کلینیک های زیبایی زیرزمینی در مشهد؛ خطری برای سلامت جامعه

  • ۵ سال قبل
  • 0

اقبال عمومی اجتماع به ویژه زنان و دختران جوان به جذابیت و زیبا شدن طی سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست و به اذعان کارشناسان از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

در این میان متقاضیان جراحی های زیبایی با صرف هزینه های سنگین و هر خطری را برای برخورداری از چهره ای زیبا و اندامی مناسب به جان می خرند و جراحان پلاستیک و پزشکان دوره دیده در حوزه زیبایی نیز مشتریان زیادی از این بابت دارند.
از سویی دیگر گروهی فرصت طلب از اقبال عمومی به سمت زیبایی سوء استفاده کرده و با تاسیس مراکز غیر مجاز و زیرزمینی سعی در جذب مشتریان خود دارند مراکز غیر مجازی که از طریق فضای مجازی و کانال های تلگرامی و اینستاگرام با هویت های جعلی و تبلیغات واهی مشتریان خود را جذب کرده و بدون داشتن مجوز و تخصص پزشکی در امور درمانی مداخله می کنند که برای سلامت افراد جامعه مخاطرات زیادی دارد.
در این میان سیستم های نظارتی و بازرسی به دلیل چالشهای موجود در این زمینه چندان فعال و حساس برخورد نمی کنند از این رو شاهد رشد قارچ گونه کلینیک های زیبایی زیرزمینی در کلانشهر مشهد و یا مداخله آرایشگاههای زنانه این شهر در حوزه پزشکی هستیم.

کلینیک های زیبایی غیر مجاز در مشهد رو به افزایش است
مدیر نظارت بر تبلیغات سازمان نظام پزشکی مشهد در این ارتباط پزشک گفت: تعداد کلینیک های زیرزمینی زیبایی در مشهد که به صورت غیر مجاز و بدون حضور پزشک فعالیت می کنند و یا در قالب یک مکان آرایشگاهی مداخله گر پزشکی به شمار می روند به طور چشمگیری رو به افزایش است.
دکتر فهمیه سادات سالاری افزود: این مراکز غیر مجاز اکنون به راحتی در سایت های معتبر خدمات خود را تبلیغ کرده و مشغول فعالیت هستند درحالی که خطر بزرگی برای سلامت افراد جامعه محسوب می شوند.
وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موثق طی سالهای اخیر ۵۰۰ دستگاه لیزر وارد مشهد شده است که فقط ۱۰ درصد از آنها در مطب ها و مراکز درمانی زیبایی دارای مجوز، فعال هستند و بقیه در کلینیک های زیرزمینی و غیرمجاز و یا آرایشگاهها به کار گرفته شده اند.
مدیر نظارت بر تبلیغات سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: این در حالی است که برخی از دانشگاههای علمی – کاربردی برای فعالیت این افراد که تخصص آنها غیرمرتبط با پزشکی است مجوز صادر می کنند.
سالاری با بیان اینکه تبلیغات در حوزه درمان بدون مجوز نظام پزشکی جرم است افزود: به تازگی پلیس فتا در این خصوص ورود پیدا کرده و با تبلیغات غیر مجاز در حوزه پزشکی برخورد می کند.

۲۲ کلینیک زیبایی مجاز در خراسان رضوی فعالیت دارند
مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون ۲۲ مرکز و کلینیک زیبایی دارای مجوز در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.
دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: حیطه فعالیت کلینیک های زیبایی دارای مجوز مشخص است و در صورت مشاهده تخلف با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
وی با اشاره به اقبال عمومی در حوزه خدمات زیبایی و رشد مراکز غیر مجاز در این زمینه اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری ارگانهای ذیربط در قالب نظارتهای مشترک از طریق گزارشها و شکایات مردمی و یا گزارشهای سازمانهای نظارتی مانند تعزیرات وارد عمل شده و با فعالیت این مراکز برخورد خواهد کرد.
مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از متقاضیان امور زیبایی که بیشتر آنان بانوان هستند خواست برای پیشگیری از خطراتی که سلامتی آنان را تهدید می کند فقط به کلینیک های مجوزدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کنند.
انجیدنی افزود: مردم می توانند برای طرح شکایتها و یا ارائه گزارشها در زمینه مراکز زیبایی غیر مجاز با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند که حداکثر در ظرف مدت یک هفته موارد مطرح شده پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

فضای مجازی محل جذب مشتریان مراکز زیبایی غیر مجاز
مسئول واحد تعزیرات و رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر مراکز زیبایی غیر مجاز معروف به زیرزمینی در منازل مسکونی فعالیت دارند و مشتریان خود را از طریق فضای مجازی جذب می کنند و در فضای واقعی یا تابلو ندارند و یا تابلوهای کوچک دور از چشم واحدهای نظارتی نصب می کنند.
محمد دشتی افزود: فقدان آیین نامه های نظارتی و مشکلات هویتی در فضای مجازی باعث آزادی عمل تبلیغات توسط این موسسات غیر مجاز شده است و آنان با هویت های چندگانه و تقلبی از جاذبه تخفیفهای قیمتی در فضای مجازی استفاده کرده و مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب می کنند.
وی با اشاره به برخورد با کلینیک های غیر مجاز زیبایی ادامه داد: نظارت و بازرسی این گونه مراکز با همکاری دادگستری و اداره اماکن به طور مستمر انجام می شود به طوری که هر ماه بیش از ۱۵ مورد از این بازرسی ها صورت می گیرد و بیشتر این مراکز نیز مهر و موم می شوند.
مسئول واحد تعزیرات و رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی مشهد آموزش عمومی و ارتقای آگاهیهای مردم به ویژه از طریق صدا و سیما و رسانه های جمعی در خصوص لزوم دریافت خدمات از موسسات مجاز زیبایی را از راهکارهای پیشگیری از سوء استفاده کنندگان در این زمینه عنوان کرد و افزود: از سوی دیگر در برخورد قانونی با مراکز غیر مجاز مراحل کاغذ بازی باید برداشته شود تا گزارشها با سرعت بیشتری منجر به بازرسی شود.
دشتی با اشاره به مداخله برخی از آرایشگاهها در حوزه پزشکی گفت: آرایشگران فقط ملزم به پیرایش و آرایش صورت بانوان و انجام تاتو و میکرو پیگمانتاسیون با رعایت استانداردها و اخذ مجوزهای قانونی هستند.
وی افزود: نظارت و بازرسی از آرایشگاهها در مشهد طی شش ماه گذشته در قالب طرحی توسط حوزه پیشگیری از جرم دادگستری با همکاری معاونت بهداشتی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اتحادیه بانوان آرایشگر تحت مدیریت اتاق اصناف در حال اجراست.

آرایشگران مداخله گر در امور پزشکی پروانه کار ندارند
نایب رئیس اول اتحادیه بانوان آرایشگر مشهد گفت: در حال حاضر حدود دو هزار آرایشگاه زنانه دارای مجوز و پروانه دار در مشهد فعالیت دارند که به طور مستمر در قالب بازدیدهای دوره ای بر فعالیت آنها نظارت می شود.
زهرا دهقان نیری افزود: آرایشگاههایی که در حوزه پزشکی مداخله می کنند مجوز ندارند و معمولاً به صورت زیرزمینی و بدون تابلو و نشان فعالیت می کنند و مشتریان خود را از طریق فضای مجازی جذب می کنند.
وی اضافه کرد: آرایشگران فقط اجازه فعالیت در حیطه آرایش و پیرایش شامل آرایش ناخن، آرایش عروس، اصلاح صورت (بند و ابرو)، آرایشگری زنانه و ترمیم و اصلاح ابرو (تاتو) با روش میکروپیگمانتاسیون را دارند و هرگونه خدمات در خارج از این چارچوب مانند لیزر پوست، لیزر کوچک کردن بینی (پلکسر) و رفع افتادگی پلک جرم محسوب می شود.
او با اشاره به گشت های روزانه و نظارت بر فعالیت آرایشگرها گفت: با همکاری اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، اداره بهداشت و درمان و اداره اماکن هر روز گشت های بازرسی از آرایشگاهها انجام می شود و پیگیر شکایات مردمی از تخلفات نیز هستیم.

فعالیت موسسات پزشکی توسط اشخاص فاقد صلاحیت حرفه ای جرم است
رئیس شعبه سیار اداره کل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس ماده یک و ماده هفت قانون تعزیرات مورخ اسفند ۱۳۶۷ ایجاد موسسات پزشکی غیر مجاز توسط اشخاص فاقد صلاحیت از نظر تخصصی جرم است و متخلف به مجازات محکوم می شود.
امید جلیلی تقویان افزود: بر اساس این قانون در مرحله اول، تعطیلی موسسه و ضبط تمامی ملزومات آن به نفع دولت صورت می گیرد و در مراحل بعدی علاوه بر مجازاتهای مرتبه اول متخلفان به جریمه نقدی نیز محکوم می شوند.
وی ادامه داد: این قانون تمام موسسات پزشکی که توسط افراد فاقد صلاحیت اداره می شوند و یا آرایشگاههایی که در حوزه پزشکی مداخله می کنند را در برمی گیرد.

تعزیرات آماده همکاری در برخورد با تخلفات درمانی است
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز گفت: متولی برخورد با تخلفات بهداشتی و درمانی حوزه نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد است اما تعزیرات با هدف برخورد با متخلفان از طریق طرحهای مشترک نظارتی تاکنون در این زمینه همکاری لازم را داشته است.
حمید رضا کریم افزود: تعزیرات حکومتی در هر موضوعی که مرتبط با احقاق حقوق شهروندی باشد ورود پیدا می کند که از طریق شکایت خصوصی و گزارشهای مردمی به این تخلفات رسیدگی می شود.
وی از اعلام آمادگی اداره تعزیرات حکومتی برای همکاری با اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور برخورد با تخلفات حوزه پزشکی خبر داد و افزود: با توجه به رشد مراکز زیبایی غیر مجاز در سالهای اخیر لزوم اجرای طرحهای مشترک بیشتری در این زمینه بیش از پیش احساس می شود.

تبلیغات معتبر در فضای مجازی نماد اعتماد الکترونیک دارند
رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: کسب و کارهای اینترنتی باید نماد اعتماد الکترونیک را داشته باشند که این نماد از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت به متقاضیان این کسب و کارها اعطا می شود.
سرهنگ جواد جهانشیری افزود: متقاضیان امور زیبایی باید در فضای مجازی به تبلیغاتی اعتماد کنند که نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند و در غیر این صورت امکان هر گونه تقلب و فریب وجود دارد.
وی اضافه کرد: در عین حال پلیس فتا به منظور ایجاد آرامش و امنیت کاربران در فضای مجازی به صورت پیش دستانه با رصد شبانه روزی فضای سایبر و شناسایی مجرمان از فعالیت افراد سودجو و کلاهبردار جلوگیری می کند.
او ادامه داد: فعالیت افراد متخلف در فضای مجازی اگر در حیطه جغرافیایی استان خراسان رضوی باشد برای آنها پرونده تشکیل داده شده و از طریق گروه امنیت اخلاقی اداره اطلاعات با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه