ماجرای مسمومیت ۶۰۰ نفر در ابرده

  • ۵ سال قبل
  • 0

مسمومیت حدود ۶۰۰ نفر از اهالی روستای ابرده ،روستایی که به دلیل آب وهوای خوب جزو تفرجگاه های پرتردد اطراف مشهد محسوب می شود آن هم در زمانی که کشور به پیشرفت ها ی خوبی در حوزه بهداشت ودرمان رسیده ازجمله اتفاق های عجیب است.درهمین خصوص فرماندار طرقبه شاندیز به خراسان رضوی می گوید :بر اساس گزارش ها حدود ۶۰۰ نفر با عوارض مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه داشتند.
فرماندار طرقبه شاندیز در خصوص منبع آلودگی می افزاید: آزمایش و تست اولیه آلودگی میکروبی آب را نشان داده است اما برای اثبات قطعیت این موضوع زمان لازم است.
حسینی در ادامه توضیح می دهد:چاهی به نام بازه قلندر در محله ابرده شاندیز وجود دارد که وقتی آب کم می‌شود ،برای تامین کمبود آب از آن چاه استفاده می‌کنند و در آب این چاه آلودگی میکروبی دیده شده است .
حسینی با بیان این که تست‌های اولیه احتمال آلودگی آب را نشان داده است، اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت آینده منبع اصلی آلودگی شناسایی می‌شود.خراسان رضوی برای واکاوی ماجرا ضمن بازدید میدانی با چند نفر از اهالی ابرده در این خصوص گفت و گو کرد.خانمی که به مرکز دارالشفاء شاندیز برای درمان دو دخترش که دچار مسمومیت شده اند مراجعه کرده است به ما این چنین می گوید:ابتدا دختر بزرگم را که دو شب پیش علایم مسمومیت از قبیل تب شدید،اسهال ، استفراغ و دل درد داشت ،برای درمان به درمانگاه آوردیم اما هنوز او خوب نشده بود که دختر دیگرم هم متاسفانه درگیر مسمومیت شد و هم اکنون برای درمان او به این جا مراجعه کرده ایم . وی ادامه می دهد : متاسفانه بیشتر کودکان و نو جوانان درگیر این مسمومیت شد ه اند و از دو روز پیش تا الان حدود۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از اهالی مسموم شد ه اند . وی افزود: از زمانی که به مردم گفته شده است عامل ایجاد مسمومیت ویروس است و احتمال دادند آلودگی آب باشد ،همه مردم از آب معدنی استفاده می کنند یا آب را می جوشانند و سپس مصرف می کنند.
با یکی دیگر از مراجعه کنندگان به مرکز درمانی گفت و گو می کنیم . ماجرا را این گونه تعریف می کند:از اهالی ابرده علیای شاندیزهستم که برای درمان مسمومیت همسرم به این جا مراجعه کرده ام. وی می گوید: متاسفانه در خانواده ما ابتدا پسرم مبتلا شد ،سپس دختر کوچکم علایم مسمومیت داشت و الان هم همسرم درگیر شده است.شبانی درباره وضعیت فرزندانش می گوید: دخترم دو روز پیش دل پیچه و حالت تهوع داشت برای رسیدگی به وضعیتش به این جا آمدیم خوشبختانه با تجویز دارو و سرم الان وضعیتش بهتر شده است اما همسرم تازه مبتلا شده وبا این که از دیروز آب جوشیده مصرف کرده ایم اصلا حال خوشی ندارد .
موج مراجعه به مراکزدرمانی از جمعه آغازشد
علی نصری دهیار روستای ابرده نیز می گوید:متاسفانه از ظهر روز جمعه گذشته یک مرتبه موج مراجعان با علایم مسمومیت به مراکز درمانی شاندیز و ابرده شروع شد و در ابتدا بیشتر کودکان علایم مسمومیت داشتند. دهیار ابرده با بیان این که هنوز به شب نرسیده تعداد مراجعان بسیار زیاد شد، ادامه داد : فوری این خبر را به گوش مسئولان رساندیم تا با شبانه روزی کردن مرکز بهداشت و درمان ابرده و تجهیز آن و داروخانه های اطراف، بهتر بتوانیم به حال بیماران رسیدگی کنیم.نصری با بیان این که شنبه شب با کمتر شدن تعداد مراجعان خوشحال بودیم که شرایط کنترل شده است، ادامه داد:اما متاسفانه دوباره از دیروز صبح شاهد مراجعه موج جدیدی از افرادی هستیم که مبتلا به مسمومیت شده اند و برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می کنند.دهیار ابرده در خصوص وضعیت رسیدگی به حال بیماران گفت: با هماهنگی هایی که از طرف فرمانداری شاندیز با دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده است از روزشنبه تیم پزشکی به همراه اتوبوس آمبولانسی که قابلیت دارد به طور همزمان هشت نفر را تحت پوشش خدمات درمانی و پزشکی قرار دهد به همراه دو کادر پزشکی در محل حاضر هستند تا بیماران را رایگان تحت درمان قرار دهند.
نصری همچنین درباره منبع آلودگی تصریح کرد: هنوز با قطعیت نمی توان در این باره صحبت کرد ،اما احتمال آلودگی منابع آبی داده شده است .وی افزود: هم اکنون تمام مخازن تخلیه شده اند و چاه آبی که مشکوک اعلام شده و علایم آلودگی در آب آن دیده شده از مدار خارج شده است. گفتنی است منابع آگاه به خبرنگار ما گفتند : بحث آلودگی فاضلابی که از برخی رستوران ها و مجتمع های پذیرایی وارد رودخانه ابرده می شود نقش به سزایی در آلودگی منابع آب زیر زمینی و چاه آب منطقه دارد که این مسئله بیش از پیش لزوم توجه بیشتر مسئولان به اهمیت حفظ بهداشت و پاکی منابع آبی منطقه را می طلبد و حتما باید نظارت ها را در بحث کنترل ورود فاضلاب رستوران ها و مجتمع های پذیرایی متخلف بیشتر کرد.
موج جدید مراجعان را بیشتر افراد بزرگ سال تشکیل می‌دادند
فرماندار طرقبه شاندیز با بیان این که موج جدید مراجعان را بیشتر افراد بزرگ سال تشکیل می‌دادند، تصریح کرد: تعداد ۶۰۰ نفر تاکنون با علایمی همچون تب خفیف و تهوع به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که خوشبختانه با سرم تراپی و تزریق واکسن بهبودی حاصل کردند .حسینی با بیان این که تنها شش نفر از این افراد درمان برای آن ها کارساز واقع نشد خاطرنشان کرد: این شش نفر مجدد برای انجام درمان تکمیلی به مراکز درمانی بازگشتند.
وی افزود:همچنین چون موج جدیدی از مراجعان را از شنبه شب داشتیم با هماهنگی‌هایی که با دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام دادیم بر تعداد پزشکان در مراکز درمانی افزودیم و داروخانه‌ها را به دارو و سرم تجهیز کردیم.
فرماندار طرقبه شاندیز در خصوص منبع آلودگی گفت: آزمایش و تست اولیه آلودگی میکروبی آب را نشان داده است اما برای اثبات قطعیت این موضوع زمان لازم است.وی ادامه داد:چاهی به نام بازه قلندر در محله ابرده شاندیز وجود دارد که وقتی آب کم می‌شود ،برای تامین کمبود آب از آن چاه استفاده می‌کنند و در آب این چاه آلودگی میکروبی دیده شده است .حسینی با بیان این که تست‌های اولیه احتمال آلودگی آب را نشان داده است، اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت آینده منبع اصلی آلودگی شناسایی می‌شود.فرماندار طرقبه شاندیز تاکید کرد:خوشبختانه هم اکنون شرایط تحت کنترل است و وضعیت به حالت عادی خود برگشته است.
درهمین باره بشکنی معاون فرماندار طرقبه شاندیز گفت:هنوز مشخص نیست منبع آلودگی آب چاه از فاضلاب خانگی وواحدهای مسکونی است یا از آلودگی آب رودخانه است وی ضمن رد ریختن فاضلاب رستوران ها به رودخانه گفت: مابر این موضوع نظارت داریم وچنان چه تخلفی صورت گیرد با متخلفان برخورد می شود.
منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *