۲۹۰۰میلیارد تومان برای توسعه مشهد

  • ۳ سال قبل
  • 0

شورای اسلامی شهر، مجوز انتشار اوراق مالی‌اسلامی را برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی،ساخت مترو و بازآفرینی بافت پیرامون حرم مطهر صادر کرد
بررسی ۳ لایحه دو فوریتی در صد و سی امین جلسه علنی شورای شهر در دستور کار اعضا قرار گرفت که براساس این لوایح و با تصویب آن ها در شورا، به شهرداری مشهد اجازه داده شد برای انتشار اوراق مالی اسلامی برای نوسازی ناوگان اتوبوس رانی مشهد، ساخت خطوط مترو و بازآفرینی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به ارزش ۲۹۰۰ میلیارد تومان اقدامات لازم را انجام دهد.
در ابتدای بررسی این لوایح سرپرست معاونت و سازمان اقتصادی سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری مشهد به تشریح لایحه انتشار اوراق مالی اسلامی برای طرح توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی (اتوبوس) در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: امسال اعتباری ۸ هزار میلیارد تومان در بودجه کشور مربوط به اوراق مالی اسلامی برای بافت های فرسوده، حمل و نقل و اتوبوس در نظر گرفته شده است که هزار میلیارد تومان آن مربوط به انتشار اوراق مشارکت برای بافت های پیرامون حرم های مطهر در سال ۱۴۰۰ است.
مهدی حاتمی افزود: با توجه به اینکه زمان از دست نرود و بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم این لوایح دو فرویتی را به شورای شهر ارسال کردیم و در همین زمینه و به منظور تأمین مالی مورد نیاز مربوط به نوسازی ناوگان اتوبوس رانی با استفاده از روش تأمین مالی بر مبنی انتشار اوراق مالی اسلامی رقم ۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی این ناوگان در این لایحه تنظیم شده است که ۵۰ درصد اصل و سود این اوراق بر عهده دولت است.
درهمین زمینه محمدحسین ودیعی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد، هم با قدردانی از حوزه اقتصادی شهرداری به دلیل تأمین منابع مالی پروژه های شهری گفت: در موضوع تأمین مالی برای پروژه هایی که سرمایه گذاری در آن ها به زمان بلندتری نیاز دارد باید از مدل تأمین مالی بلندمدت استفاده شود. اعضای شورای شهر مشهد هم پس از بررسی این لایحه به آن رأی مثبت دادند.
در ادامه این جلسه لایحه دوفوریتی انتشار اوراق اسلامی فاز چهارم طرح بازآفرینی شهری بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی(ع) در سال ۱۴۰۰ بررسی شد که حاتمی، سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری، درباره آن گفت: در سنوات گذشته برای انتشار این اوراق سهمی به نام سهم دولت وجود نداشت و فقط در سال گذشته بود که اجازه انتشار ۲۵۰ میلیارد تومان با تضمین ۵۰ درصدی سهم دولت برای اصل و سود اوراق را داشتیم.
وی افزود: امسال نیز برای کل کشور رقم هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق مالی اسلامی برای بافت های اطراف حرم های مطهر داده شده است که ما در این لایحه پیشنهادی قصد داریم از این مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان را با تضمین سهم دولت در اصل و سود این اوراق به میزان ۲۵ درصد، اختصاص دهیم.
این لایحه نیز با نظر مساعد اعضای پارلمان شهری مشهد مواجه شد و به تصویب رسید.
در ادامه اعضا وارد بررسی لایحه دوفوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی برای خطوط سه گانه (۲، ۳ و ۴) قطارشهری مشهد در سال ۱۴۰۰ شدند که حاتمی با اشاره به صدور مجوز ۷۰۰ میلیاردی اوراق مالی اسلامی برای خط ۳ قطارشهری گفت: در سال ۹۹ مجوز انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای خط ۳ مترو گرفتیم اما با توجه به افزایش هزینه ها همچنان نیاز به تأمین مالی از این روش وجود دارد و درهمین راستا در مجموع برای خطوط مترویی مشهد رقم ۱۸۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت با سهم ۵۰ درصدی تضمین اصل و سود توسط دولت و ۵۰ درصد با شهرداری پیشنهاد شده است.سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری مشهد افزود: از رقم هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برای این حوزه، مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به فاز ۵ خط ۲ مترو، مبلغ هزار میلیارد تومان برای اجرای فاز ۶ خط ۳ و مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای فاز اول خط ۴ قطارشهری مشهد در نظر گرفته شده است.
نمایندگان پارلمان شهری نیز پس از بررسی این لایحه با رأی مثبت خود آن را تصویب کردند.

قفل قلعه وکیل آباد باز می شود
پس از این ۳ لایحه نمایندگان پارلمان شهری وارد دستورکار بعدی شورا با موضوع لایحه واگذاری کل سهام و خروج شهرداری از شرکت عمران سپهر وکیل آباد و اجرای پروژه مشارکتی با شرکت سپهر هشتم شدند.
حاتمی، سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، با تأکید بر اشتباه سال های گذشته شهرداری در مداخله مستقیم برای بهسازی این بافت افزود: با این مصوبه پس از ۱۰ سال مسیر اشتباهی را که برای قلعه وکیل آباد رفته بودیم اصلاح خواهیم کرد و خوشبختانه با تملک هایی که قبلا صورت گرفته است می توان اقدامات خوبی را در موضوع بازآفرینی این محله انجام دهیم.محمدهادی مهدی نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، هم با دفاع از این لایحه اظهار کرد: به طورقطع حل وفصل موضوعات مربوط به بافت های مسئله دار جز با مشارکت شهروندان صورت نمی پذیرد و حالا همه متوجه شده اند که مداخله مستقیم در این حوزه روشی غلط است.
نمایندگان پارلمان شهری هم پس از اظهار نظر و بررسی این لایحه، آن را تصویب کردند.

رکورد شکنی سرمایه گذاری در پروژه های مشارکتی
بررسی لایحه امضای قرارداد پروژه مشارکتی عقیق میدان شهدا (برج جنوب) نیز دیگردستورکار جلسه دیروز شورای شهر بود که رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد درباره این لایحه گفت: این پروژه در ضلع جنوبی پروژه میدان شهدا در زمینی به مساحت۷ هزار مترمربع واقع شده است و حجم سرمایه گذاری برای این پروژه هزار میلیارد تومان است که از این میزان، ۷۵۰ میلیارد تومان آورده سرمایه گذار است. در نهایت با اجرای این پروژه در بازه زمانی ۴ ساله برای ۱۰۰۰ نفر شغل و پس از آن برای ۱۵۰ نفر شغل دائم ایجاد می شود.
حاتمی، سرپرست معاونت اقتصادی، هم در توضیح تکمیلی برای این لایحه افزود: این پروژه با این حجم سرمایه گذاری رکورد میزان سرمایه گذاری در پروژه های مشارکتی را می شکند و درعین حال سعی ما در این چند سال بر این بوده است که مشکلات مربوط به پروژه های طرح میدان شهدا را حل کنیم که تاکنون بخش اعظم آن ها حل شده و برخی هم مانده است که در آینده حل می شود.
اعضای شورای شهر مشهد به این لایحه نیز رأی مثبت دادند.

نامگذاری ۴۲ معبر به نام بانوان شهید
اما لایحه نام گذاری ۴۲ معبر فرعی شهر به نام بانوان شهید، نام گذاری معابر فرعی به نام شهدای گران قدر و لایحه اصلاحیه مربوط به برخی موارد نحوه اجرای ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ها از دیگرمصوبات دیروز شورای شهر مشهد بود. همچنین در این جلسه نمایندگان پارلمان شهری لوایح حمایت از ساخت واحدهای مسکونی در شهرک شهید باهنر با مشارکت آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و کمیته امداد امام خمینی(ره) و تعیین تکلیف بدهی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان درباره ملک حاشیه بزرگ راه آزادی نیز به تصویب شورای شهر مشهد رسید. اما در جلسه دیروز شورای شهر و پیش از بررسی لوایح، محمدحاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد، درباره تأخیر و اجرایی نشدن تدقیق در مساحی پیمان های خدمات شهری و فضای سبز شهر و بابت تأخیر در اجرای مصوبه به کارگیری بانوان آتش نشان از شهردار مشهد سؤال کرد.

۴۲ معبر شهر به نام بانوان شهید
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: با ارائه لایحه از سوی شهرداری و تصویب شورای اسلامی شهر برای اولین بار درکشور نام ۴۲ بانوی شهید روی معابر شهری مشهد نامگذاری شد.
مجتبی منتظری درحاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر در این خصوص، افزود: دراین اقدام فرهنگی نام ۴۲ بانوی شهید گرانقدر همانند نام ۷۰۰۰هزار شهید گرانقدرمرد برای اولین بار درکشور روی خیابان های شهر مشهد قرارخواهد گرفت. این ۴۲ بانوی گرانقدر در تظاهرات پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و کشتارحجاج در مراسم برائت از مشرکین ۱۳۶۶ در عربستان به درجه رفیع شهادت رسیده اند و اسامی این ۴۲ شهید گرانقدر با تایید بنیاد شهید روی معابر محل زندگی و یا یکی از نزدیکان این شهدا نامگذاری خواهد شد.
منتظری افزود: بر همین اساس معبر فرعی ناصر خسرو ۱ با حفظ شماره به نام بانوی شهید مرضیه بیگم واحدی، معبر فرعی ناصر خسرو ۲ با حفظ شماره به نام بانوی شهید سکینه امامی میبدی، معبر فرعی رضا ۱۵ با حفظ شماره به نام بانوی شهید شهربانو قویدل، معبر فرعی گویا ۳ با حفظ شماره به نام بانوی شهید عصمت حسینی و معبر فرعی قدس ۵ (در بولوار ملک‌آباد) با حفظ شماره به نام بانوی شهید سهیلا معصومه مشرف رضوی‌مقدم نام‌گذاری شده است. برای مشاهده نام تمام این معابر کد مقابل را اسکن کنید.
منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *