جبران ۴ درصدی خسارت ۸ هزارمیلیاردی کشاورزان

  • ۲ سال قبل
  • 0

جهاد کشاورزی: از ابتدای سال ۳۲۵ میلیارد تومان از خسارا ت توسط بیمه جبران شده است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از ایجاد خسارت هشت هزار میلیاردی به بخش کشاورزی از ابتدای امسال تاکنون به دلیل کاهش بارندگی، گرمای زودرس و سرما خبر داد و گفت از این میزان خسارت ۳۲۵ میلیارد تومان توسط بیمه پرداخت شده است.غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی استان اظهار کرد: طی امسال تولید غله و کاه کاهش ۶۴۸ هزار تنی نسبت به سال گذشته در استان داشته که این موضوع سبب به وجود آمدن بحران در حوزه تأمین نهاده دامی به‌ویژه برای دام سبک شده است.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: تولید زعفران از حدود ۳۰۰ تن در سال گذشته به حدود ۱۲۰ تن طی امسال کاهش یافته که این کاهش تولید به افزایش قیمت زعفران منجر شده است. از طرفی در تولید محصولات باغی مانند انگور، پسته و… نیز کاهش ۱۵۸ هزار تنی در استان رخ داده است.
پرداخت ۳۰۷ میلیارد ریال خسارت در بخش زراعت
ساربان تصریح کرد: در بخش زراعت حدود ۲۰۸ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش بیمه است. همچنین در این حوزه میزان خسارت ۷۵۲ میلیارد ریال برآورد شده که قابل پرداخت است. البته تاکنون ۳۰۷ میلیارد ریال از مجموع این خسارات پرداخت شده است. وی ادامه داد: ۱۲۰ میلیارد ریال از مجموع این خسارات تهاتر شده با بیمه‌نامه امسال بوده و ۳۰۰ میلیارد ریال باقی مانده نیز آماده پرداخت است.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: همچنین در حوزه محصولات باغی حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش بیمه قرار دارد که حدود ۳۵۰ میلیارد ریال غرامت به منظور جبران خسارات وارد شده در این حوزه تعیین شده که ۱۸۰ میلیارد ریال آن آماده پرداخت است.
میزان بارندگی در استان ۱۲٫۳ درصد بوده است
ساربان با اشاره به کاهش کشت پاییزه در مقایسه با برنامه ابلاغی در استان خاطرنشان کرد: تا ۹ دی امسال میزان بارندگی در استان ۱۲٫۳ درصد بوده که نسبت به دوره آماری ۷۱٫۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۶۳٫۸ درصد کاهش داشته است. هم اکنون از ۱۲۶ هزار هکتار کشت گندم آبی ابلاغ شده به استان ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار آن معادل ۹۵٫۶ درصد کشت شده است.وی افزود: همچنین از ۱۳۷ هزار هکتار کشت گندم دیم ابلاغی به استان تا کنون حدود ۶۷ هزار هکتار معادل ۴۸٫۹ درصد کشت شده است. در جو آبی نیز از ۱۳۸ هزار و ۲۱۱ هکتار برنامه ابلاغی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۹۱٫۵ درصد و در جو دیم از ۴۲ هزار و ۳۵۸ هکتاربرنامه ابلاغی حدود ۲۰ هزار هکتار معادل ۴۷٫۲ درصد کشت انجام شده است.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: خوشبختانه طی هفته گذشته بارندگی‌های خوبی در خراسان رضوی صورت گرفته که این مسئله موجب شده تا کاهش ۷۰ درصدی میزان بارندگی در شهرستان‌های جنوبی استان به ۴۲ درصد تغییر پیدا کند. انتظار داریم به محض فراهم شدن شرایط به توسعه کشت دیم در استان بپردازیم و در بخش دیگری از اراضی باقی مانده نیز کشت صورت گیرد.ساربان با اشاره به تاثیر بارندگی در تولیدات کشاورزی بیان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته و اطلاعات هواشناسی دانشگاه تهران طی دوره‌ ۶۰ ساله مشخص شده است که اقلیم، آب‌وهوا و بارندگی در تولیدات کشاورزی بین ۳۵ تا ۵۰ درصد نقش دارد. همچنین طی سال گذشته شاهد کاهش ۵۲ درصدی در تولید گندم و جو بودیم. امیدواریم نزولات آسمانی به تولیدات کشاورزی کمک کند.وی ادامه داد: خراسان رضوی استانی با آب و هوایی گرم و خشک است که این مسئله تبعات شدیدی را برای بخش کشاورزی در پی دارد. تا قبل از بارندگی‌ها پیش‌بینی ما این بود که تولید گندم در استان خراسان رضوی بیش از ۳۰۰ هزار تن خواهد بود و می‌توانیم حدود ۶۰ درصد از این مقدار را خریداری کنیم.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به این که خراسان رضوی استانی پهناور است بنابراین در حوزه پرورش دام سبک جایگاه مهمی دارد و نیاز به نهاده ‌دامی نیز به شدت احساس‌ می‌شود، اما امیدواریم با بارندگی‌هایی که اتفاق می‌افتد، معادله بهتر پیش برود و به سمت افزایش تولید حرکت کند. طی امسال به اندازه کافی نهاده‌هایی همچون بذر و کود در استان خراسان رضوی فراهم بوده و سهمیه کود استان نیز افزایش پیدا کرده است.

منبع :خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *