فراوانی کالاهای اساسی در بازار ماه رمضان

  • ۵ سال قبل
  • 0

با آغاز ماه مبارک رمضان و تغییرات در میزان و نوع مصارف مواد غذایی، تقاضا برای اقلام اساسی و برخی انواع کالاها تغییر می کند لذا تنظیم بازار و کنترل قیمتها با هدف تامین نیاز مردم یکی از برنامه های اصلی ستاد تنظیم بازار قرار می گیرد.

عرضه اقلام اساسی از جمله گوشت مرغ، گوشت سفید، تخم مرغ، شکر، آرد و برنج به نرخ مصوب دولتی از مهمترین اقداماتی است که در قالب طرح ضیافت رمضان توسط دستگاههای مختلف و متولی اجرا می شود.

با افزایش دوباره قیمت کالاها در آستانه ماه رمضان و در پی شایعه افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی آن، شایعه کمبود اقلام مصرفی و غذایی نیز در جامعه شکل گرفت لذا تنظیم بازار در این ماه از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار و اقدامات در این خصوص انجام شد. بر این اساس هم اینک مسئولان و متولیان بازار در بخش تولید و توزیع به ویژه در خراسان رضوی که علاوه بر جمعیت ثابت خود پذیرای میلیونها زائر از اقصی نقاط ایران و جهان است با قاطعیت تاکید می کنند که هیچگونه کمبودی در هیچیک از کالاها به خصوص کالاهای اساسی در سطح بازار وجود ندارد.

 

* نگرانی در خصوص تامین نیاز نداریم

مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه هیچ گونه نگرانی در خصوص تامین نیاز مردم در زمینه کالاهای مختلف وجود ندارد و اطلاع رسانی انجام شده و حجم کالاهای وارد شده به فروشگاه ها و در معرض خرید مردم کاملا روشن می کند که در این رابطه کمبودی وجود ندارد.

فرهاد فرخ منش با اشاره به این که در راستای تامین نیاز در ماه مبارک رمضان دو هزار و ۴۵۰ تن شکر هندی وارد خراسان رضوی شده است افزود: توزیع حدود ۱۲ هزار تن شکر مصرف خانوار، صنف و صنعت در استان آغاز شده که هزار و ۶۰۰ تن آن به مصرف خانوار و بقیه به حوزه صنف و صنعت اختصاص دارد.

وی ادامه داد: ۶۲ هزار تن شکر خام نیز به خراسان رضوی وارد شده است که به کارخانه قند جهت تصفیه و آماده کردن برای توزیع و مصرف تحویل شده است.

مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون شکر توزیعی به قیمت ۳۴ هزار ریال در دسترس مردم است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

فرخ منش افزود: برنج هندی نیز به میزان نیاز تامین و بدون محدودیت به ازای هر کیلو ۷۳ هزار ریال توزیع و وارد شبکه شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که قیمت مرغ گرم در حال حاضر متعادل است با وجود این که مرغ منجمد در خراسان رضوی به وفور وجود دارد اما برنامه ای برای توزیع نداریم زیرا تعادل و نظم بازار بر هم می خورد.

مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به این که توزیع مرغ منجمد با هدف تنظیم بازار و کنترل قیمت انجام می شود تا زمان نیاز اقدامی در این زمینه انجام نخواهد شد.

فرخ منش افزود: دولت، سهمیه ملی گوشت قرمز را پنج هزار تن اعلام کرده است که پیش بینی می شود بین ۳۰ تا ۴۰ تن سهمیه خراسان رضوی شود.

او ادامه داد: روغن نیز طبق اعلام دولت و با توزیع متمرکز در تمامی فروشگاه های زنجیره ای، رفاه و شهروند به میزان بالا و با ۱۵ درصد زیر قیمت بازار در دسترس مردم قرار دارد.

 

* وفور تخم مرغ راه صادرات را باز کرد

مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه میزان تولید تخم مرغ آن قدر زیاد شده که مجوز صادرات مازاد بر تولید و نیاز استان هم صادر شده است.

فرخ منش افزود: با توجه به گرم شدن هوا ماندگاری تخم مرغ مازاد بر نیاز استان مخاطراتی دارد و همراه با خساراتی برای تولید کنندگان است.

وی تاکید کرد: در این بخش مشکلی نداریم وتخم مرغ به میزان مصرف و نیاز مردم تامین می شود.

 

* تولید روزانه ۱۵۰ تن تخم مرغ مازاد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: روزانه ۱۵۰ تن تخم مرغ مازاد بر نیاز در این استان تولید و به استانهای دیگر منتقل می شود.

سعادت علی نیا مجموع تولید روزانه تخم مرغ را در خراسان رضوی ۳۵۰ تن ذکر و بیان کرد: از این میزان ۲۰۰ تن در داخل استان مصرف می شود و بقیه آن مازاد بر نیاز است.

وی ادامه داد: بر این اساس سالانه افزون بر ۱۲۰ هزار تن تخم مرغ در خراسان رضوی تولید می شود که ۵۴ هزار تن آن ما زاد بوده و به استانهای همجوار یا خارج کشور صادر می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی پس از تهران از نظر میزان تولید و تعداد واحدهای مرغ تخم گذار رتبه دوم را در سطح کشور دارد.

علی نیا افزود:۲۷۰ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت ۱۰ میلیون قطعه در خراسان رضوی فعالیت دارند.

 

* ذخایر استراتژیک گوشت قرمز و مرغ خراسان رضوی تکمیل است

مدیرکل پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: خوشبختانه ذخایر استراتژیک استان در زمینه گوشت قرمز و مرغ تکمیل است و در این رابطه هیچ گونه نگرانی نداریم و قادر به کنترل و تنظیم به موقع بازار هستیم.

سید احمد دلقندی با اشاره به این که قیمت مرغ گرم هم اکنون در بازار ۱۰۵ هزار ریال است و قیمت مصوب مرغ منجمد ۱۱۵ هزار ریال است افزود: با توجه به متعادل بودن قیمت مرغ گرم در بازار ضرورتی برای توزیع مرغ منجمد نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر آرامش لازم در بازار برقرار است و جای هیچ نگرانی ای وجود ندارد.

 

* اجرای طرح ضیافت در آرامش کامل

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان به منظور تامین کالاهای اساسی سبد غذایی مردم، توزیع کالاهای اساسی در قالب اجرای طرح ضیافت رمضان در آرامش کامل در حال انجام است.

حمید رضا نوری افزود: اقلامی که در قالب این طرح بین مردم توزیع می شود شامل شکر، برنج و روغن است.

وی اضافه کرد: در این ماه ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن روغن نباتی برای مصرف اصناف و بخش صنعت و ۲۰ هزار تن برای مصرف خانوار و ۱۴ هزار تن شکر به قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار استان توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: در اجرای این طرح دو هزار و ۴۱۵ تن برنج هندی نیز توزیع می شود.

نوری افزود: شهروندان می توانند با مراجعه به فروشگاههای زنجیره ای و فروشگاههای تعاونی شهر اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند و در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *