تصمیم گازی روی اعصاب کشاورزان

  • ۵ سال قبل
  • 0

درگیری روستاییان کامه علیا با پیمانکار شرکت گاز، پروژه را فعلا متوقف کرد

درپی تماس تعدادی از باغداران  روستای  کامه علیای  تربت حیدریه با روزنامه خراسان رضوی وابراز نگرانی  درباره اجرای پروژه خط لوله گاز از داخل باغ ها وزمین ‌های کشاورزی آن ها که به قطع حدود ۸۰۰  اصله درخت مثمر منجر خواهد شد، با  انتشار گزارش وپیگیری  موضوع  مطلع شدیم  که تعدادی از مسئولان شهرستان  تربت حیدریه درجریان این پروژه نیستند. همچنین با وجود طرح سوال از شرکت مهندسی توسعه گاز که متولی اصلی این پروژه است، تاکنون پاسخی درباره امکان  تغییر مسیر خط لوله گاز با کمترین میزان قطع درختان وتخریب زمین های کشاورزی دریافت نکردیم.
ازسوی دیگر روز گذشته نیروهای  پیمانکار پروژه انتقال گاز  بدون اطلاع باغداران  به داخل زمین های آن ها رفتند ودرحال علامت گذاری ونقشه برداری   مسیرپروژه بودند که در پی واکنش باغداران و درگیری با آن ها، ماموران انتظامی به دلیل  مجوز نداشتن پیمانکار دوربین نقشه برداری آن ها را ضبط کردند.
روز گذشته از درگیری فیزیکی برخی مالکان با عوامل اجرایی پیمانکار این پروژه با خبر شدیم.
قصه از آن جایی شروع شد که بر اساس اطلاعات رسیده،روز گذشته تیمی از سوی پیمانکار برای رنگ ریزی و خط کشی مسیر خط لوله وارد اراضی این روستا  بدون اطلاع مالکان می شوند و شروع به کارمی کنند که پس از آگاهی اهالی و مالکان و حضور در این منطقه و اعتراض به این که چرا در باغ های ما بدون کسب اجازه فعالیت می کنید، مشاجره ای رخ می دهد و با ورود نیروی انتظامی غائله ختم  می شود. حسن رجعتی یکی از شاهدان ماجرای روز گذشته به خراسان رضوی می گوید: حدودساعت ۹ صبح، سه خودروی پیکاپ وارد منطقه شدند و  پنج نفر از عوامل شرکت پیمانکاری برای انجام امور نقشه برداری، به گچ ریزی روی زمین اقدام کردند. اما بعد از دقایقی که مالکان متوجه موضوع می شوند با حضور در  این اراضی و اعتراض به آن ها درگیری لفظی بین شان رخ می دهد.وی می افزاید: پس از اطلاع نیروی انتظامی و حضور آن ها، افسر انتظامی وقتی از پیمانکار مجوز حضور در این منطقه را درخواست می کند، متوجه نداشتن مجوز می شود و با ضبط دوربین نقشه برداری آن ها از ادامه فعالیت این عوامل جلوگیری می کند.
توکلی یکی دیگر از مالکان با انتقاد از این که اکوسیستم منطقه را خطر تهدید می کندمی گوید: پیمانکار با کدام مجوز اقدام به استفاده از دینامیت و انفجار برای تخریب و تراشیدن کوه در این منطقه کرده است؟ گفتنی است در تماس چند روز پیش خبرنگار خراسان رضوی که مشروح آن در گزارش قبل منتشر شد،رئیس محیط زیست و جهاد کشاورزی تربت حیدریه از این مسئله اظهار بی اطلاعی کرده بودند.
ساده، نایب رئیس شورای اسلامی روستای کامه علیا در گفت وگو با خراسان رضوی وقوع دو انفجار را در این منطقه تایید می کند و می گوید: انفجار اول حدود یک هفته پیش و انفجار دوم سه روز پیش حدود ساعت ۱۵ در ارتفاعات مجاور باغ های کشاورزی توسط پیمانکار رخ داده است و از بلندگوی مسجد روستا به مردم اخطار داده شده در زمان انفجار به این منطقه نزدیک نشوند.
پروژه انتقال گاز ملی است و از جهاد کشاورزی استعلام نگرفته‌اند
عباسپور رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: این پروژه ملی است و به همین دلیل از جهاد کشاورزی استعلام گرفته نشده است.
پاسخ گو نبودن  به سوال و همچنین نبود اطلاع رسانی کافی به مردم وجلوگیری از ایجاد حساسیت
باتوجه  به درگیری  ایجاد شده بین باغداران و  نیروهای پیمانکار پروژه،  ضروری است که شرکت مهندسی توسعه گاز با اطلاع رسانی کافی به مردم  از ایجادحساسیت وتنش  درخصوص این پروژه جلوگیری کند ضمن این که مشخص نیست  پاسخ گو نبودن به سوال روزنامه با وجود گذشت چند روز از طرح سوال چه دلیلی دارد؟  مضاف براین چنان چه به فرض محال  هیچ راهی برای تغییر مسیر پروژه وجود نداشته باشد شرکت گاز باید با کسب رضایت صددرصدی اهالی روستا وتوجیه واطلاع رسانی  کافی  با نظر مثبت اهالی اقدام به اجرای پروژه کند تا مشکلی در این روند ایجاد نشود.

منبع: روزنامه خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *