فقط ۲ درصد!

  • ۵ سال قبل
  • 0

معاون وزیر صمت صادرات ایران به کشورهای همسایه را ۲۳ میلیارد دلار برآورد کرد
معاون وزیر صمت، سهم ایران در مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه را نامناسب ارزیابی کرد و گفت : سهم ما از واردات ۱۵ کشور همسایه تنها ۲ درصد است و مجموع صادرات کشور به این کشورها فقط ۲۳ میلیارد دلار بوده که با توجه به جمعیت ۶۰۰ میلیونی این کشورها این عدد کوچک است.به گزارش خراسان رضوی «سعید زرندی» در مراسم تقدیر از پیش‌کسوتان عرصه اقتصادی و صنعتگران خراسان رضوی افزود: یکی از برنامه‌های اساسی ما در وزارت صمت تمرکز بر صادرات و تجارت با کشورهای همسایه است که در همین زمینه استان‌های مرزی مانند خراسان رضوی می‌توانند در توسعه صادرات به این کشورها به ویژه کشورهای آسیای مرکزی نقش‌آفرینی کنند.
واگذاری اختیارات به استان ها
زرندی کاهش تصدی‌گری را از دیگر اقدامات وزارت صمت دانست و افزود: طی نشستی که با مدیران استان ها داشتیم مقرر شد برخی از وظایف جاری این سازمان‌ها به خانه‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها واگذار و صدور برخی مجوزها نیز با محوریت این تشکل انجام شود، علاوه بر این وزارت صمت به استانداران متقاضی اختیارات بیشتری خواهد داد. زرندی بابیان این که سال ۹۸ باید زمان تعمیق و تقویت تولید داخل باشد افزود: انتظار ما از تولیدکنندگان و کارآفرینان این است که نیازهای خود را به وزارت صمت اعلام کنند تا بتوانیم برای تأمین آن‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها کمک بگیریم.رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این مراسم گفت: مدیران اجرایی استان به دلیل قوانین بالادستی چنان از دستگاه‌های نظارتی وحشت دارند که جرئت نمی‌کنند به ما کمک کنند.  حسن حسینی تصریح کرد: حال صنایع آن‌قدر هم که گفته می‌شود بد نیست. برخی صنایع استان حتی در سه نوبت در حال فعالیت هستند و طبیعی است که برخی هم دچار رکود یا تعطیلی ‌شده باشند، اما آن چه جای گلایه دارد این است که مدیران اجرایی استان به دلیل قوانین بالادستی چنان از دستگاه‌های نظارتی وحشت دارند که جرئت نمی‌کنند به ما کمک کنند. نایب‌رئیس اول خانه صنعت، معدن و تجارت کشور افزود: در شرایطی که امروز واحدها به نقدینگی بیشتری نیاز دارند ، غیراز سه بانک، دیگر بانک‌های استان ۲۰ درصد تسهیلات واگذاری را به‌عنوان ضمانت نزد خود نگه می‌دارند که این خلاف آیین‌نامه‌های ابلاغی است.
رئیس مجلس به جای گلایه، قانون را اصلاح کند
حسینی همچنین با اشاره به انتقاد رئیس مجلس درباره بررسی پرونده‌های ۱۰ ‌ساله توسط سازمان مالیاتی برای دریافت مالیات، اظهار کرد: نیاز صنعتگران همدلی رئیس مجلس نیست بلکه رئیس مجلس با توجه به جایگاه قانون‌گذاری خود اگر به این موضوع گلایه دارند باید قانون را اصلاح کنند تا خیال همه راحت شود.
تایید بیش از ۱٫۲ میلیارد یورو ثبت سفارش استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان از سال ۹۲ تاکنون اظهار کرد: سال ۹۲ بیش از ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های صنعتی استان در مشهد و اطراف مشهد انجام می‌شد اما امروز این نسبت تغییر کرده و تنها ۱۸ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در مشهد و اطراف مشهد و بقیه سرمایه‌گذاری‌ها در دیگر شهرستان‌های استان انجام می‌شود. «راضیه علیرضایی» اظهار کرد: خراسان رضوی در موضوع ثبت سفارش‌ها عملکرد خوبی دارد به‌طوری‌که از یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون یورو ثبت سفارش انجام‌شده در استان تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون یورو تایید و برای انجام مراحل دریافت ارز به بانک مرکزی معرفی‌شده است. وی با بیان این که تحریم‌ها باعث کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو در استان شده است اظهار کرد: اگرچه در برخی حوزه ها با کاهش تولید مواجه بودیم اما افزایش سهم مصرف برق بخش صنعتی استان به ۳۲ درصد و افزایش سهم گاز بخش صنایع به ۲۱ درصد نشان‌دهنده بهبود وضعیت صنایع استان است.شایان ذکر است در این مراسم از پیش کسوتان عرصه اقتصادی و صنعتگران نمونه سال ۱۳۹۷ خراسان رضوی با اهدای لوح یادبود تقدیر شد.
در حاشیه:
* برخلاف سال گذشته که نصب بنرهای تبلیغاتی یک شرکت خارجی در مراسم روز صنعت بسیار حاشیه ساز شد، خوشبختانه امسال خبری از آن نبود و تبلیغات یک برند داخلی جایگزین آن شده بود.
* مراسم با یک ساعت و نیم تأخیر آغاز شد و به دلیل طولانی شدن برنامه، استاندار از سخنرانی خودداری کرد.
*  رئیس و اعضای اتاق بازرگانی استان حضور نداشتند و جای خالی بسیاری از مسئولان شهری و استانی در مراسم امسال محسوس بود.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *