سهم خبرنگاران از بلوک ۴۲ بهشت رضا (ع) مشهد

  • ۲ سال قبل
  • 0

بلوک ۴۲ در گورستان بهشت رضا (ع) مشهد یا همان قطعه نام آوران محلی برای تدفین پیکرهای ورزشکاران، نام‌آوران، هنرمندان و اصحاب رسانه است اما پروسه دفن پیکر خبرنگاران متوفی در این قطعه با دردسرهایی همراه است.

به گزارش ایرنا، اختصاص قطعه‌ای برای دفن پیکرهای هنرمندان، نام‌آوران و اصحاب رسانه در آرامستانهای بزرگ کلانشهرها نظیر آرامستان بهشت زهرا (س) تهران و بهشت رضا (ع) مشهد نوعی ارج نهادن به مقام این شخصیتهای فرهیخته است اما نبودن شاخص خاص برای تشخیص نام آور و هنرمند همواره باعث ایجاد مشکلات و سرگردانی‌هایی در جریان تدفین پیکرهای این افراد بوده و قرار گرفتن خبرنگاران در این رده با مشکلات حادتری روبروست.
در قطعه نام‌آوران بهشت رضا (ع) مشهد پیکرهای ورزشکاران و هنرمندان و به نوعی مشاهیر دفن می‌شوند اما تشخیص شاخص بودن و قرارگرفتن در ردیف مشاهیر این موضوع را به کلاف پیچ در پیچ تبدیل کرده که این موضوع در خصوص خبرنگاران مشکل‌تر است.

به عنوان نمونه در روزهای گذشته پس از فوت مرحوم “عباس امیریان” خبرنگار پیشکسوت ایرنا در مشهد، درخواست دفن پیکر آن مرحوم در این بلوک با پیگیریهای مضاعف خانه مطبوعات استان و با دغدغه فراوان میسر شد این در حالی است که در سال ۹۵، همزمان با روز خبرنگار معاون وقت خدمات شهری شهرداری مشهد اعلام کرده بود قطعه نام‌آوران و هنرمندان بهشت رضا (ع) به قطعه نام‌آوران، هنرمندان و خبرنگاران تغییر نام می‌یابد اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده است.

قطعه نام‌آوران محل دفن چهره‌های خاص

مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در قطعه نام‌آوران بهشت رضا (ع)، پیکرهای ورزشکاران، هنرمندان و چهره‌های مشهور هنری دفن می‌شوند.
حجت‌الاسلام حسین مهدوی دامغانی افزود: برای دفن در این قطعه باید مستندات لازم ارائه شود، برای دفن پیکرهای خبرنگاران در این قطعه باید تاییدیه‌ای از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه گردد.
وی ادامه داد: در مجموع چهره‌های خاص در این قطعه دفن می‌شوند و هر فردی فقط به خاطر هنرمند یا خبرنگار بودن در این قطعه جای نمی‌گیرد.
مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری مشهد گفت: البته ضروری است تفاهمنامه‌ای بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و شهرداری مشهد در خصوص دفن پیکرهای خبرنگاران و هنرمندان متوفی زیرمجموعه این اداره کل منعقد گردد تا بخشی از مشکلات مربوط به این موضوع حل شود.

لزوم مکاتبه از مرجع تخصصی

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای خاکسپاری پیکرهای فعالان هنری در قطعه هنرمندان باید از سوی مرجع تخصصی مکاتبه انجام شود.
جلیل سروری افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آئین نامه تدفین اصحاب هنر و رسانه در بهشت زهرا (س) ابلاغ شده‌ و به استانها نیز تسری یافته‌ است.
وی ادامه داد: برای دفن پیکرهای نام‌آوران، هنرمندان و خبرنگاران در قطعه نام‌آوران و هنرمندان باید معاونت تخصصی مربوطه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هویت فرد را به عنوان فعال در عرصه خاص تایید کند.

معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: چهره و صاحب نام بودن در حوزه مربوطه از شرایط دفن در قطعه نام‌آوران است و با تایید معاونت تخصصی مربوطه، معرفی‌نامه برای دفن در این قطعه صادر می‌شود.

دفن پیکر پیشکسوت عرصه خبر در قطعه هنرمندان با پیگیری های فراوان

مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز با تسلیت درگذشت مرحوم عباس امیریان، خبرنگار پیشکسوت خبرگزاری جمهوری اسلامی در مشهد گفت: با پیگیری های این نهاد پیکر این خبرنگار بازنشسته در قطعه نام آوران و هنرمندان بهشت رضا (ع) مشهد به خاک سپرده شد.
علی خسروشاهی افزود: در حالی که این قطعه در گذشته به نام خبرنگاران پیش بینی شده بود، اکنون برای دفن پیکر اصحاب رسانه در این قطعه باید پیگیریهای بسیار انجام شود.
وی ادامه داد: مسوولان بهشت رضا (ع) مشهد در مخالفت با دفن پیکرهای خبرنگاران متوفی در این قطعه می‌گویند این بخش متعلق به نویسندگان و هنرمندان است، در حالی که خبرنگاران در زمره نویسندگان قرار داشته و قلم خبرنگاران شناسامه و هویت کاری آنان است که از جایگاه والایی برخوردار می‌باشد و اینگونه برخوردها شایسته جایگاه این قشر پرتلاش و فرهیخته نیست.

مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان رضوی از شهردار مشهد و همچنین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خواست، تمهیداتی فراهم کنند تا پیکرهای خبرنگاران متوفی به صورت قانونی و بدون پیگیری و نامه نگاری های فراوان در قطعه نام آوران و هنرمندان به خاک سپرده شوند و وقتی معرفی نامه با سربرگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود نیازی به سفارش و چانه زنی نباشد.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *