• صفحه خانگی
  • >
  • اجتماعی
  • >
  • تعقیب و گریز در خیابان های شهر؛ اعضای ٢باند سرقت خشن در مشهد به دام افتادند

تعقیب و گریز در خیابان های شهر؛ اعضای ٢باند سرقت خشن در مشهد به دام افتادند

  • ۵ سال قبل
  • 0

متهمانی که با یک خودرو سرقتی، جلوی یک پژو‌٢٠۶ متعلق به خانمی جوان را گرفته و قصد سرقت داشتند با هوشیاری تیم‌های پلیس ناکام ماندند.

خودرو پژو ٢٠۶ پشت چراغ قرمز در بولوار هفت‌تیر ایستاده بود. بوق‌های ممتد سایر خودروها، زن جوان را متوجه چراغ سبز کرد. او به سمت انتهای بولوار هفت‌تیر به حرکت درآمد. اما چراغ‌ و بوق‌های یک خودرو که از پشت چراغ قرمز به نوعی او را تعقیب می‌کرد تمام که نشد هیچ ادامه هم داشت.

زن جوان از آینه متوجه شد که سرنشینان خودرو پژو ۴٠۵از پشت سر با اشاره دست از او می‌خواهند تا خودرواش را کنار خیابان متوقف کند. اما او که به صحنه مشکوک شده بود کمی به سرعت خودرواش افزود تا با ایجاد فاصله از خطر احتمالی دور شود. سرنشینان پژو ۴٠۵که متوجه سرعت گرفتن خودرو شدند، به سرعت خود افزوده و با سرعتی جنون‌آمیز از خودرو زن جوان سبقت گرفته و در یک لحظه جلوی٢٠۶ پیچیده و راننده را مجبور به توقف کردند. هنوز زن جوان از شوک این ماجرا بیرون نیامده بود که ناگهان ٢سرنشین پژو پیاده شده و به سمت خودرو زن جوان حمله کردند. سروصدای زن جوان هم نتوانست آن‌ها را از افکار شرورانه‌شان خارج کند و در عرض چند ثانیه، کیف پول و گوشی زن جوان در دستان سارقان خودنمایی کرد، اما آن‌ها دست‌بردار نبودند و فکرهای بدتری در ذهن داشتند.

 

مأموران کلانتری هفت‌تیر در محدوده آخر بولوار پیروزی در حال گشت‌زنی بودند. آن ها به ویراژها و چراغ دادن‌های بی‌دلیل یک خودرو پژو۴٠۵مشکوک شدند و به صورت نامحسوس این خودرو را تحت نظر داشتند.

اولین قدم استعلام پلاک خودرو بود که دقایقی بعد هم‌زمان با رسیدن پشت چراغ‌قرمز، نتیجه استعلام نشان داد که این خودرو سرقتی است.

مأموران که متوجه شدند سرقتی بودن خودرو شدند، درصدد برآمدند تا آن را متوقف کنند. اما حرکت عجیب راننده که مدام پشت یک پژو ٢٠۶چراغ می‌داد و حرکت می‌کرد، موجب شد تا آن‌ها دست نگه‌دارند و تنها از راه دور این خودرو را تحت‌نظر قرار دهند. هنوز دقایقی نگذشته بود که در انتهای بولوار هفت‌تیر سرنشینان پژو ۴٠۵مقابل پژو‌٢٠۶ پیچیده و سپس پیاده شده و به سمت این خودرو حمله‌کردند.

مأموران که با یک سرقت خیابانی مواجه شده بودند، در چشم‌برهم‌زدنی وارد معرکه شدند و به سارقان دستور ایست دادند.

سارقان ناباورانه شاهد حضور ناگهانی پلیس بودند،لذا به سمت خودروشان دویده و در چشم‌برهم‌زدنی از صحنه متواری شدند.

مأموران که احتمال این حرکت دور از ذهنشان نبود بلافاصله عملیات تعقیب و گریز را آغاز کردند.

مأموران کلانتری هفت‌تیر پیش‌ از آغاز عملیات موضوع را به مرکز فرماندهی و کنترل اعلام و درخواست نیروی کمکی کرده بودند. هم‌زمان گروهی از افسران کلانتری ناجا نیز به پرونده ورود پیدا کردند و به یاری همکارانشان شتافتند.

عملیات تعقیب متهمان با هشدارهای پی‌در‌پی مأموران همراه بود که از آن‌ها می‌خواستند متوقف شوند و به قانون تن دهند. اما سارقان همچنان در فکر فرار بودند که شلیک‌های هوایی و پی‌د‌رپی پلیس آن‌ها را به خود آورد، اما فکر دستگیری، دستبند خوردن و زندان، همچنان آن‌ها را به پیش می‌راند تا اینکه ناگهان عملیات رنگ جدی‌تری به خود گرفت و تیرهای هوایی با تغییر مسیر به سمت خودرو شلیک شد و پس از اصابت به یکی از لاستیک‌های پژو، مسیر فرار متهمان منحرف و خودرو به جدول‌های کنار خیابان برخورد کرد.

با متوقف شدن پژو‌۴٠۵ سرقتی مأموران پیش از هر عکس‌العملی از سوی سارقان آن‌ها را که ٢جوان سی‌ودو و سی‌وشش ساله بودند دستگیر کردند.

عملیاتی مشابه در حوالی سپاد

طرح مبارزه با سرقت‌های خیابانی یک دستور فراگیر برای تمام کلانتری‌های مشهد است. یعنی همان‌طور که مأموران کلانتری هفت‌تیر با از خود‌گذشتی به فرمان مافوقشان جامه‌عمل پوشاندند، مأموران کلانتری سپاد نیز این طرح را با گشت‌زنی‌های هدفمند در محدوده استحفاظی خود آغاز کردند.

شناسایی ٢متهم به سرقت، مهم‌ترین سرنخی بود که یکی از گروه‌های گشت نامحسوس این کلانتری را با اعضای یک باند سرقت خودرو مواجه کرد.

طبق هماهنگی‌های صورت گرفته مأموران برای دستگیری متهمان وارد عمل شدند اما ٢سارق شناسایی شده که متوجه حضور پلیس شده بودند، با یک خودرو پراید متواری شدند. هم‌زمان با آغاز تعقیب و گریز پلیس و متهمان، با استعلام پلاک خودرو پراید مشخص شد که این خودرو مسروقه است.

مأموران که نمی‌خواستند متهمان با فرار از دست قانون به شرارت‌های خود در مشهد ادامه دهند، بر دستگیری متهمان اصرار و هر لحظه به این خودرو نزدیک‌تر می‌شدند.

متهمان نیز برای فرار بدون توجه به موقعیت، تنها بر سرعت خودرو می‌افزودند. دستور ایست پی‌در‌پی مأموران و بی‌توجهی متهمان، آن‌ها را دست به اسلحه برد که با استفاده از قانون به‌کارگیری سلاح به تیراندازی هوایی اقدام کردند.

صدای تیرهای هوایی که به گوش متهمان رسید، آن‌ها ترسیده و در همان لحظه فرمان از دست راننده خارج شد که با یک دستگاه کامیون برخورد کرده و متوقف شدند. همین تصادف سخت تمام نقشه‌ سارقان را به بن‌بست رساند.

هزینه‌های کوچک و خسارت‌های بزرگ

به گفته فرمانده انتظامی مشهد، در این عملیات مقتدرانه مأموران کلانتری سپاد توانستند ٢متهم را دستگیر کنند. یکی از این متهمان که زخمی شده بود به مراکز درمانی منتقل شد و با انتقال دیگر متهم به کلانتری، تحقیقاتی همه‌جانبه برای شناسایی دیگر سرقت‌ها و اتهامات آن‌ها آغاز شد.

سرهنگ اکبر آقا‌بیگی اعلام کرد که در راستای پیشگیری از سرقت های خیابانی از مدتی قبل تمام عوامل انتظامی کلانتری ها ضمن شرکت در دوره‌های توجیهی برای مبارزه با سرقت‌های خیابانی، آماده شده اند که این ٢عملیات نیز در نتیجه همین دوره ها با موفقیت دنبال شد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان و اطلاعاتی که از سوی آن‌ها به پلیس می‌رسد، می‌تواند جلوی بسیاری از جرائم را پیش از آغاز بگیرد بیان کرد: خوشبختانه با دستگیری متهمان این پرونده‌ها ٢باند سرقت خودرو در مشهد متلاشی شد، البته تحقیقات ما درباره دیگر افراد دخیل در این سرقت‌ها و همچنین مال‌خرها آغاز شده است.

فرمانده انتظامی مشهد بار دیگر با توجه به مقوله مهم خودمراقبتی و استفاده از تجهیزات بازدارنده ضد‌سرقت هنگام قرار‌دادن خودرو کنار خیابان‌ها، از شهروندان خواست تا با یک هزینه کوچک همچون استفاده از قفل کاپوت، قفل فرمان و پدال و همچنین استفاده از سیستم قطع کن، از خسارت‌های هنگفت پیشگیری و با رعایت همین نکات کوچک از تشکیل پرونده‌های بیشتر نزد پلیس و دستگاه قضا جلوگیری کنند.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *