیان اینکه از ورزش قهرمانی به‌طور نظام‌مند حمایت می‌کنیم، افزود: حمایت ما از ورزش‌هایی است که مردم بیشتر به دنبال آن هستند. ما متولی ورزش نیستیم، اما از آن حمایت می‌کنیم. درست است از فوتبال و کشتی حمایت کردیم، اما از والیبال و بسکتبال هم حمایت کرده‌ایم.
پیگیری ایجاد زیرساخت های بحرانی به صورت جدی
وی با اشاره به ابلاغ منشور حقوق شهرنشینی توسط شورای شهر مشهد ادامه داد: برای جلوگیری از اجرایی نشدن آن توافق شد پروژه شهر برای همگان آغاز شود تا حقوق همه اقشار نظیر کودکان، زنان، گروه‌های آسیب‌پذیر و معلولان در آن در نظر گرفته شود، موضوع عدالت ترمیمی نیز در این خصوص مورد توجه قرار گرفت.
شهردار مشهد درباره پروژه توس نیز گفت: پروژه توس در سه مرحله و سایر پروژه‌های آن نیز در دست اجراست و این پروژه باید به یک پروژه برندینگ اجتماعی تبدیل شود و تلاش می‌شود تا نوروز ۹۹ این پروژه تکمیل گردد.
وی افزود: تهیه و تدوین طرح‌های تفصیلی، پروژه ساماندهی کشف رود، پروژه بازآفرینی شهری، طرح رفع آبگرفتگی‌ها در ۱۵۲ نقطه، پروژه برندینگ شهری، توسعه رفاه زائر، پروژه بهبود ایمنی شهری، ترافیک هسته مرکزی شهر و شهرداری الکترونیک، اجرای مدل‌های حمل‌ونقلی، ایجاد شهربازی در مقیاس بین‌المللی در محل بوستان چهل بازه از مهمترین برنامه‌ها و پروژه‌های در دستور کار است.
کلائی ادامه داد: همچنین اجرای پروژه شهر بدون گرسنه و شهر یادگیرنده، پروژه پایدار سازی خانواده، ارتقای ناوگان حمل‌ونقل‌ عمومی، توسعه کمربند جنوبی، توسعه و بهسازی مسیرهای تشرف به حرم مطهر رضوی، دیپلماسی شهری با تاکید بر شهرهای فارسی زبان، پروژه حمایت از توسعه گردشگری سلامت و استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی برای اجرای پروژه‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌های در اولویت است.
وی در خصوص موضوع تاب‌آوری شهری در مشهد نیز گفت: شهر مشهد از نظر برخورداری از ایمنی در سطح پایینی قرار دارد که در این راستا زیرساخت‌های بحرانی به صورت جدی دنبال می‌شود لذا باید آخرین تکنولوژی در موضوع بحران را داشته‌ باشیم.
وی افزود: در حال حاضر شهر مشهد از نظر نشاط اجتماعی وضعیت خوبی دارد، مردم با مشکلات اقتصادی بسیار مواجه هستند ولی حال مشهد به صورت نسبی حال خوشی است و باید در زمینه نشاط اجتماعی برای توسعه تاب‌آوری سرمایه‌گذاری کرد.
رفع آلودگی های صوتی با توسعه فرودگاه مشهد
شهردار مشهد در باره توسعه فرودگاه نیز گفت: ابتدا با ایجاد باند سوم مشکل عدم امکان فرود در شب و ایجاد آلودگی صوتی رفع خواهد شد.
وی افزود: ایجاد شهر فرودگاهی و انتقال فرودگاه مشهد جدی ولی نیازمند طی کردن فرایندهای قانونی و اخذ مجوزهاست و با ایجاد شهر فرودگاهی از فرودگاه فعلی برای پروازهای باری ترانزیتی استفاده خواهد شد.
کلائی در باره طرح برداشتن دیوارهای دانشگاه فردوسی نیز اظهار داشت: در دسترس بودن فضاهای عمومی برای مردم از رویکردهای مدیریت شهری است، دانشگاه فردوسی افتخار شهر است و به دنبال این هستیم که بخشی از فضای دانشگاه را با حفظ موارد امنیتی به رویدادهای مشترک مردم و دانشگاه اختصاص دهیم.
وی گفت: در این خصوص پیگیری‌ها در دست انجام است، از دانشگاه انتظار می‌رفت جامعه را راحت‌تر بپذیرد، قرار نیست دیوارهای دانشگاه را حذف کنیم، تنها کمی دیوارها عقب تر می‌رفتند تا طرح‌های عمومی اجرا شود.
شهردار مشهد افزود: همچنین عمومی کردن بخش‌هایی از مجتمع فرهنگی آیه‌ها نیز در دستور کار است و فرمانده سپاه امام رضا (ع) از این طرح استقبال کرده‌ است، فضای عمومی شهری و فضاهای سبز باید افزایش یابد و همه باید کمک کنند.
وی در باره مجموعه آبادگران نیز اظهار داشت: احداث مجموعه آبادگران تصمیمی اشتباه بود که مشکلات محیط زیستی به همراه داشت.
کلائی گفت: برای اجرای این پروژه مجوز مستقیم از شهرداری گرفته نشد و قراردادی با راه و شهرسازی داشته که در آن به تعهدات عمل نشده است.
وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور تحقیقات کاملی در این خصوص انجام داده که جمع‌بندی آن برای ما لازم‌الاجراست.
وی در زمینه به کارگیری بانوان در مدیریت شهری هم افزود: بانوان در مدیریت شهری جایگاه مستحکمی دارند و حضور بانوان جدی گرفته شده‌ است و شهردار منطقه ۱۱ هم اکنون توسط یک بانو اداره می‌شود.
باید میان موسسه شهرآرا و رسانه شهرآرا تفاوت قائل شویم
شهردار مشهد با اشاره به اینکه باید میان موسسه شهرآرا و رسانه شهرآرا تفاوت قائل شویم، تصریح کرد: در حوزه تولید و نشر خبر و خبرنگاری و عملکرد رسانه‌ای، شهرآرا سرمایه‌ای بسیار ارزشمند برای شهرداری است. اما آنچه من از ابتدا با آن مخالف بودم، فعالیت‌های بازرگانی شهرآراست؛ چراکه معتقدم ظرفیت شهرآرا در حوزه خبر و رسانه بسیار بیشتر از ظرفیت فعالیت‌های بازرگانی آن است و آن اثبات شد.
وی تصریح کرد: بر این اساس دستگاه‌های نظارتی شبهاتی در خصوص بخش‌هایی از فعالیت‌های موسسه شهرآرا داشتند و آن‌ها باید کار خود را انجام دهند. این موضوع حق دستگاه‌های نظارتی است و به این مسئله رسیدگی می‌کنند. ما هم در این خصوص کمک می‌کنیم.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه