شمیم عید فطر در شهر

  • ۵ سال قبل
  • 0

در آستانه آغاز ماه شوال برنامه‌های دستگاه‌های مختلف برای استقبال از عید باشکوه فطر اعلام شد

 

رمضان آهسته آهسته به پایان راه می‌رسد و بندگان خالص معبود با فطرتی پاک شده از غبار و زنگار گناه به استقبال عید سعید فطر می‌روند. پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز این روزها حال‌وهوای دیگری دارد. تمام شهر آماده است تا به شکرانه توفیق ضیافت یک ماهه پروردگار، عید بندگی خدا را به بهترین شکل برگزار کند. حرم مطهر رضوی به عنوان نقطه کانونی حضور مردم در این روز، برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک دیده و مدیریت شهری نیز تمام توان خود را برای آماده‌سازی شهر و همچنین تسهیل در آمد و شد زائران و مجاوران به کار بسته است.

در آستانه این عید سعید، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد برای آذین‌بندی شهر قصد دارد پس از نیمه خرداد ٣٠هزارمتر ریسه رنگی را در معابر اصلی مناطق سیزده‌گانه مشهد نصب کند.

به گفته مهدی زارعی، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد، همچنین در صورت مساعد بودن شرایط جوی برپایی ۲۰۰ عدد سه‌پایه مهتابی رنگی، معابر اصلی شهر را نورانی خواهد کرد. از طرف دیگر برنامه رؤیت هلال ماه شوال برای عموم شهروندان با حضور جمعی از کارشناسان علوم دینی و علمی در خانه نجوم فرهنگ‌سرای غدیر برگزار خواهد شد.

همچنین مهدی یعقوبی، سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات تدارک دیده شده از سوی این مجموعه برای عید سعید فطر گفت: فضای ایستگاهی در رینگ داخل حرم مطهر رضوی به صورت ٢۴ ساعته برای استقرار نیروهای مذکر آتش‌نشانی پیش بینی شده و برای بانوان

آتش نشان نیز پایگاهی اختصاصی در صحن کوثر حرم مطهر اختصاص یافته است.

 

حمل و نقل شهری در خدمت نمازگزاران عید فطر

تعداد زیادی از زائران و مجاوران امام رضا(ع) برای برپایی نماز بزرگ عید فطر در این روز به سمت حرم مطهر رضوی می‌روند و از این رو سازمان اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد تمهیدات ویژه‌ای را به منظور سرویس‌دهی به نمازگزاران در نظر گرفته‌اند. در همین راستا مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی مشهد از تقویت سرویس‌دهی خطوط حرم مطهر با ١٧٠دستگاه اتوبوس در روز عید سعید فطر خبر داد و افزود: از ابتدای صبح روز عید فطر انتقال نمازگزاران با ناوگان اتوبوس‌رانی از نقاط مختلف شهر به حرم مطهر آغاز می‌شود.

سید مهدی حسینی پویا با اشاره به ۵ پایانه موقت اطراف حرم مطهر و دپوی ١٧٠دستگاه اتوبوس کمکی به منظور ارائه خدمت به زائران و مجاوران پس از پایان مراسم، گفت: خروجی زیرگذر خیابان آیت‌ا… شیرازی، میدان بیت‌المقدس ابتدای مسیر بی آرتی، حدفاصل باب‌الجواد تا چهارراه خسروی، خیابان شهید نواب صفوی به سمت میدان عدالت و خروجی روگذر طبرسی، ۵ پایانه موقتی هستند که در روز عید فطر به مردم ارائه خدمت می‌کنند.

همچنین مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد از افزایش یک ساعته سرویس‌دهی خطوط قطارشهری در روز عید سعید فطر خبر داد و افزود: بر این اساس، سرویس‌دهی قطارشهری در روز عید سعید فطر از ساعت ۶ صبح آغاز خواهد شد. به گفته وحید مبین‌مقدم در خط یک ٢۵۴ اعزام مسافری و در خط ٢ نیز ١۶۶ اعزام مسافری پیش‌بینی شده است و سرویس‌دهی این خطوط تا ساعت ٢٢ انجام می‌شود. همچنین بیش از ١٢هزار و ۵٠٠ دستگاه تاکسی، روز عید فطر به زائران و مجاوران حرم امام هشتم(ع) خدمت‌رسانی خواهند کرد. تعدادی از این تاکسی‌ها در مسیرهای منتهی به حرم رضوی مستقر خواهند بود. اما به گفته رابط ستاد استهلال کشور در خراسان رضوی به دلیل انجام شدن عمل مقارنه ماه در روز دوشنبه و همچنین روشنایی ٢درصدی هلال ماه شوال و مکث یک ساعته آن در آسمان مشهد در روز سه‌شنبه، در صورت ابری نبودن و مشخص بودن افق، این هلال با چشم غیر‌مسلح در این شهر قابل رؤیت بوده و روز چهارشنبه روز عید سعید فطر است. حجت‌الاسلام ابراهیم معادی در گفت‌وگو با شهرآرا این را هم گفت که در صورت مشاهده شدن ماه با چشم غیر‌مسلح در مشهد، هلال ماه شوال در همه جای ایران قابل رصد خواهد بود. با این حال ١٩ تیم استهلال ماه در روزهای آینده به نقاط مشخص شده در خراسان رضوی اعزام خواهند شد. رئیس ستاد نماز جمعه مشهد همچنین از اقامه نماز عیدسعید فطر در شهر مشهد به اقامت آیت‌ا… سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خبر داد و گفت: این نماز ساعت‌٧ روز عید فطر آغاز می‌شود.

 

اعلام مبلغ زکات فطریه و کفاره

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی همچنین درباره میزان مبلغ زکات فطره و کفاره تعیین شده برای شهر مشهد گفت: بر اساس رصد بازار و بررسی قیمت‌ها در مشهد، حداقل فطریه برای هر نفر ٧۵٠٠تومان، کفاره یک روز قضای روزه عذر ٢٠٠٠تومان و کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶٠ فقیر) معادل ١٢٠هزار تومان تعیین شده است. در همین باره بیش از ۵٠٠ پایگاه جمع‌آوری فطریه از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) در اطراف حرم مطهر رضوی، مساجد، دفاتر کمیته امداد و مراکز نیکوکاری برپا خواهد شد.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *