واکسن طیـور در کش و قوس

  • ۵ سال قبل
  • 0

مرغداران از کمبود و قاچاق واکسن گله دارند اما دام‌پزشکی قبول ندارد
 تعداد زیادی از مرغداران استان، از شرایط تهیه واکسن آنفلوآنزا و نیوکاسل و برخی دیگر از واکسن های مخصوص طیـور که در تامین سلامتی ماکیان، نقش به سزایی دارد، گلایه‌مند هستند و معتقدند وضعیت رو به وخامت است. با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت تامین این واکسن‌ها، با تعدادی از مرغداران استان گفت‌وگو کردیــم و گزارشی تدارک دیدیم برای بررسی این معضـل.
واکسن ۹۰هزارتومانی، ۴۳۰هزارتومان فروخته می‌شود، تازه اگر گیر بیاید
یکی از مرغداران استان که از دست و پنجه نرم کردن با معضـل واکسنِ طیور، گلایه‌مند و شاکی است، در توضیح شرایط ادعا می کند: «برخی شرکت ها که مسئول وارد کردن واکسن های طیور با ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و هستند، این روزها اعلام می کنند به دلیل تحریم و سختگیری گمرک، برای ترخیص این واکسن ها با مشکلاتی روبه رو هستند که همین مشکلات و تعلل، به نشت واکسن‌ها به بازار سیاه منجر شده است. هم اکنون ما برای خرید واکسن مجبوریم از طریق چندین واسطه اقدام کنیم و اگر شانس بیاوریم، واکسن را با قیمتی سرسام آور تهیه می‌کنیم. ما با هر شرکتی که وارد کننده واکسن است تماس می گیریم، می گوید هنوز واکسن ها از گمرک ترخیص نشده اما همین واکسن که قرار بود قیمت اش ۹۰هزارتومان باشد، در بازار سیاه با قیمت ۴۳۰هزارتومان موجود و با واسطه، قابل تهیه است. دام پزشکی اعلام می کند: واکسن از دلال و از مجاری غیرقانونی نخرید اما واقعیت این است که اگر این واکسن تهیه نشود، مریضی و مرگ و میر گسترده به سراغ مرغداری ها می آید.»
واکسن‌های بازار سیاه، چه بلایی بر سر طیور می‌آورند؟
مرغدار دیگری در پاسخ به این سوال که واکسن‌های بازار سیاه، چه بلایی بر سر طیور می‌آورند؟ می‌گوید: «خب واکسنی که به روش قانونی و قیمت مصوب به دست مرغدار نرسد، می‌تواند ترکیبات مبهم و نامشخصی داشته باشد. ضمن این که طبق شنیده‌ها، این واکسن‌ها به وسیله کولبرهای کرد، از عراق وارد ایران می‌شود و پس از گذر از چندین واسطه، با اتوبوس، آن هم در شرایط نامناسب حمل و نقل، از استانی به استان دیگر منتقل می شود و به دست ما می‌رسد. روی همین حساب بعید نیست زنجیره قرار گرفتن در سرما در باره شان رعایت نشده باشد و فاسد و منقضی شده و خاصیت‌شان را از دست داده باشند. و همه‌ این‌ها، تاثیر نامطلوبی بر سلامتی و افزایش مرگ و میـــر ماکیان دارد.»
به‌دلیل ترس از تعطیلی، آمار واقعی تلفات را اعلام نمی‌کنیم
یکی دیگر از مرغداران، با اشاره به این که در دسترس نبودن واکسن ها، تا امروز به تلفات در مرغداری های استان منجر شده اما مرغداران حاضر به اعلام آمار واقعی مرگ و میرها نیستند، ادعا می کند: «کارشناسان دام پزشکی اعلام می کنند که تلفات نامتعارف در استان وجود ندارد و نتیجه می گیرند که پس واکسن به اندازه کافی وجود دارد و هیچ مشکلی در این زمینه نیست. اما واقعیت چیز دیگری است و از آن جا که اگر مرغدار آمار واقعی مرگ و میر را گزارش دهد، مرغداری برای بررسی دلایل تلفات از سوی دام پزشکی، از چهار تا شش ماه تعطیل می شود، کسی حاضر نیست  ضرر و زیان تعطیلی طولانی مدت را بپذیرد و آمار واقعی را اعلام کند. منتها تاکید می‌کنم آماری که کارشناسان دام پزشکی استان به آن استناد می کنند واقعی نیست و ما امروز به دلیل کمبود واکسن دچار تلفات بالا، تا ۷۰درصد از کل مرغ‌هایمان، در مرغداری ها هستیم.»
هیچ گزارشی از نشت واکسن به بازارسیاه به دست من نرسیده و خرید از دلال‌ها، غیرقانونی است
«احمد شریعتی» مدیر کل دام پزشکی استان در این‌باره می‌گوید: «امکان هر چیزی وجود دارد. منتها به‌رغم این که در حوزه داروی دام، همواره گزارش‌هایی داشته ام، در حوزه کمبود واکسن طیور تا امروز گزارشی به دست من نرسیده و اگر این کمبودها وجود داشت، باور کنید مرغداران تا امروز پاشنه در اتاق مرا از جا در می آوردند. اتفاقا به خاطر شرایط تحریم مملکت، ما هم اینک نظارت های سختگیرانه ای بر واکسن‌های قاچاق و غیرقانونیِ موجود در بازارسیاه داریم و با متخلفان این حوزه برخورد می کنیم. به‌طورمعمول وارد کننده ها واکسن را به شرکت پخش کشوری تحویل می دهند و مسئولیت توزیع واکسن در استان ها با آن هاست. در نهایت واکسن به واحد مایه‌کوبی واگذار می شود و راستش تا امروز گزارشی درباره نشت واکسن به بازار سیاه به دست من نرسیده. به‌شکل کلی هم، خرید واکسن از دلال ها کاملا غیر قانونی است و با هرگونه خرید و فروش واکسن خارج از زنجیره سرد، برخورد می کنیم. در همین زمینه کارگروهی برای رصد و پایش دارو در استان راه اندازی کرده ایم و هر هفته گشت مشترکی با تعزیرات و سازمان صمت برای نظارت بر این حوزه داریم.»
موانع احتمالی، سرِ راه تامین واکسن را  رد نمی‌کنم ولی…
شریعتی همچنین درباره دلیل کمبود برخی واکسن های طیور در استان توضیح می‌دهد: «عمده واکسن های ما در حوزه طیور، وارداتی است. در بحث تولید و تهیه دیگر نهاده ها هم به کشورهای دیگر وابسته هستیم و با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه بانکی و ارزی داریــم، گاهی مشکلاتی به وجود می آید. منتها متاسفانه بعضی از مرغداری‌ها هم در این زمینه مقصرند، چون بدون نظارت و اطلاع ما جوجه‌ریزی انجام می دهند و در نتیجه ما نمی توانیم به دلیل نداشتن آمار رسمی برای این واحدها، واکسن تهیه کنیم. در صورتی که اگر تعداد جوجه ریزی ها را دقیق اعلام کنند، ما هم به همان میزان واکسن در اختیارشان قرار می دهیم.»

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *