تدوین اولین منشور حقوق شهروندی کشور در مشهد

  • ۵ سال قبل
  • 0

شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد روز گذشته، هفت مصوبه از جمله منشور حقوق شهروندی و یک لایحه دو فوریتی در زمینه راه‌اندازی و فعال‌سازی دفاتر توسعه محلی تسهیل‌گری را تصویب کرد.
مشهد را به شهر گفت و گو در جهان اسلام تبدیل کنیم
به گزارش خراسان رضوی، رئیس شورای اسلامی مشهد در جلسه علنی شورای شهر،  اظهار کرد: در آستان قدس ۱۴۰ وقف نامه برای برگزاری جشن و سرود در این ایام وجود دارد که نشان دهنده این است پیشینیان ما هم به این موضوع واقف بودند و در فرهنگ ما مشهدی ها به این ایام توجه خاصی شده است.
محمدرضا حیدری افزود: امام رضا (ع)، امام گفت و گو و بخشش و متقاعد سازی است و رویکرد مهمی که در دوره حیات داشتند برگزاری مناظره های علمی بود که طبق اسناد موجود، هفت مناظره برگزار کردند که احتجاجات علمی با امامان حاکی از توجه و برمبنای اندیشه های ناب اسلامی و گفت و گو بوده است، از این رو به جاست تلاش کنیم شهر مشهد را به شهر گفت و گو در جهان اسلام تبدیل کنیم.
وی با اشاره به تدوین حقوق شهروندی و رونمایی از آن که شنبه هفته آینده برگزار می شود، تصریح کرد: در کنار برنامه هایی که برای دهه کرامت در نظر گرفته شده، از کار ارزشمندی که دوستان ما در شورای پنجم و کمیسیون حقوقی در خصوص منشور حقوق شهرنشینی انجام دادند، تشکر می کنیم. شهر متعلق به همه مردم است و باید نگاهی عادلانه در امکانات به شهروندان تعلق بگیرد. در همین زمینه خواستار آن هستیم که این منشور به عنوان سند در رفتار و عمل مدیران شهری مد نظر قرار گیرد.
وی در خصوص روز جهانی بدون پلاستیک که از دیگر مناسبت های روزهای آینده است؛ تصریح کرد: استفاده بهینه از پلاستیک نیاز به فرهنگ سازی دارد و شهرداری در این خصوص باید نخستین گام را در فروشگاه های زیر مجموعه خود  بردارد‌، سه هزار و ۵۰۰ تن پسماند روزانه شهری مربوط به پلاستیک است که نیاز به صد سال زمان برای تجزیه دارد.حیدری با اشاره به فعالیت های عمرانی در مشهد نیز یادآور شد:  از آغاز امسال قرار شد در هر ماه کلنگ زنی یک پروژه انجام شود و این موضوع در تمامی مناطق شهری مشهد آغاز شده و با زمان بندی مشخص در حال اجراست و این اقدام  با شرایط اقتصادی که داریم اتفاق مبارکی است و باید به مردم اطلاع رسانی شود.
وی با اشاره به رویکرد هوشمندسازی مشهد که اکنون در منطقه ۱۲ در حال انجام است، افزود: هوشمندسازی فرایندها در کاهش حضور مردم در شهرداری ها موثر است. در حوزه هوشمندسازی، سامانه هایی که رفتار کارشناسان را در پاسخگویی به مردم رصد کند نیز منظور شد و فرایند هوشمندسازی مشهد با جدیت در حال پیگیری و اجرایی شدن است.
اولویت تکمیل پروژه های نا تمام
نطق پیش از دستور این جلسه توسط رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد قرائت شد.
رمضانعلی فیضی اظهار کرد: در فرصت باقی مانده، پروژه‌هایی مانند حل مشکل ترافیک جمعه بازار پنجتن، محور شهید کامیاب به مجلسی و خیابان رسالت و توسعه شبکه فاضلاب تا روستاهای حریم محلات دَرَوی، پنجتن و… را در اولویت قرار خواهیم داد.
فیضی افزود: تسریع عملیات پل‌های عابرپیاده و پل ورودی شهرک شهید باهنر و نیز ایجاد پنج مجتمع اردوگاهی در محلاتی که با آسیب درگیرند و از همه مهم‌تر احداث دو پارک محلی در مقیاس منطقه در انتهای شهید رجایی و منطقه توس تا فروردین ۹۹ از دیگر برنامه‌های دارای اولویت ماست.
رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد گفت: آستان قدس، اوقاف و دولت با اقدام مشترک برای رفاه حال شهروندان مشهدی و تعدیل سرانه های خدماتی به خصوص در مناطق کم برخوردار، زمین های بدون استفاده خود را به  فضای سبز یا دیگر کاربری های خدماتی تبدیل کنند و شهرداری و دولت نیز در حریم، مابه عوض آن را تقبل کنند که با این کار هم نظر واقفان در نظر گرفته و هم از ساخت و ساز غیر اصولی جلوگیری می شود  وهم کیفیت زندگی شهروندان را بالا برده ایم و به کرامت انسانی افراد بها داده ایم.
فعال سازی دفاتر توسعه محلی تسهیل گری
اولین دستور کار شورا، مربوط به لایحه دو فوریتی اصلاح مصوبه‌ای مربوط راه‌اندازی و فعال‌سازی دفاتر توسعه محلی تسهیل‌گری، هزینه و تعرفه خدمات دفاتر بود.
طبق این مصوبه؛ مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در سال اول به عنوان پیش پرداخت برای هزینه های راه اندازی، تجهیز و جاری دفتر توسعه محله و به منظور انجام فعالیت و تعاملات مردمی مستمر در محله هدف و پاسخگویی به ساکنان محله در قبال دریافت ضمانت نامه بانکی معادل ۱۰۰ درصد کل مبلغ (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) پرداخت می شود.
رمضانعلی فیضی عضو شورا در این خصوص اظهار کرد: این اصلاح به منظور تسهیل شرایط در زمینه استقرار و فعال سازی دفاتر تسهیل گری در سکونتگاه غیر رسمی وبافت فرسوده ارائه شد.
وی افزود: پس از دو سال مقدمه چینی، استقرار سازمان باز آفرینی شهری و پس از آن دفاتر تسهیل گری در دستور کار قرار گرفت. در زمینه فعالیت دفاتر، مواردی وجود دارد که سبب شده فعالیت این دفاتر کند شود. همچنین شرکت هایی که در این خصوص اعلام آمادگی کردند با محدودیت‌ها و مشکلاتی روبه رو هستند. از سوی دیگر از حوزه طرح قبلی تکلیفی به این دفاتر اعمال شده که بر مشکلات آن ها افزوده است. در این راستا اصلاحاتی را که بیشتر حقوقی است ارائه دادیم تا این دفاتر بهتر به خدمات بپردازند.
رونمایی از منشور حقوق شهروندی با حضور معاون رئیس جمهور
دستور کار بعدی شورا، تصویب منشور حقوق و مسئولیت های شهرنشینی شهر مشهد بود.
براساس این مصوبه شهرداری مشهد مقدس موظف است رأساً یا با جلب همکاری و همیاری سایر نهادها، دستگاه های عمومی مربوط، انجمن های مردم نهاد و مردم، از طرق مقتضی با ارائه مشوق‌های مادی و معنوی (مانند اعطای نشان عالی شهروندی) و درصورت لزوم با تنظیم و تقدیم لوایح مناسب به شورای اسلامی برای اجرایی کردن مفاد منشور حقوق و مسئولیت های شهرنشینی شهر مشهد به شرح پیوست (در ۱۳۹ بند) اقدام کند.
برخی از بندهای این مصوبه بدین شرح است: شهرنشینان حق برخورداری از زندگی شایسته و سالم را دارند، شهرنشینان حق برخورداری از کرامت انسانی و محافظت در برابر هر نوع تبعیض را دارند، شهرنشینان حق برخورداری از امنیت و ایمنی را دارند.حسینی پویا رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر در باره این مصوبه با اشاره به این که طرح منشور حقوق شهرنشینی یک کار علمی و پژوهشی است و تهیه و تدوین آن بیش از یک سال و نیم زمان برده و حالا به نتیجه رسیده است، گفت: این طرح به دنبال احیای شعار و اهداف انسان محور و انسان مدار است و به احکامی که توسط شهردار محترم هم صادر می شود که به شهروند محوری تکیه دارد، می پردازد و  در همین خصوص در طول یک سال گذشته همکاری خوبی با شهرداری داشتیم.وی ادامه داد: در طول تدوین این طرح ۱۰ همایش برگزار شد و صاحب نظران اعمال نظر کردند، در واقع این منشور تمام نظرات گوناگون را شامل می شود. خوشبختانه در این زمینه در کشور جلو دار هستیم و مشهد اولین شهری است که توانسته این طرح را پیاده کند و امیدواریم الگویی برای دیگر شهرها  باشد. روز شنبه نیز مراسم رونمایی این منشور با حضور معاون رئیس جمهور برگزار می شود.اقاله قرارداد پروژه مشارکتی مینو، دستور کار بعدی شورا بود که طبق آن به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می شود به منظور جلوگیری از تضییع حقوق و منافع خود برای اقاله قرارداد پروژه مشارکتی مینو به شماره ۳۲۱۳۶ /۲۱ مورخ ۰۴/۳/۱۳۹۱(اصلاح شده طی مصوبه شماره ۷۲۳۶/۹۳/۴/ش مورخ ۰۱/۷/۱۳۹۳) به شرح صلحنامه پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) اقدام کند.
لایحه مجوز انعقاد قرارداد با سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی دستور کار بعدی بود که با رای اعضا این لایحه نیز تصویب شد.
نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی شورا درخصوص تجهیزات پارکینگ ها تصریح کرد: باتوجه به مشکلات تحریم، راهکارهای ساده ای نیاز است تا مشکلات تجهیزات پارکینگ هایی مانند مجد حل شود.
دستور کار بعدی، لایحه اصلاحیه دوم قرارداد پروژه مشارکتی بازار ملل بود که طبق این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می شود در خصوص پروژه مشارکتی بازار ملل با مشارکت خانم اکرم مشهدی، برای اصلاح قرارداد پروژه مذکور در قالب اصلاحیه دوم اقدام کند.
حمایت و توسعه پروژه های گردشگری
لایحه حمایت و توسعه پروژه های گردشگری مشهد مقدس با رویکرد تفریحی، سرگرمی و تکمیل اوقات فراغت، دیگر دستور کار شورا بود که در راستای افزایش ماندگاری زائران از طریق پر کردن اوقات فراغت آنان و ایجاد روحیه نشاط و امید در زائران و مجاوران، شهرداری مشهد مقدس مکلف می شود با استفاده از مطالعات طرح جامع زیارت با مشارکت و حمایت از استارت آپ، طرح ها و پروژه های مربوط را تعریف و ظرف مدت حداکثر سه ماه به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه کند.اصلاح تبصره ۲۳ با موضوع بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری مشهد، دستور کار بعدی شورا بود که براساس این لایحه شهرداری مشهد مقدس مکلف است، تمامی اعتبارات آموزش فرهنگ شهروندی را پس از تایید شورای راهبردی آموزش فرهنگ شهروندی هزینه کند. بر این اساس، تمامی حوزه ها باید حداکثر تا پایان اردیبهشت، سرفصل و برنامه های آموزش شهروندی را پیشنهاد و شورای مزبور نیز حداکثر ظرف مدت یک ماه برای بررسی و اعلام نظر در این خصوص اقدام کند. اما آخرین دستور کار شورا، لایحه نام گذاری یکی از معابر شهر به نام «محمد خادم» بود.

منبع: روزنامه خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *