بارش خوب باران در یک سال به معنای رهایی از خشکسالی نیست

  • ۵ سال قبل
  • 0

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: امسال با بارشهای خوب، یک سال از بحران خشکسالی نجات یافتیم اما این به معنای رهایی کامل از بحران خشکسالی نیست.

محمد علایی روز دوشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: موضوع عبور از خشکسالی به سمت ترسالی موضوعی قابل پیش بینی نیست به طوری که حتی دیشب با حضور هفت استاد دانشگاهی نتوانستیم به نظری در خصوص میزان بارشهای امروز و تخلیه آب یکی از سدهای استان برسیم.

وی ادامه داد: تامین آب مشهد موضوع مهمی است و طبق پیش بینی ها و قبل از بارشها امسال باید با شرایط حادی رو به رو می بودیم هر چند که در رسانه ها اعلام می شد که مشکل را حل می کنیم اما راه حلی نداشتیم و فقط برای کاهش نگرانی مردم این موضوع را اعلام می کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سالانه ۱۸۰ میلیون متر مکعب از حجم آبخوانهای زیرزمینی مشهد را از دست می دهیم و میزان آبخوان از دست رفته طی ۴۰ سال گذشته در این شهر ۳۵ میلیارد متر مکعب بوده است.

علایی افزود: دشت مشهد سالی ۸۰ سانتیمتر افت دارد، همچنین سالانه یک لیتر افت آبدهی در چاههای مشهد وجود دارد که بر روی کیفیت آب تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: کاهش مصرف آب در کلانشهر مشهد، تصفیه پسابها با استانداردهای جهانی و کاهش مهاجرپذیری در مشهد از راهکارهای کاهش بحران آب در این کلانشهر است که باید با جدیت پیگری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در سال آبی کنونی یعنی از مهر ماه پارسال تا کنون در استان ۲۲۴ میلی متر باران باریده است که ۲۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد دارد.

میانگین سالانه بارش در خراسان رضوی ۲۱۰ میلیمتر و در کشور ۲۵۰ میلیمتر است.

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع معادل ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار، هفت درصد مساحت کل ایران را دارد.این استان دارای ۲۹ سد در حال بهره برداری در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان است.

خراسان رضوی منطقه ای خشک و نیمه خشک است و ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد.

منبع: ایرنا- خراسان رضوی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *