چالش تکراری لباس فرم مدارس

  • ۵ سال قبل
  • 0

لباس فرم مدارس هر ساله از جمله موضوعات مورد توجه و پرحاشیه در زمان ثبت نام دانش آموزان است و قیمت، کیفیت، نوع، طرح، توزیع و نوع پرداختی و حتی تحویل آن نیز با بحث های زیادی همراه است که بیشتر اوقات صدای اولیای دانش آموزان را درمی‌آورد اما این بار برخی تولیدکنندگان پوشاک مدارس مدعی وجود نوعی رانت در این باره هستند. یکی از تولیدکنندگان پوشاک مدارس مدعی می شود: به ما اعلام شده که فقط می توانیم در یک ناحیه کار کنیم و مدیران مدارس نیز موظف خواهند شد فقط از میان همین تولیدی ها که کیفیت یکسان و قیمت تایید شده دارند فرم مدرسه را انتخاب کنند اما حالا پس از چند ماه متوجه شدیم عده ای از تولیدکنندگانی که اصلا در نمایشگاه حضور نداشتند، مجوز فعالیت در مدارس را گرفته اند با این که هم کیفیت پایین تری داشتند و هم قیمت بالاتر! ضمن این که چند تولیدی خاص بیشتر سفارش ها را گرفته اند و اجازه نمی دهند تولیدکنندگان دیگر کار کنند.
سازمان دانش آموزی، همه کاره‌ هیچ کاره!
علی محمد یونسی رئیس سازمان دانش آموزی استان گفت : آموزش و پرورش استان و سازمان دانش آموزی در انتخاب یا رد تولیدکنندگان هیچ نقشی نداشته و تایید و درجه بندی این تولیدکنندگان توسط بازرسی سازمان صمت و اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک انجام شده و نقش سازمان دانش آموزی، کاملا نظارتی است.
وی افزود: شیوه کار براساس ظرفیت تولیدی هریک از تولیدکنندگان و خود اظهاری آنان صورت گرفته و در ابتدا حدود ۱۴۰ تولیدی درخواست همکاری خود را به ما ارائه کردند که در نهایت با نظارت صمت و اتحادیه، ۱۱۴ تولیدی تایید و ۱۰۴ مورد هم اکنون در حال فعالیت هستند و بر همین اساس یک یا چند مدرسه در یک ناحیه در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته است و از طرفی سازمان صمت نیز طبق قوانین موجود خود که مثلا برای هر چرخ خیاطی ۵۰۰ دست لباس درنظر گرفته، ظرفیت تولید تولیدکنندگان را مشخص کرده است و ما نیز بر همان اساس به تولیدی هایی که توان بیشتری داشتند، اجازه دادیم گاهی اوقات در چند ناحیه نیز کار کنند. روال هم به این شکل است که اگر مدیر مدرسه ای در یک ناحیه نتواند جنس مد نظر خود را در نمایشگاه ناحیه خود پیدا کند، می تواند از تولیدی های سایر نواحی درخواست بدهد و پس از تایید ناحیه، ما نیز تایید کردیم که این کار در صورت رعایت سقف مجاز تولیدی انجام شود . البته این موارد بسیار محدود بوده است.
کمیته نرخ گذاری خصوصی
یونسی درباره حضور یک یا چند تولیدی خاص در چند ناحیه گفت: ما به تولیدکنندگانی این مجوز را داده ایم که ظرفیت تولید بسیار بالایی دارند و با مجوز های قانونی صمت تا سقف ۲۴ هزار دست لباس و سالن های عظیم تولید دارند و البته با نام های مختلفی که به نام اعضای خانواده یک فرد هستند و مجوز های قانونی را هم دریافت کرده اند، واگذار کردیم اما همه این فرد را می شناسند و فکر می کنند ما با یک نفر قرارداد بسته ایم.
رئیس سازمان دانش آموزی درباره ابهامات موجود در قیمت گذاری برخی تولیدکنندگان که به صورت جداگانه به فهرست اضافه شده اند، گفت: فقط تعداد محدودی از تولیدی ها که بعد از این نمایشگاه به صورت موردی نمونه های خود را ارائه کردند، برای آن ها به طور اختصاصی این کمیته تشکیل و قیمت گذاری ها انجام شد و تعداد آن ها بسیار محدود بود.
تکذیب مافیا و دیگر هیچ…
یونسی در خصوص ادعای مافیا و رانت در لباس فرم مدارس گفت: تعداد کمی که به مراجع مختلف نیز نامه نگاری کرده اند، این ادعا را مطرح و پیگیری می کنند که کذب است و اساس ماجرا این است که این تولیدکنندگان از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند و در سال های گذشته از مدیران مدارس پیش پرداخت هایی را می گرفتند تا بتوانند مواد اولیه خود را خریداری کنند اما امسال ما این مورد را ممنوع کردیم و حالا افرادی که متضرر شده اند و عده ای از آن ها نیز از مهاجران افغانستانی هستند، به این موارد معترض اند.
حرف های متناقض
وی با تغییر صحبت های پیشین خود در توضیح قیمت گذاری های خصوصی گفت : برای هیچ کس قیمت گذاری خصوصی انجام نشده و تعدادی از تولیدکنندگان که با نام اصلی خود در نمایشگاه شرکت داشته اند، وقتی با سفارش برخی مدیران که لباس فرم سال های گذشته خود را می خواستند مواجه شدند به نام تولیدی های دیگر خود، آن لباس ها را تامین کرده اند و توسط کمیته نیز نرخ گذاری شده و این کار به درخواست مدیر مدرسه، رئیس ناحیه و تایید سازمان دانش آموزی انجام شده است. ما مواردی را داریم که یک خانواده چندین تولیدی دارند و همه آن ها با هم اتحاد دارند و قیمت را تنظیم می کنند. این چه ارتباطی به ما دارد؟ مسئول این موضوع که دیگر ما نیستیم.
درخواست، پیشنهاد و تایید همگی در آموزش و پرورش
رئیس سازمان دانش آموزی استان همچنین در واکنش به این موضوع که چرا همه فرایند اضافه شدن تولیدی های خاص که قیمت گذاری آن ها تکی صورت گرفته توسط ارکان متفاوت آموزش و پرورش انجام شده و هیچ نهاد نظارتی دیگری در این موضوع دخیل نبوده است، تصریح کرد: این موضوعات کذب محض بوده و من حاضرم با اطمینان قسم بخورم هیچ یک از مدیران ما به ناحق از تولید کننده متخلفی دفاع نکرده و حمایتی نداشته است و مدارک آن نیز موجود است که ما به استناد وجود ظرفیت، مجوز افزایش قرارداد را صادر کردیم.
از ابتدا به اتحادیه اختیاری ندادند
«دانش آموز»، معاون اتحادیه تولید کنندگان پوشاک مشهد گفت: از ابتدا سازمان دانش آموزی سهمیه بندی را برعهده گرفته و حتی ما بارها خواستیم فهرستی از سهمیه بندی ها به ما ارائه کنند که این کار نیز انجام نشد و تا جایی هم که خبر دارم، تعداد محدودی بدون سهمیه وجود دارد و تعدادی از تولیدکنندگان نیز بر اساس درخواست آموزش و پرورش چندین سهمیه دراختیار گرفته اند، البته ما پیگیر هستیم و با بازرسی هایی که در برنامه کاری خود داریم حتما بررسی می کنیم که شرایط قانونی در این سهمیه بندی ها و کیفیت و قیمت گذاری رعایت شده باشد.
ادعای هماهنگی مدیر و تولیدکننده
نماینده اتحادیه در کمیته لباس فرم مدارس استان افزود: با اصرار آموزش و پرورش شیوه برگزاری نمایشگاه فرم مدارس و کدگذاری روی محصولات به این صورت انجام شد که هر محصول یک کد شناسایی داشت و مدیران باید پس از حضور در نمایشگاه کد مد نظر خود را انتخاب و اعلام می کردند که با توجه به ارتباطاتی که از سال های قبل بین تولیدکنندگان وجود دارد، می تواند این اتفاق افتاده باشد که یک تولیدی کد محصولات خود را با مدیر از قبل هماهنگ کرده باشد و در نمایشگاه مدیر مدرسه نیز همان را انتخاب کند. با اعلام ما تمام عواقب این کار به آموزش و پرورش باز می گردد و ما نیز پیگیر آن خواهیم بود.
منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *