دستور استاندار درباره واکسن نزده‌‌ها هنوز روی کاغذ

  • ۲ سال قبل
  • 0

با گذشت یک هفته از دستور استاندار برای فراهم کردن مقدمات جلوگیری از ورود واکسینه نشده ها به سرویس های حمل و نقل عمومی، هنوز هیچ اقدام قابل‌توجهی انجام نشده است
هفته گذشته بود که استاندار خراسان رضوی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، با توجه به شیوع گسترده سویه امیکرون و قرار گرفتن مشهد در وضعیت قرمز، طی دستوری خواستار فراهم شدن مقدمات استفاده از مترو و اتوبوس فقط برای افراد واکسینه شده، شد؛ موضوعی که اگر چه در ستاد کرونا مورد تاکید قرار گرفت اما با گذشت یک هفته هنوز اقدام عملی برای اجرایی کردن این دستور انجام نشده و برنامه ریزی قابل توجهی نیز در این زمینه توسط مسئولان مربوط در دستور کار قرار نگرفته است. اقدامات انجام شده در زمینه اجرای دستور استاندار را از مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد پیگیری می کنیم که وی در این زمینه به «خراسان رضوی» می گوید: در ایجاد مقدمات اجرای دستور استاندار خراسان رضوی، در سازمان اتوبوسرانی کارگروهی را تشکیل دادیم تا بررسی کارشناسی روی این موضوع را انجام دهند و مشخص شود به چه ترتیب می توان این اقدام را پیاده سازی کرد. یکی از راهکارها، کنترل کارت واکسن افرادی است که برای شارژ من کارت به جایگاه ها مراجعه می کنند  یا طی اقدامی دیگر فقط «من کارت» واکسن زده ها شارژ شود، هماهنگی هایی در این زمینه باید توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شود تا اطلاعات واکسن زده ها را داشته باشیم. علی اصغر نیشابوری در پاسخ به این سوال که چه میزان از زیرساخت های مربوط به این موضوع فراهم شده است؟ تصریح می کند: باید ابتدا بانک اطلاعاتی که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است در اختیار سازمان فناوری اطلاعات شهرداری (فاوا) قرار بگیرد و در ادامه سازمان فاوا زیرساخت ها را ایجاد کند. مدیرعامل اتوبوسرانی مشهد در پاسخ به این سوال که چه سازوکارهایی برای اجرای این طرح در زمان سوار شدن مسافران به اتوبوس های شهری در نظر گرفته شده است؟ می گوید: در زمان سوار شدن به اتوبوس قطعا نمی توان کنترل های لازم را داشت و از فرد کارت واکسن دریافت کرد وکنترل در زمان شارژ من کارت راهکار پیشنهادی فعلی است. از نیشابوری درباره ساز و کار نظارت و کنترل این که در طرح پیشنهادی، واکسن نزده ها از من کارت افراد واکسن زده استفاده کنند و سوار اتوبوس شوند می پرسیم که وی پاسخ قانع کننده ای نمی دهد و می افزاید: در این زمینه امکان کنترل وجود ندارد تا افرادی که واکسن زده  و من کارت شان را شارژ کرده اند این کارت را در اختیار واکسن نزده ها قرار ندهند.
فعلا در مرحله جلسات کارشناسی هستیم!
وی در پاسخ به این سوال که آخرین اقدامات سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد برای اجرای دستور استاندار چه بوده و از چه زمانی می توان طرح عدم ارائه خدمات به واکسن نزن ها  را در اتوبوس های شهری اجرایی کرد؟ می گوید: ما جلساتی تشکیل داده ایم تا کارشناسان اقدامات کارشناسی را انجام دهند، در باره اعلام زمان اجرا هم باید گفت فعلا کار کارشناسی را انجام می دهیم و اگر شارژ من کارت واکسن زده ها و شارژ نشدن واکسن نزن ها در دستور کار قرار گیرد اجرای طرح توسط سازمان فناوری اطلاعات شهرداری کار پیچیده و زمانبری نیست. نیشابوری تصریح می کند: من کارت های فعلی آفلاین است و به همین دلیل کنترل ورود و خروج واکسن نزده ها کار مشکلی است و برای تسهیل در این کار نیاز به زیرساخت من کارت آنلاین داریم تا در هر اتوبوس بتوان به صورت مستقیم اطلاعات واکسن زده ها را دریافت کنیم که هم  اکنون این زیرساخت وجود نداشته و امکان تبدیل زیر ساخت های من کارت به آنلاین وجود ندارد.
هنوز هیچ زمان مشخصی را برای شروع به کار نداریم
در قطارشهری هم همین آش و همین کاسه است؛ مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد به «خراسان رضوی» می گوید: اگر بخواهیم جلوی مسافر را بگیریم و کارت واکسن را کنترل کنیم امکانات و تجهیزات لازم برای این کار را نداریم و از طرفی این احتمال وجود دارد که کارت ملی  یا کارت واکسن همراه مسافران نباشد. اقدامی که ما می توانیم انجام دهیم این است که مشابه دیگر سیستم های حمل و نقلی مانند هواپیما و اتوبوس در زمان تهیه بلیت و شارژ کارت کنترل ها را انجام دهیم. مبین مقدم تصریح می کند: سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد شارژ بلیت ها را انجام می دهد و در این زمینه باید از مسئولان فاوا سوال کرد. وی می افزاید: در تماس تلفنی که با دیگر شهرهای کشور داشتیم مشخص شد که در شهرهای دیگر نیز هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده و در این شهرها هم این طرح در مرحله تهیه زیر ساخت ها قرار دارد. همکاران ما در مرکز پزشکی شهرداری به دنبال دستیابی به روش هایی هستند که بتوان این موضوع را در مشهد پیاده سازی کرد. مبین مقدم در پاسخ به این سوال که آیا برای اجرای این طرح زمان مشخصی وجود دارد؟ می گوید: هنوز هیچ زمان مشخصی را برای شروع به کار نداریم. انجام این کار نیاز به زیر ساخت هایی دارد و باید در ورودی ایستگاه ها امکاناتی فراهم شود.
بی اطلاعی عجیب مدیرعامل فاوای شهرداری از دستور استاندار!
اما جالب تر این که مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد (فاوا) به کل از چنین دستور مهمی بی اطلاع است! مهدی بدیع فرخد در پاسخ به این سوال که تا چه حد زیرساخت های لازم برای اجرای طرح جلوگیری از ورود واکسن نزن ها به اتوبوس و قطار شهری در مشهد پیاده سازی شده است؟ می گوید: من این موضوع را در همین لحظه از شما می شنوم، ما در این باره بی اطلاعیم و هنوز هیچ دستورالعملی برای ایجاد زیرساخت ها به ما اعلام نشده است. برای انجام هر گونه اقدام معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد باید دستورات لازم را به ما اعلام کند.

منبع :خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *