تأیید آب آلوده خطرناک در کشف‌رود

  • ۵ سال قبل
  • 0

کشف‌رود و مسائل پیرامونش باز هم سوژه ما شد و در گزارش‌هایی به آنچه در حال حاضر بر مسیل کشف جریان دارد پرداختیم. استفاده از فاضلاب‌هایی که گاه مرگبار است برای آبیاری مزارع صیفی‌جات و غیره این زنگ خطر را یک بار دیگر به صدا در آورد.

با این تفاصیل خطری جدی سلامت مردمی را تهدید می‌کند که در مجاورت کشف‌رود زندگی می‌کنند و نیز ما شهروندانی که از محصولات مزارع مذکور مصرف می‌کنیم.   متولی اصلی مباحث رودها و رودخانه‌ها در استان شرکت آب منطقه‌ای است و مواردی از این دست در خراسان رضوی مستقیم در حیطه فعالیت آن‌هاست. موضوعی که از چند سال پیش در طرح ساماندهی کشف‌رود مورد توجه واقع شده و اقداماتی در این خصوص از سوی دستگاه‌های مربوط صورت گرفت، اما احساس می‌شد وقفه به وجود آمده در پرداختن به مسئله کشف‌رود سبب شده متخلفان در این موضوع فرصت پیدا کنند تا با برداشت از فاضلاب‌های خطرناک کشف‌رود و مصرف آن در مزارع کشاورزی موجب تهدید سلامتی مردم شوند!

  مشکلات مالی

دبیر کارگروه نجات کشف‌رود در مورد فعالیت مجدد موتورهای دیزل و پمپ‌های کشنده آب در حاشیه این رود به خبرنگار ما گفت: موتورها در گذشته از پرکندآباد تا انتهای کشف‌رود وجود داشتند، اما پس از پاکسازی حاشیه کشف، متأسفانه این موضوع در قسمتی از آن که پس از کمربند شمالی مشهد تا بقیه مسیر است ادامه پیدا کرده است.

حسین علیمیرزایی به مشکلات مالی ناشی از تأمین نشدن بودجه مصوب ۱۶۰ میلیارد تومانی برای کشف‌رود اشاره کرد و اظهار داشت: با گذشت چهار، پنج سال از این جریان فقط ۱۴ میلیارد تومان آن اختصاص یافته و دو سال است که هیچ بودجه‌ای برای پیش بردن کار نداشته‌ایم.

  تأیید آلودگی شدید کشف رود

وی تصریح کرد: برمبنای آزمایش‌هایی که گرفته شده است آلودگی کشف‌رود پس از تصفیه‌خانه اولنگ بیشتر و حتی پس از آن و عبور از کنار تصفیه‌خانه چرمشهر خطرناک می‌شود.

علیمیرزایی در مورد آبیاری مزارع صیفی با استفاده از فاضلاب آلوده کشف‌رود نیز گفت: این موضوع در بالادست وجود ندارد بلکه پایین‌دست کشف‌رود و پایین‌تر از تصفیه‌خانه چرمشهر خربزه با استفاده از آب کشف آبیاری می‌شود.

دبیر کارگروه نجات کشف‌رود همچنین از تشکیل پرونده برای موتورهای دیزل و پمپ‌هایی که فاضلاب کشف را برای کشاورزی می‌کشند، خبر داد.

منبع: روزنامه قدس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *