بازی چینی ها با بازار اسباب بازی

  • ۵ سال قبل
  • 0

نمایشگاه اسباب بازی ایرانی اسلامی

فروشندگان اسباب‌بازی در مشهد از آینده مبهم و آشفتگی در این بازار گلایه دارند

روزگاری نه چندان دور، با هر بودجه ای می شد اسباب بازی خرید. آن ها که پول بیشتری می پرداختند، درجه یکش را می خریدند. آن دسته هم که کمتر هزینه می کردند، باز دست خالی از بازار بیرون نمی‌آمدند. بیشتر اسباب بازی ها هم چینی بود؛ درست مثل همین حالا. چند شرکت ایرانی هم با فاصله زیاد از رقبای چینی، در گوشه وکنار بازار، اعتباری هرچند اندک برای خودشان دست وپا کرده بودند. هرچه بود، بازار اسباب بازی رونق داشت و گرفتار سردی ماه های اخیر نبود. انگار غول نوسانات ارزی، حال این بازار را هم زار کرده است.

برای «با اصناف» این شماره، به سراغ صنف اسباب بازی فروشان شهر می رویم تا سفره دلشان را باز کنند و از مصائب روزگارشان بگویند.

افزایش سه برابری قیمت اسباب بازی

چابکی جزو کاسبان خوش نام و قدیمی خیابان جم است، آن قدر که بیشتر اسباب بازی فروشان این منطقه، برای شروع گپ وگفت، آدرس مغازه او را می دهند. او می گوید: باتوجه به افزایش نرخ ارز، قیمت کالاها سه برابر افزایش یافته و همین گرانی باعث رکورد در بازار شده است.

او ادامه می دهد: از سال گذشته که قیمت ارز با افزایش شدید روبه رو شد، واردات اسباب بازی خارجی از گمرک نیز کاهش یافت که این مسئله به افزایش قیمت اسباب بازی داخلی و خارجی منجر شده است.او اضافه می کند: در داخل کشور هم اسباب بازی تولید می شود اما میزان تولید آن قدر نیست که در شرایط کمبود واردات، بتواند جواب گوی بازار داخل باشد. به عبارتی تولید داخلی نتوانسته است نبض بازار را در دست بگیرد و هنوز وابستگی زیادی به واردات اسباب بازی

داریم.

صادرات اسباب با‌زی با وجود نیاز بازار داخل

او بیان می کند: با وجود اینکه بازار داخلی نیازمند اسباب بازی است، صادرات به کشورهای همسایه مثل افغانستان و عراق فراوان است و همین موضوع یکی دیگر از علل کمبود اسباب بازی و افزایش قیمت آن در بازار است.

او بیان می کند: کمبودهایی که در بازار وجود دارد، باعث افزایش قیمت می شود و این افزایش قیمت در اسباب بازی های ایرانی بیشتر از اسباب بازی های خارجی است.

اسباب بازی، اولویت خرید خانواده ها نیست

در یکی دیگر از اسباب بازی فروشی ها فروشنده با گلایه از وضعیت موجود می گوید:از میان هر ١٠نفری که به مغازه مراجعه می کنند، شاید ٢نفر اقدام به خرید کنند و آن ها هم اغلب به دنبال اسباب بازی های ارزان هستند؛ چراکه قدرت خرید مردم کم شده است و انگار دیگر اسباب بازی جزو اولویت های خرید خیلی از خانواده ها نیست.

رحمان پور ادامه می دهد: برای خرید اغلب اجناس چه ایرانی و چه خارجی، باید به تهران مراجعه کنیم. کلی فروشان تهرانی هم برخلاف گذشته، در شرایط فعلی ابتدا تمام قیمت کالا را دریافت می کنند و بعد از آن هم با کلی تأخیر کالا را به ما تحویل می دهند.

او بیان می کند: جالب است که تولیدکنندگان اسباب بازی در مشهد هم کالاهایشان را ازطریق توزیع کنندگان تهرانی، به دست مشتریان می رسانند و ما برای خرید اسباب بازیِ تولید مشهد، باید پول کرایه بار از تهران تا مشهد را بپردازیم.

چینی های درجه٢ از مواد بازیافتی

نعیم دوست، یکی دیگر از فروشندگان اسباب بازی است که می گوید: اجناس تولیدی کارخانه های دُرج و معدن که تولید کننده اسباب بازی در مشهدند، باکیفیت است و با وجود این کارخانه ها نباید برای اسباب بازی هایی مانند کامیون های بزرگ پلاستیکی یا سه چرخه های کوچک، چشم به بازار خارجی داشته باشیم.

وی با اشاره به استفاده از مواد بازیافتی در ساخت بعضی اسباب بازی های چینی تأکید می کند: متأسفانه از این نوع اسباب بازی های ارزان، بسیار در بازار کشور یافت می شود، زیرا برای سازندگان و واردکنندگان، کاملا مقرون به صرفه است.

وی می افزاید: در کشور چین اسباب بازی با مواد درجه یک نیز فراوان تولید می شود اما بازار ایران قدرت خرید این اجناس را ندارد و بناچار اجناس درجه ٢ که از مواد بازیافتی تهیه می شود، به بازار اسباب بازی کشور راه پیدا می کند.

یک سال بدون واردات اسباب بازی

نعیم دوست ادامه می دهد: تمام اسباب بازی های فعلی که در بازار موجود است، از یک سال پیش در انبارها ذخیره بوده و درحال حاضر وارد بازار شده است، زیرا باتوجه به افزایش قیمت ارز، واردات نیز باید با قیمت جدید ارز

صورت گیرد. او اظهار می کند: اسباب بازی های موجود نیز با قیمت جدید عرضه می شود.

صنف اسباب بازی فروشی، مستقل باشد

وی با اشاره به نداشتن صنفی جدا و مشخص برای اسباب بازی فروش ها می گوید: برای ما باید یک صنف جدا درنظر بگیرند، زیرا اسباب بازی فروشی ها درحال حاضر زیر نظر صنف خرازی فعالیت می کنند و مشکل اینجاست که تعداد اسباب بازی فروشی ها بسیار زیاد است و نیازمند اتحادیه ای مستقل هستند.

او همچنین با اشاره به تخلفات برخی هم صنفی های خود بیان می کند: در اسباب بازی ها برند مشخص و ویژه ای وجود ندارد و اگر فروشنده ای اسباب بازی را با عنوان برندی خاص و با قیمت بیشتر بفروشد، گران فروشی کرده است.

مشکلات در تولید اسباب بازی

نعیم دوست بیان می کند: تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه پتروشیمی مواجه هستند و باید این مواد را به صورت آزاد تهیه کنند، زیرا کارخانجات پتروشیمی، بیشتر مایل به صادرات مواد پتروشیمی هستند.

او ادامه می دهد: درمورد وسایل ورزشی مانند توپ های ورزشی «بتا»، به دلیل صادرات زیاد و نبود مواد اولیه، با افزایش قیمت و کمبود در بازار مواجه هستیم.

رقابتی برای تولید نیست

آقای خزعلی که یک فروشگاه بزرگ ماشین های شارژی کودک دارد، نیز می گوید: در ایران دربین کارخانجات تولید اسباب بازی، رقابت چندانی وجود ندارد و این نبود رقابت باعث آشفتگی در قیمت ها شده است، به طوری که قیمت مشخصی برای هیچ کالای ایرانی وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: با وجود اینکه در بعضی اسباب بازی های خارجی از مواد درجه٢ یا بازیافتی استفاده می شود، دارای کیفیت نسبتا مناسبی است، درحالی که در اسباب بازی های داخلی فقط مقرون به صرفه بودن، مدنظر قرار می گیرد و کیفیت جایی ندارد. به عبارتی در اسباب بازی های خارجی با وجود استفاده از مواد بازیافتی، کیفیت حفظ می شود، اما اسباب بازی های تولید داخل که با مواد بازیافتی تولید می شود، دارای ظاهری نازیبا، بدرنگ و بدبوست.هادی هم که در بازار زیتون، فروشنده روبات های اسباب بازی یا به قول خودش موتوری است، می گوید: تولیدکنندگان داخلی هنوز در ساخت روبات های اسباب بازی به موفقیت اسباب بازی های چینی دست نیافته اند، زیرا ساخت این مدل اسباب بازی ها، نیاز به هزینه زیادی دارد که مردم توان پرداخت آن را ندارند.

اولویت با کالاهای ضروری است

بعد از شنیدن درددل تعدادی از اعضای این صنف، به سراغ رئیس اتحادیه صنف خرازی مشهد می رویم. مرتضی تحقیقی می گوید: دولت اجازه ورود اجناس خارجی را نمی دهد و اولویت با اجناس ضروری است و اسباب بازی هم جزو کالاهای اساسی کشور نیست.

وی با اشاره به تولید ۵٠درصدی نیاز اسباب بازی کشور در داخل، می افزاید: هنگامی که بازار برای اسباب بازی تقاضا داشته باشد اما وارداتی صورت نگیرد، تولیدکنندگان برای تولید اسباب بازی های روباتی و باکیفیت تلاش خواهند کرد.تحقیقی ادامه می د هد: تنوع اسباب بازی های موجود در بازار، خیلی زیاد است و در این بین خیلی از اسباب بازی ها که به طور مستقیم با بهداشت کودکان سروکار ندارد، از پلاستیک درجه٢ و مواد بازیافتی تولید می شوند، ضمن اینکه معمولا در تولید اسباب بازی هایی که با بهداشت کودکان مرتبط است، از مواد نو و درجه یک استفاده می شود.

منبع: شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *