مساعدت آستان قدس برای توسعه حاشیه شهر/ بلوار بصیرت امروز بازگشایی می‌شود

  • ۲ سال قبل
  • 0

با هدف توسعه خدمت‌رسانی به مجاوران حضرت رضا(ع) و اهتمام به مناطق کمتر توسعه یافته و حاشیه شهر مشهد، با مساعدت آستان قدس رضوی، یکی از مسیرهای ترددی کلیدی در شرق مشهد امروز بازگشایی خواهد شد.

به گزارش آستان نیوز، پس از باز کردن گره ۱۵ ساله گذرگاه شرق به غرب مشهد توسط آستان قدس رضوی با اختصاص ۴۰۰ هکتار از اراضی موقوفه پادگان به خدمات و فضاهای مورد نیاز شهری، این بار شاهد مساعدت این آستان برای بازگشایی محور تردد کلیدی در حاشیه شهر و توسعه بیش از پیش شرق مشهد هستیم.

به دنبال اهتمام تولیت آستان قدس رضوی نسبت به حاشیه شهر مشهد و اختصاص اراضی موقوفه برای توسعه آن نظیر احداث بیمارستان، مسکن ویژه محرومان، فضای ورزشی و…، حالا مسیر دسترسی ۴۵ متری از اراضی موقوفه حضرت رضا(ع) در شهرک شهید رجایی ایجاد خواهد شد، مسیری که پس از بازگشایی، بلوار بصیرت را به بلوار حر و جاده ترانزیتی بین‌المللی مشهد سرخس متصل خواهد کرد.

 

*مساعدت برای اجرای پروژه‌های خدماتی به نفع مردم*

بلوار بصیرت، بخشی از اراضی معروف به زمین ۳۲ هکتاری است که در شهرک شهید رجایی قرار گرفته؛ اراضی که قرار بود از چند سال گذشته، محلی برای اجرای پروژه‌های انتفاعی و خدماتی برای مردم این منطقه و حاشیه شهر باشد. اما از سال گذشته با دستور تولیت آستان قدس رضوی این پروژه جان تازه به خود گرفته و به ویژه در چند سال اخیر شاهد اجرای طرح‌هایی هستیم که به گفته قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به نفع مردم است.

از اواسط سال ۱۴۰۰ با رویکرد حمایتی که آستان قدس رضوی نسبت به حاشیه شهر داشته است، مقرر شد ۵ هکتار از اراضی ۳۲ هکتاری به دانشگاه علوم پزشکی برای ساخت بیمارستان واگذار شود و مابقی برای ارائه خدمات مورد نیاز مردم منطقه در حوزه‌هایی همچون فضای سبز، مجتمع‌های فرهنگی، تجاری، ورزشی، مسکونی و… اختصاص داده شود.

مرتضی حقیقی مدیر املاک و اراضی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، بازگشایی بلوار بصیرت را پروژه‌ای مشترک میان شهرداری و آستان قدس دانست و گفت: بلوار بصیرت که کارهای مربوط به بازگشایی آن از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته، بخشی از این پلاک است که آستان قدس رضوی موافقت کرده امتداد این بلوار برای حل مسائل ترافیکی و مشکلات مردم در اختیار شهر مشهد و مردم قرار بگیرد. در مقابل نیز شهرداری متعهد شده است نسبت به احداث زیرساخت خیابان و تامین حفاظت پلاک‌های اطراف آن اقدام کند.

او ادامه داد: دفترچه ضوابط و مقررات پلاک مذکور در کمیسیون ماده ۵ تصویب و توافق‌نامه‌ای هم با شهرداری تنظیم شده است که درصورت اجرای مفاد آن توسط شهرداری، تا اواخر هفته آینده شاهد بازگشایی بلوار بصیرت خواهیم بود.

حقیقی، یکی از مشکلات مناطق کمتر توسعه یافته مشهد را در حوزه تامین زمین دانست و گفت: از آنجا که هزینه‌های زمین بالاست و تامین آن برای دستگاه‌های مربوطه امکان‌پذیر نیست، لذا خدمات به مردم داده نمی‌شود؛ از همین رو آستان قدس رضوی با اختصاص اراضی برای اجرای پروژه‌های مختلف شهری، بخش عمده‌ای از این مشکل را برطرف ساخته است.

او ادامه داد: در همین راستا نیز زمین اجرای این پروژه‌ها را در اختیار دستگاه‌های بهره‌بردار نظیر شهرداری و سایر سازمان‌های ارائه دهنده خدمات قرار داده است.

 

*کاهش بار ترافیکی*

با بهره‌برداری از بلوار بصیرت، بخش عمده‌ای از ترافیک منطقه معروف به امیر آباد در شهرک شهید رجایی به بلوار حر که پس از آن از طریق این بلوار انجام می‌شود، حل خواهد شد. اقدامی که تسهیل رفت و آمد و عبور و مرور را برای مردم در پی خواهد داشت. ضمن این‌که دسترسی جدیدی برای دو بلوار پرتردد حر و مصلی ایجاد می‌شود.

حقیقی درباره پروژه‌های خدماتی تعریف شده در این منطقه تصریح کرد: علاوه‌بر بازگشایی بلوار بصیرت، یک سری کاربری‌ها و طرح‌های خدماتی برای احداث مدرسه، پارک، ورزشگاه، مجتمع فرهنگی و… پیش‌بینی و تفاهم شده که مقرر شده است بخشی از آن توسط آستان قدس رضوی و بخشی توسط شهرداری اجرا شود.

او ادامه داد: مدت زمان اجرای این پروژه‌ها براساس تفاهم‌نامه حدود ۳ سال ذکر شده است و چنانچه شهرداری نسبت به تعهدات خود پایبند باشد، ظرف سه سال شاهد تحول بسیار خوبی در این بخش از حاشیه شهر خواهیم بود.

منبع: آستان نیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه