بحث داغ فروش آب کشاورزی به صنعت

  • ۵ سال قبل
  • 0

دفتر استاندار روز گذشته میزبان یک‌صد و سی و هفتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان بود. جلسه ای که در نوع خود متفاوت  بود. رسیدگی دقیق و جزئی به مشکلات و موانع پیش روی بخش تولید و بنگاه‌های اقتصادی منطقه ۱۰ مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان (شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد) از جمله نکات مهم این جلسه بود که با دستورات مستقیم استاندار برای حل آن ها همراه شد اما دلیل مهم تری که جلسه روز گذشته را از دیگر جلسات متفاوت کرد، بحث داغ بر سر دو نگاه کلان در حوزه صنعت و کشاورزی بود. غالب بودن ساختار کشاورزی در شهرستان های کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد سبب شد تا در این جلسه که فرمانداران، نماینده مجلس، مدیران دستگاه های اجرایی و معین‌های اقتصادی این شهرستان‌ها نیز حضور داشتند، مهم‌ترین موضوع، بحث تخصیص آب به برخی طرح‌ها و پروژه‌های اشتغال‌زایی باشد و همین مسئله، جلسه را به یکی از داغ ترین جلسات برگزار شده در دفتر استاندار تبدیل کرد.
رئیس جهاد کشاورزی: پیشنهاد مداوم خرید آب کشاورزی نگران کننده است
به گزارش خراسان رضوی،  بعد از این که در چند موضوع بحث خرید آب از بخش کشاورزی مطرح شد، «محمدرضا اورانی» رئیس جهاد کشاورزی استان به آن واکنش نشان داد و اظهار کرد: این سه شهرستان شاکله کشاورزی دارند و این که مدام در جلسات پیشنهاد می‌شود آب از بخش کشاورزی خریداری شود، نگران‌کننده است.
استاندار: نمی‌خواهیم کشاورزی را تخریب کنیم
این سخنان رئیس جهاد کشاورزی با واکنش استاندار روبه رو شد و «علیرضا رزم حسینی» گفت: شما [رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان] باید از به راه افتادن بازار آب در استان استقبال کنید. تا زمانی که بازار آب در استان راه نیفتد ما قدر آب را نخواهیم دانست و مشکل بخش‌های صنعت و خدمات هم حل نخواهد شد. رزم حسینی ادامه داد: در استان آبی وجود ندارد که ما برای تأمین آب بخش صنعت و خدمات مجوز حفر چاه بدهیم. وی افزود:بنده یک عدد در خصوص میزان بهره‌وری آب در حوزه‌های کشاورزی و صنعت اعلام می‌کنم، میزان بهره‌وری هر مترمکعب آب در حوزه صنعت ۸۶ هزار تومان است و این عدد در حوزه کشاورزی تنها ۸۶۰ تومان است. البته ما نمی‌خواهیم کشاورزی را تخریب کنیم و این جزو سیاست‌های ما نیست بلکه می‌خواهیم اقتصاد کشاورزی استان به حرکت در بیاید.
باید بازار آب در استان راه بیفتد
استاندار تصریح کرد: بازار آب استان باید راه بیفتد، الان معادن استان با خرید آب هر مترمکعب پنج هزار تومان، کار می‌کنند و در طرح انتقال آب دریای عمان به استان هر مترمکعب آب را ۳۵ هزار تومان به صنعت گران می‌فروشیم. رزم حسینی همچنین در خلال جلسه برای تأمین آب معادن فعال در سه شهرستان اظهار کرد: راهکار استان برای تأمین آب مورد نیاز معادن استان خرید آب چه از طریق تانکر یا خرید از بخش کشاورزی است. این راهکار برای معدن کاران کاملاً به‌صرفه است.
کشاورز مقصر نیست، سرمایه گذاری نشده است
این صحبت های استاندار هم بدون واکنش نماند و رئیس سازمان جهاد کشاورزی بار دیگر درباره این مسئله اظهارنظر کرد. اورانی در پاسخ به اظهارات استاندار درباره سرمایه‌گذاری نشدن در بخش کشاورزی گفت: اگر در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری نشود، بهره‌وری بخش کشاورزی نیز ارتقا پیدا نخواهد کرد، کشاورز مقصر نیست بلکه سرمایه‌گذاری در این بخش انجام‌نشده است.
نماینده مجلس: استعداد استان در حوزه کشاورزی است
مباحثه استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این جا ختم شد و بررسی دیگر موضوعات جلسه در دستورکار قرار گرفت اما در ادامه جلسه، نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن نیز بار دیگر موضوع را به میان کشید و در حمایت از بخش کشاورزی گفت: تلاش همه مسئولان افزایش ثروت مردم استان به خصوص روستاییان است. «بهروز بنیادی» افزود: اولین قدم برای تحقق این هدف توجه به بخش بازرگانی حوزه کشاورزی استان است زیرا کشاورز بعد از تولید محصول نمی‌داند باید این محصول را چگونه به بازار عرضه و تولید ثروت کند. بنیادی تصریح کرد: به رغم تمام مسائل مطرح‌شده باز هم استعداد استان خراسان رضوی در حوزه کشاورزی است و بنده تقاضا دارم استاندار این دیدگاه را تقویت کند.
معین های اقتصادی از طرح های آبخیزداری حمایت کنند
وی اظهار کرد: موضوعی که باید در خراسان رضوی بیش‌ازپیش مدنظر مدیران باشد بحث آبخیزداری است. معین‌های اقتصادی از طرح‌های آبخیزداری حمایت کنند، روش‌های نوین کشاورزی باید توسط معین‌های اقتصادی در حوزه‌هایی مانند کشت‌های گلخانه‌ای که ظرفیت کشاورزی دارند، اجرا شود. همچنین آبیاری‌های نوین و اجرای طرح‌های علمی در حوزه کشاورزی هم اشتغال‌زا و هم کاملاً به‌صرفه است.
این صحبت ها هم پایان بحث داغ کشاورزی و صنعت در جلسه دیروز نبود. در پایان جلسه و زمانی که استاندار ختم آن را اعلام کرد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی در حمایت از بخش کشاورزی جمله ای گفت که قابل تامل بود. اورانی اظهار کرد: «بنده در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان پیشنهاد می‌کنم واردات گندم، علوفه، برنج و شکر با ارز نیمایی انجام شود تا یارانه‌ای را که شهری‌ها می‌خورند، به‌حساب کشاورزان نگذارند».
دیگر دستورکارهای جلسه
در این جلسه، فرمانداران شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن مشکلات و موانع توسعه در این شهرستان‌ها را مطرح کردند و استاندار دستورات لازم را به مدیران دستگاه‌های اجرایی برای رفع این موانع و گرفتاری‌ها داد. البته در این دستورات مهلت برای دستگاه‌ها معین شد که باید این مشکلات و نارسایی‌ها را برطرف کنند. در این جلسه مقرر شد، شرکت شهرک های صنعتی، برق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی کاشمر را تامین کند و برنامه ریزی لازم را  برای تولید و انتقال برق انجام دهد.
شرکت توزیع برق استان هم متعهد شد با همکاری و هماهنگی اداره کل جهاد کشاورزی برای تامین برق و روشنایی معابر مجتمع گلخانه ای کندر در شهرستان خلیل آباد حداکثر ظرف مدت یک ماه اقدام لازم را انجام دهد.
همچنین مقرر شد، ۵۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی بردسکن طی تفاهم نامه ای به شهرک صنعتی خلیل آباد واگذار شود و این شهرک به شهرک صنعتی مشترک خلیل آباد و بردسکن تغییر نام دهد.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *