• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار مهم
  • >
  • توقف بولدوزرهایی که قصد تخریب بافت تاریخی کنگ را داشتند/ به طور موقت با تلاش مردمی

توقف بولدوزرهایی که قصد تخریب بافت تاریخی کنگ را داشتند/ به طور موقت با تلاش مردمی

  • ۴ سال قبل
  • 0

۳۲ خانه در این محور وجود داشت که دارای بافت بسیار ارزشمندی هستند. بنابراین امروز صبح مجبور شدیم تا با اعضای شورا به بحث بپردازیم. خیلی از اهالی نیز در ابتدا به دلیل ناآگاهی با این کار همراهی می‌کردند اما در ادامه شرایط به شکلی شد که ما توانستیم بخشی از اهالی روستا را راضی کنیم تا جلوی تخریب این روستا را بگیرند.
جمعیت روستای پلکانی کنگ ۱۴۰۰ نفر است و به ماسوله‌ خراسان شهرت دارد که از دوران قبل از اسلام خود را حفظ کرده است. هنوز می‌توان ردپای تاریخ را در این روستا کهنسال دید اما خبرهایی که از این روستا مخابره می‌شوند بسیار نگران کننده بوده و حاکی از آن است که این شهر تاریخی در معرض نابودی قرار گرفته است.
مسعود نبی‌دوست فعال حوزه میراث فرهنگی و تاریخ شفاهی که در منطقه فعال است در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره تخریب این روستای تاریخی مطرح کرد: روستا در منطقه طرقبه و شاندیز قرار دارد که ۴۵ دقیقه با مشهد فاصله دارد. ساختار پلکانی منحصر بفرد دارد که علاوه بربناهای متفاوت و فضاسازی ها، کاربری بناها را نیز در هیچ جا نمی‌توان پیدا کرد. به این روستا ماسوله خراسان می‌گویند اما به لحاظ ساختاری باز شبیه به ماسوله نیست.

وی ادامه داد: این روستا می‌تواند به عنوان یک روستای ویژه کشور در حوزه گردشگری معرفی شود اما مثل بقیه روستاها برای آن طرح هادی را در نظر گرفته اند. برخلاف بقیه دنیا که بافت منحصر بفرد و ارزشمند را حفظ می‌کنند ما با طرح هادی می‌خواهیم این روستا را از بین ببریم.

نبی‌دوست با بیان اینکه از سال ۸۸ طرح هادی تصویب اما اجرایی نشد مطرح کرد: دیروز به بهانه گاز کشی بخشی از روستا، تصمیم بر آن شده بود که یکی از محور های طرح هادی روستایی را اجرا کنند. شورای جدید سراغ بنیاد مسکن رفته بود تا به بهانه اینکه شرکت گاز حاضر نیست به کوچه های این روستا به دلیل بافت پیچ درپیچ گاز بدهد، تغییراتی را انجام دهند.

او افزود: ۳۲ خانه در این محور وجود داشت که دارای بافت بسیار ارزشمندی هستند. بنابراین امروز صبح مجبور شدیم تا با اعضای شورا به بحث بپردازیم. خیلی از اهالی نیز در ابتدا به دلیل ناآگاهی با این کار همراهی می‌کردند اما در ادامه شرایط به شکلی شد که ما توانستیم بخشی از اهالی روستا را راضی کنیم تا جلوی تخریب این روستا را بگیرند.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: چاه نفت روستای کنگ همین بافت ارزشمندی است که دارد. کمااینکه به عنوان بافت گردشگری شناخته شده است. در نهایت جلسه ای با بنیاد مسکن و شرکت گاز داشتیم که این قول ها به آنها داده شد تا ساختار جدیدی را با کمک خود اهالی برای رفع مشکلات روستا ارائه دهیم.

سید مصطفی هاشمیان مقدم دهیار روستای کنگ درباره گاز کشی روستای کنگ و تخریب بافت تاریخی روستای کنگ نیز اینگونه به رکنا توضیح داد: بحث گاز کشی با قوت خود در حال انجام است و هنوز در آن محوری که مدنظر تخریب بوده، کاری انجام نشده است تا روال قانونی آن انجام شود.

وی ادامه داد: فعالان منطقه در تلاش هستند تا بافت این روستا حفظ شود و مردم بتوانند از جریان گردشگری کنگ بیشترین استفاده را ببرند زیرا صنعت گردشگری این روستا فعال است. اما محوری که که می‌گویند قرار است تخریب شود در دست مطالعه بوده و هنوز اقدامی صورت نگرفته است. البته این محور مصوب طرح هادی در سال ۸۸ بوده و ۱۰ سال زمان برای اجرا شدن دارد.

هاشمیان تاکید کرد: یکی از کسانی که برای تصویب طرح هادی حضور دارند از وزرات میراث فرهنگی است بنابراین طرح هادی زیر نظر ارگان های تصمیم گیرنده بوده است. هدف ما در مرحله نخست بازسازی روستا است چراکه نزدیک ۳۰۰ خانه مخروبه داریم و هیچکس هم نمی‌تواند این خانه ها را درست کند. محور ما بود که دنبال نظر ارگان ها رفتیم.

دهیار روستای کنگ خاطرنشان کرد: اگر همین روال فعلی ادامه پیدا بکند و ما به داد خانه های آسیب دیده نرسیم خانه های فعلی نیز از دست می‌رود. البته فعالین به ما پیشنهاداتی دادند تا راهکار جایگزینی بجای محور فعلی بدهند. قرار شد تا راهکار خود را تا هفته دیگه با نظر کارشناسی به ما ارائه دهند که معماری باقی بماند و بافت روستا تغییری نکند.
منبع: رکنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه