اصلاح دامنه نوسان در بلندمدت به نفع بازار بورس خواهد بود

  • ۲ سال قبل
  • 0

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تغییر تدریجی دامنه نوسان بازار بورس نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب است، گفت: اصلاح دامنه نوسان در بلندمدت به نفع بازار بورس خواهد بود زیرا بازار بورس در کشور هنوز به بلوغ کامل نرسیده و بسیار تحت تاثیر هیجانات است.

دامنه مجاز نوسان قیمت یکی از مهم‌ترین قوانینی است که در بازارهای مالی از آن به‌ عنوان عامل کنترلی در برابر نوسان‌های قیمت سهام استفاده می‌شود. دامنه مجاز نوسان حدود قیمتی سقف و کفی است که هر سهم در هر روز کاری می‌تواند داشته باشد. طبق جدیدترین وعده مسئولان قرار است این محدوده دستخوش تغییر شود و این موضوع واکنش‌های زیادی را میان کارشناسان بازار سرمایه در پی داشته است.

به تازگی مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز از اصلاح تدریجی دامنه نوسان از اوایل سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تغییر دامنه نوسان در برنامه سازمان بورس است اما این موضوع نیازمند روشن شدن برخی ابهامات از جمله بودجه و ریسک‌های سیاسی است.

در همین خصوص بهنام صمدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اصلاح تدریجی دامنه نوسان در بورس و اثرات آن اظهار کرد: این مساله هنوز تصویب نشده و در حد پیشنهاد باقی مانده است. در واقع دامنه نوسانات حذف نشده بلکه دامنه نوسان با اعمال تغییرات تدریجی و به صورت فصلی به ١٠ درصد افزایش پیدا می‌کند. این دامنه نوسان در گذشته نیز در بازار پایه اعمال و ریسک سنگینی را در آن به وجود آورد.

وی افزود: در این شرایط بهتر است افراد آماتور، مبتدی و غیرحرفه‌ای در بازار به صورت غیرمستقیم و از طریق سبدگردان، صندوق‌ها و… فعالیت کنند.

این کارشناس بازار بورس تصریح کرد: یکی از دلایلی که منجر به دستکاری بازار و شکل‌گیری صف خرید و فروش می‌شود، همین دامنه نوسانات است زیرا بازار عمق نداشته و تعداد بازارگردان‌ها نیز کم است. در بازارهای حرفه‌ای و پیشرفته دنیا چیزی به نام دامنه نوسان وجود ندارد و بازار بدون دامنه مدیریت شده و آنقدر تعداد بازراگردان‌ها بالاست که بازار نمی‌تواند تغییر جهت پیدا کند.

صمدی بیان کرد: دامنه نوسانات در بازار باید به صورت آرام و پیوسته اصلاح شود زیرا سال‌هاست که این دامنه در حال اجرا شدن است و نمی‌توان آن‌ را به یکباره حذف کرد. در صورت تغییر یکباره دامنه نوسان بازار بورس ممکن است ضرر افراد و اشخاص حقیقی جبران نشود.

وی با اشاره به اینکه تغییر تدریجی دامنه نوسان بازار بورس نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب است، گفت: به همین منظور باید تعداد شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، آموزش و سبدگردانی‌ها افزایش یابد. اصلاح دامنه نوسان در بلندمدت به نفع بازار بورس خواهد بود زیرا بازار بورس در کشور هنوز به بلوغ کامل نرسیده و بسیار تحت تاثیر هیجانات است.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه