ابتلای کادر درمان به امیکرون «زیاد» اما با شدت «کم» است

  • ۲ سال قبل
  • 0

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با اشاره به ابتلای کادر درمان به امیکرون گفت: در حال حاضر موارد ابتلای زیادی بین کادر درمان مشاهده می‌شود که اکثر این موارد به صورت شدید نبوده و منجربه بستری نشده ولی این حجم از ابتلا که منجر به مرخصی استعلاجی کادر درمان می‌شود، باعث شکنندگی سیستم درمانی و فشار کاری مضاعف خواهد شد.

رزیتا خداشاهی درباره علائم بیماران مبتلا به امیکرون در موج ششم بیان کرد: سردرد، آب‌ریزش بینی، گلودرد، ضعف، بی‌حالی و تب از رایج‌ترین علائم امیکرون است. امیکرون در روزهای اول کاملا همانند سرماخوردگی است و علائمی مانند آن را دارد و حتی ممکن است با تب نیز همراه نباشد.

وی افزود: بیمارانی که هر سه دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، معمولا به نوع سبک‌تری از این بیماری مبتلا خواهند شد و طی دوره‌ای کوتاه به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت علائم آن را تجربه می‌کنند. وضعیت این افراد در نهایت از روز سوم به بعد رو به بهبودی می‌رود اما کسانی که نسبت به تکمیل دوره واکسیناسیون خود اقدام نکرده‌اند، به صورت شدیدتری امیکرون را تجربه خواهند کرد. البته این موضوع ممکن است در افراد مختلف به صورت متفاوتی ایجاد شود.

خداشاهی با اشاره به میزان و نحوه درگیری ریه‌ها در امیکرون نسبت به سویه دلتا گفت: تا کنون الگوی درگیری ریه امیکرون با دلتا تفاوتی نداشته و درمان در هر ۲ سویه مشابه است. کسانی که سری کامل واکسیناسیون را دریافت نکرده‌اند، به‌ ویژه کسانی که در گروه‌های پرخطر(افراد دارای نقص سیستم ایمنی، دریافت‌کننده پیوند، سرطان‌های خونی، تحت درمان با داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی) و گروه‌های سنی بالا قرار دارند یا دارای بیماری زمینه‌ای و فاکتور خطر هستند، نسبت به امیکرون حساس‌تر هستند.

وی درباره اثربخشی واکسن‌ها بر این سویه تاکید کرد: اخیرا مقالاتی در ارتباط با نوع و تعداد دوز واکسن با سویه امیکرون در کشورهای مختلف منتشر شده که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در حال بررسی و تحقیق در این موضوع با واکسن‌های در دسترس هستیم. در مقالات اخیر بیان شده کسانی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند اما از مدت‌زمان تزریق دوز سوم‌شان بیش از سه ماه گذشته، سطح ایمنی‌شان ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. چنین افرادی ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند ولی نکته مهم این است که بازهم اثرات مفید واکسن در کاهش بستری و مرگ و میر تا ۸۰ درصد ذکر شده است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بیماران بدحال مبتلایان به سویه امیکرون نسبت به دلتا گفت: وضعیت شدیدتر بیماران بدحال در موج پنجم به این علت بود که واکسیناسیون جامعه کامل نشده بود و درصد بسیار پایینی ۲ دوز واکسن را دریافت کرده بودند اما در حال حاضر واکسیناسیون ۲ دوز درصد قابل قبولی دارد و فقط در نوبت سوم هنوز به سطح مطلوبی نرسیده‌ایم.

خداشاهی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود آمار بستری‌ها بالاتر از این برود اما امیدواریم با واکسیناسیون، تدبیر حوزه‌های اجرایی و رعایت پروتکل‌ها توسط مردم به وضعیت بحرانی موج گذشته نرسیم، اظهار کرد: در هفته اخیر روند صعودی بستری بیماران کووید را شاهد بوده‌ایم. تا هفته گذشته روند بستری‌ها افزایش محسوسی نداشت اما از هفته گذشته تا کنون به صورت محسوس تعداد بیمارانی که بستری می‌شوند، افزایش داشته است.

وی ادامه داد: اکثر بیماران بستری شده سن بالایی دارند و دارای بیماری زمینه‌ای هم هستند؛ البته در این میان جوانان هم دیده‌ می‌شود. افراد سالمندی که بستری می‌شوند، عمدتا پدر و مادرهایی هستند که به واسطه تماس با فرزندان یا سایر افراد خانواده به امیکرون مبتلا شده‌اند. باید توجه داشت این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد. همچنین ممکن است در یک نفر صرفا به صورت سرماخوردگی ساده خودنمایی کند اما در شخصی دیگر شدت بیشتری داشته باشد.

خداشاهی تصریح کرد: اگرچه شدت بیماری امیکرون نسبت به دلتا پایین‌تر است اما باید توجه داشت که با تعداد مبتلایان بسیار بیشتری مواجه هستیم و زمانی که تعداد بیماران با این شدت بالا رود، شدت و لود ویروس در جامعه افزایش می‌یابد که این مساله به افزایش آمار بستری‌ها منجر خواهد شد.

منبغ:ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه